Skotrar och andra "obehöriga"

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare thevalley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 823
T

thevalley

Undrar lite vad som gäller, skyldigheter resp. rättigheter som markägare. Vi har ca 10 hektar mark till vår gård. Genom marken går en gammal "bilväg" som INTE är allmän väg, men 1 person har servitut på den vägen skriftligt. Vägen går alltså genom mina ängar kan man säga.
*Om jag skulle välja att stängsla in all min mark (som då skulle inkludera vägen) har då utomstående rätt att beträda vägen (rida, gå, köra travhäst/bil)?
*Nästa fråga gäller vintertid, skotrar. En hel del skotrar kör över mina marker, både ovan nämnda väg och även mina vanliga ängar, dvs där jag ännu inte har stängslat in. Vad jag vet får skoter endast framföras på skoterled. Om jag stängslar in min mark kommer de såklart inte att kunna köra där, men kan jag bli skadeståndsskyldig om en skoter kör in i hagen och skadar sig alt. skotern? De kör ju isåfall på privat mark, men jag är företagare ändrar det situationen?
Tacksam för svar från någon som vet.

Sv: Skotrar och andra "obehöriga"

Även om du stängslar din mark, så får andra enligt allemansrätten gå, rida och cykla där. Jag vet inte vad som gäller för att köra med häst, men tror att man får göra det med. Detta givetvis förutsatt att den som beträder din mark inte förstör marken, stör betande djur eller liknande. Köra bil, motorcykel och moped tillhör inte allemansrätten, så det har du rätt att förbjuda oavsett om du har stängsel eller ej. Vad som gäller för skotrar vet jag inte.

Tackar för svaret.
Men om jag stängslar in min mark, menar du då att det är ok för någon att öppna grindarna och sedan rida över marken? Att någon går till fots igenom mina hagar är väl iofs ok men att man rider eller kör igenom hagarna är väl detsamma som att någon rider rakt över min gräsmatta och det kan väl ändå inte vara ok?
Eller är det bara jag som känner det så att jag inte vill att utomstående beträder min mark utan min tillåtelse?

Man får lov att rida på annans mark i Sverige, dock med undantag för tomtmark/trädgård. Det är alltså OK att rida i dina hagar, men inte på din gräsmatta! Sedan får man givetvis inte förstöra marken där man rider, och det gör ju att man kanske inte får lov att rida i dina hagar alla tider på året, eller hur ofta som helst. Och så finns det någon sorts rekommendation i allemansrätten att man, om man tänker rida samma väg regelbundet, talar med markägaren. Men principen är alltså den att man FÅR öppna grindar och rida eller gå genom hagar, skog etc. även om marken tillhör någon annan. Vilket jag generellt tycker är bra, då det gör att jag kan rida och promenera i skogen, till exempel....

Ingen normalt funtat människa öppnar väl en grind och rider eller kör in sin häst i någon annans hage!?:crazy: Tänk vad som går i hagen; hingstar, hästar som inte uppskattar främmande hästar, sjuka djur som kanske smittar. Jag har aldrig hört att det skulle vara tillåtet att rida genom inhägnad hagmark, hästen räknas faktiskt som fordon och jag vet inte om det skulle begränsa tillträdet. Däremot är det tillåtet att gå och cykla genom hagar men man ska ha i åtanke att det kan gå folkilskna tjurar där med kor som ska försvaras. :smirk:

Så vitt jag vet så gäller såklart allemansrätten, men man får inte rida, köra osv på odlad mark = åkrar som nyttjas, nyligt planterad skogsmark o dyl. Detta eftersom marken kan skadas och det i sin tur påverka skörd och växtlighet.
Ang vägen över dina ängar så har jag just legat i tvist med en granne i ett liknande ärende och det lagen tydligen säger är att om den personen har servitut så är du skyldig att hålla vägen öppen för honom/henne. Du kan alltså stängsla in din mark men då måste du ha grindar så att han/hon kan ta sig fram på vägen. Man får alltså inte "stänga" en väg hur som helst.
Att folk beträder dina ängar hur som helst tycker jag låter konstigt. Allemansrätten i all ära, men jag tror faktiskt inte det gäller lika fritt i fråga om odlad mark/beteshagar...
Men jag är ingen expert, så ring kommunen och fråga!:)

Generellt sett innebär allemansrätten så att man kan öppna en grind, rida igenom en hage. Problemen uppstår när man samtidigt har ett aktsamhetskrav. Går det djur i hagen kan det vara risk för smittspridning, stress på djur eller andra störningar. I vissa fall kan det uppstå stor ekonomisk skada eftersom det kan föreligga förbud mot visst utnyttjande för att få bidrag exempelvis.

Allemansrätten skrevs i en tid innan EU-bidrag fanns.

Skotrar faller under terrängkörningslagen. Jag får inte ens på egen mark köra omkring med en fyrhjuling eller skoter för nöjes skull. Om jag åker ut för att inspektera och reparera stänsel eller transportera motorsågen så är det OK, inte annars.

Sätt lås på grinden och gör en passerficka för folk bredvid.

LIA

Man får lov att rida på annans mark i Sverige, dock med undantag för tomtmark/trädgård. Det är alltså OK att rida i dina hagar, men inte på din gräsmatta! Sedan får man givetvis inte förstöra marken där man rider, och det gör ju att man kanske inte får lov att rida i dina hagar alla tider på året, eller hur ofta som helst. Och så finns det någon sorts rekommendation i allemansrätten att man, om man tänker rida samma väg regelbundet, talar med markägaren. Men principen är alltså den att man FÅR öppna grindar och rida eller gå genom hagar, skog etc. även om marken tillhör någon annan. Vilket jag generellt tycker är bra, då det gör att jag kan rida och promenera i skogen, till exempel....

Hmmm, jag tycker det låter konstigt att man får rida över åkrar och genom instängslade beteshagar, men i vilket fall som helst så har jag ju inga problem med det:)

Jag förstår att du tycker det är bra med allemansrätten som gör att man kan röra sig fritt, men jag som markägare uppskattar ju inte alltid hur andra beträder mina marker, särskilt som de ligger väldigt nära huset och jag har ju köpt min gård för att den ska vara just MIN!

Håller med, verkar mkt konstigt att öppna stängsel och rida genom hagar...

För att klargöra ang vägen.
Den som har servitut på min väg är välkommen att bruka den, problemet är att det är just en gammal "byväg" som trafikeras av en hel del annat folk, bl a av X antal hästar som rids/körs, motionärer och i vissa fall även bilar.

Jag kommer inte att förbjuda ngn av dessa (möjligtvis om jag ser fler bilar köra där att jag talar med föraren då) men jag undrar mest om jag får stängsla in marken och därmed förhindra att dom kan använda vägen? Så länge de som använder vägen sköter sig och inte stör mina hästar ser jag inga problem med att dom använder den såklart, men jag vill gärna veta hur det ligger till.

Är det ingen annan som vet något om skotrarna?

Det ska nog inte behövas lås på grinden i detta läget även om man har god lust ibland. Jag förstår att ex. ryttare vill ha ngnstans att rida men ibland känns det som att det är jag som är boven om jag inte är nästan tacksam för att de rider på min mark:(

Sedan kan man ju undra vad som är skillnaden att ha rätt att öppna grindar och rida på någon annans instängslade mark mot att öppna en grind och rida i någons gräspaddock?

Att sätta lås på grindarna och ge servitutägaren nycklar är ett alternativ men då måste du byggar färistar som gående kan passera över. Jag har haft häst i ett friluftsområde som det var enorma hagar i (där kor gick) och på grusvägarna byggde de färistar som var omöjliga att passera med hästar då det var mellanrum mellan stålbalkar som var byggda som broar. Detta var kommunmark och jag är säker på att de hade rätt att göra så här. Bilar, cyklar och gående kunde ta sig över. Däremot var alla tillfartsväga avspärrade med bommar så ingen obehörig trafik kunde köra in. Så man ska inte vara så säker att man kan åberopa allemansrätten till att få rida i all skogsmark heller.

Jag tror bestämt det är lag om att man ska köra skoter på skoterleder, de får alltså inte köra över dina ängar hursomhelst.Men inga skoterförare håller sig till reglerna som finns:devil:

Odlad åker får man inte rida på "hur som helst" - då förstör man ju! Och förstöra får man inte... Däremot får man faktiskt öppna en grind, rida igenom grinden och stänga den igen.

Vi har samma situation på vår mark. Vi äger vägen men våra grannar har servitut att åka på vägen.
Däremot sa juristen när vi köpte in marken att vi får sätta upp en grind men den måste vara öppningsbar för dem som har servitut.

Beträffande skotrar så har de absolut ingen rätt att åka på annans mark, typ gärden, åker o s v. Det har skrivits och pratats en del i media om det här och jag vet att LRF vill ha ett förbud eftersom det lätt skadar nysådd (typ höstsådd och nysådd vall) om inte snödjupet är mer 50 cm. Ofta blir också den här skotervägen till is på våren, vilket kan ge isbrännor på marken. Där vi bor har de flesta privata markägare stängslat in sin mark eftersom det ofta är "ungar" som har skotern som leksak.

In på en mark där det går hästar? Tror inte det.

"Öppen" mark (ej åker) får man rida på så länge man inte orsakar skador, likaså vägar. Däremot inte om markägaren påvisar skador t ex efter hovar. En privat (vägsamfällighet) grusväg blev på några dagar förstörd av travhästar från ett stall som upptäckt den mysiga alternativa träningsrundan. Då blev det tvärstopp för all hästtrafik.

Färister? Nej, man måste inte ha sådana. Det räcker med passerfickor el liknande.

LIA

*delvis knapplån*

Det finns inget allmänt förbud mot att framföra skotrar utanför leder, möjligen att det finns lokala föreskrifter pga känslig flora och fauna och i nationalparker. Som skoterförare är man ansvarig för ev skada på omgivningarna. Allemansrätten tillåter att man passerar genom hagar så länge man inte stör djuren.

Kommunen i fjällen vill anlägga skoterled över vår mark men vi har nobbat eftersom det är helt ok att andra kör skoter, inklusive vi markägare, på våra 127 ha utan att kommunen ska kunna kräva andra på betalning.

Senast ändrad:

I princip, skulle du kunna dra ett stängsel runt hela din mark och göra en enda hästhage av det. = stopp på all slags färd med häst, bil mm. Bara folk som till fots på egen risk går in där plus den som har servitut för biltransport.

Vill du ändå släppa fram trafik på din väg, är det du som sätter regler för det (avs motorfordon) i o m att det är en privat väg.
Jag förstår att du av många skäl vill lämna vägen öppen "enligt gammal sed", men det ska ändå inte behöva betyda olägenheter eller större kostnader för dig. Det bästa är om du samtalar med dom som oftast använder vägen och kommer till någon slags överenskommelse.

LIA

Välj rätt väg och tålig mark
Det finns en hel del man kan göra som ryttare för att minska risken för markskador och konflikter:

* Undvik att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår.
* Undvik också att rida över ömtålig mark som exempelvis ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker.
* Var extra uppmärksam på vår och höst när det är blött och mjukt i markerna.
* Tänk på att hästens hovar kan skada granarnas rötter. Då kan det bli rotröta i trädet så virket förstörs.

Det är bra att först kontakta markägaren om man tänker rida regel-bundet i samma område. Det är bättre än att själv bli kontaktad av markägaren i efterhand.

Tillåtet på enskild väg
Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Men markägaren kan få rätt att sätta upp en skylt som förbjuder ridning om det orsakar stor skada på vägen. Det är också möjligt att reglera ridning på en enskild väg med hjälp av lokala trafikföreskrifter. Ett alltför intensivt och regelbundet ridande eller körning med häst på en enskild väg utan medgivande från markägaren kan möjligen betraktas som besittnings-intrång och leda till straff för egenmäktigt förfarande. Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning. Läs mer under rubriken Enskild väg.

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka