skötselråd - torrt träns.

ElinPelin

Trådstartare
som sagt, rotade igenom gamla häst-saker igår och hittade ett JÄTTE fint träns. dyrt var det också vad jag kommer ihåg. problemet är bara att lädret är hemskt torrt. vad ska man göra? oljebad? dränka det med balsam?

förslag!

Sv: skötselråd - torrt träns.

jag dränker torra träns i matolja, när dem är rena såklart... blir supermjuka! har till och med ett hööksträns som jag fått helt underbart mjukt nu...

Lincoln har en väldigt bra gelétvål på flaska som gör lädet väldigt mjukt. Speciellt sämre läderkvalitet blir mjukt och smidigt av det. Rekommenderas!

Vad är det? :p

Kanske ska förtydliga lite, med dränka så låter det ju som att jag lägger tränset i en hink med matolja och låter det stå en vecka...
Så gör jag inte, jag tar matolja på en svamp och smörjer med precis som man smörjer med vanlig tvål, låter det hänga över natten, torkar bort överflödet och upprepar proceduren vid behov...

Använd vanlig glycerintvål och skrubba tränset ordentligt så att det blir rent. Tvålen ska löddra ordentligt.

Ta sedan olivolja på en svamp och gnugga in i tränset någon gång, precis så som man smörjer med fett.

Fungerar jättebra på torra läderprodukter! Varning bara för att lägga läder i hink med olja. Jag gjorde det misstaget med ett av mina träns, det resulterade i ett övermättat träns som fortfarande är äckligt.

Vad är det? :p

Kanske ska förtydliga lite, med dränka så låter det ju som att jag lägger tränset i en hink med matolja och låter det stå en vecka...
Så gör jag inte, jag tar matolja på en svamp och smörjer med precis som man smörjer med vanlig tvål, låter det hänga över natten, torkar bort överflödet och upprepar proceduren vid behov...

:angel: Jag dränker mina i en påse i 2-3 dagar... :angel: Men man får hålla lite koll så det inte blir för mycket...

Det räcker med 4 dl olja, använder ekol olja. Det drar faktiskt upp till 2 dl! :eek: Lite beroende på torrhet och med eller utan tyglar...:banana:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 890
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka