Sköta om brunt läder

Sv: Sköta om brunt läder

Jag har åtminstone använt ren neatsfoot i ca 10 år utan problem. Innan dess var jag förtjust i Sübbens balsam eftersom det var bivax i det och det luktade så gott.

Jo, jag vet. Därför använder inte jag ekol, det var en tjej i stallet som använder det.
Jag använde Effax men har nu bytt till Passier då jag köpte en Passier...

Passier har ingen sprutflaska.... De har bara sadeltvål och läderbalsam.

Diabolical_Kitten skrev:
Men var det dåligt/bra läder?

För det här är ju ganska dåligt läder, och jag tror det är därför det blev så mörkt. För hon som hade tränset sa att hon la det i en kasse med ekol och lät det ligga där i några timmar.

Men du kan ju inte "reparera" dåligt läder. Är det uselt läder från början så kan du ju bara ge lädret "nödandning". Skit in skit ut liksom.

Jag hade ju inte tänkt reparera det heller, men det håller längre med bra vård. Och jag vill främst att det inte ska bli så mörkt som den andra tjejens träns blev.

Jag ahr ett Jacson träns och det är också skitläder, men visst fan har det hållit i över 2 år... Och då jag gillar att köpa nya grejer och det här tränset matchade min sadel perfekt och jag köpte det för 320 inkl tyglar har jag nog med pengar och tid senare att köpa ett finare från EQL eller Passier, men det är inte nödvändigt för mig just nu.

Passiers läderbalsam funkar super på ljust och brunt läder. Även Prestiges Leather Elisir är mkt bra, dessutom rengör den och återfuktar på samma gång, så det är väldigt snabbt att dra över tränset med.

Olja ska man vara försiktig med eftersom det är lätt att man överdoserar. Dessutom försvinner möjligheterna till att putsa upp glans i lädret radikalt när man använder olja.

Själv använder jag bara Stübbens lädertvål och deras läderbalsam.Tycker att det är bra produkter. Det finns likvärdiga hos de flesta sadelmärken.

Apo

Diabolical_Kitten skrev:
Men var det dåligt/bra läder?

För det här är ju ganska dåligt läder, och jag tror det är därför det blev så mörkt. För hon som hade tränset sa att hon la det i en kasse med ekol och lät det ligga där i några timmar.
Det är just så man inte ska använda läderolja av något slag. Tacka fanken för att lädret blev mörkt. Om du är orolig för att lädret ska mörkna - använd inte olja alls utan bara läderbalsam. Det ger inte samma mjukgörande effekt som oljan, men skyddar ändå lädret mot fukt etc.

Lägga läder i blöt i olja är något man aldrig ska göra lärde en sadelmakare mig. Ju sämre kvalitet på läder ju värre är det att använa olja. Dåligt läder är oftast poröst, drar i sig mycket olja och ruttnar inifrån. Själv använde h*n aldrig olja, bara fett. Porösare läder mörknar mera eftersom det blir fuktigare. Effax läderbalsam har jag använt till naturfärgat och ljust läder, det mörknar lite men inte mera än det gör av ljuset med tiden.

Jag använder själv inte olja (har gjort det, men ahr inte gjort det på ett bra tag) så jag visste inte om det var någon skillnad just på brunt läder (har bara haft svart och en mörkbrun sadel)

Men vad bra, då vet jag. Då ska jag smörja med mitt Passier balsam, och hoppas det blir bra. :)

Vad är det i Ekololja som inte är bra?

Jag kommer inte ihåg vilket ämne det var, men det reagerar med hästens svett och gör att sömmar ruttnar.

Uppdatering....

Smörjde tränset idag med mitt passierbalsam... Det mörknade bara litegrann och det var görfint... Så red jag med det... Och när jag hoppade av råkade hästen trampa på tygeln, och LÄDRET går av! Lådret går itu och hela tränset ramlar av och där står jag med en lös häst som har en tygel intrasslad runt benet.....

Aldrig mer Classic träns säger jag bara.....
Förmodligen är lädret av så dålig kvalitet och har drabbats av torröta när det har hängt på Ekos eller Hansbos lager...

Jag tror att det är hyfsat bra läder. Fick det i julklapp 1981 (det var visst bara 24 år...) och det köptes på Fölet där dom hade mellankvalitet på sina grejor.

Min erfarenhet av Ekololja är att lädret blir sladdrigt, matt och grovporigt. Det är som om oljan tar bort ytskiktet på lädret, och jag anser att den förstör läder.

Diabolical_Kitten skrev:
Uppdatering....

Smörjde tränset idag med mitt passierbalsam... Det mörknade bara litegrann och det var görfint... Så red jag med det... Och när jag hoppade av råkade hästen trampa på tygeln, och LÄDRET går av! Lådret går itu och hela tränset ramlar av och där står jag med en lös häst som har en tygel intrasslad runt benet.....

Aldrig mer Classic träns säger jag bara.....
Förmodligen är lädret av så dålig kvalitet och har drabbats av torröta när det har hängt på Ekos eller Hansbos lager...

nädu det lädret som classictränset görs av är väldigt bra läder. Nu är mitt det allra nyaste som kommer från dem och genom mitt test av lädret där jag böjer det så mkt det går så är detta ett av de som passerat denna testen bäst.

Och hur ofta går inte lädret av när hästen trampar på tygeln??

Det var inte TYGELN som gick av, det var sidostycket som är fast i bettringen som gick av... Det gick alltså inte loss av nån söm som släppte, lädret slets mitt itu.

Min häst har trampat på tygeln fler ggr och har tagit i betydligt hårdare än vad han gjorde idag (den gick av direkt!) och jag ahr ALDRIG varit med att ens ett spänne har gått sönder. Och då snackar jag Jacson träns för 400:- med Lyckås tyglar för 100:-

Och att det skulle avra bra läder är ju ren bullshit... Det är torrt som bara den! Jag var och kände på alla dom hade på Eko här och alla var lika torra, även om de svarta hade ett mer behandlat och tåliga läder än vad det bruna var.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har ganska nyligen skaffat mig ny utrustning i kalvskinn, sadel, träns, gjord you name it. Nu är jag bara så orolig över vad jag ska...
Svar
2
· Visningar
1 003
Senast: Korven
·
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 376
Senast: Wera
·
Utrustning jag har ett litet litet I-lands problem :), min nya sadel är nästan samma färg som min häst dvs fux :(. jag har svart träns och...
Svar
9
· Visningar
2 129
Senast: Buck
·
Utrustning Som så många andra har jag stoira problem att blanda svart o brunt. Men nu har jag hittat den perfekta sadeln! Helt underbar enligt... 2
Svar
30
· Visningar
2 976
Senast: Kafferosta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur