Skott på Mentalbeskrivning?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Vockenvoll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 7 499
V

Vockenvoll

Vad betyder poängen på skottet? Ska kolla upp om min tik är "avelsmaterial" och ska göra MH. Om hon får 4 eller 5 på skottet så är det inte rekommenderat. Men vad innebär det? Hur mkt ska en hund reagera/inte reagera för att vara godkänd?:confused:

Sv: Skott på Mentalbeskrivning?

Vad betyder poängen på skottet? Ska kolla upp om min tik är "avelsmaterial" och ska göra MH. Om hon får 4 eller 5 på skottet så är det inte rekommenderat. Men vad innebär det? Hur mkt ska en hund reagera/inte reagera för att vara godkänd?:confused:

Lite enkelt.. Så får de reagera bara de inte visar rädsla.

Min hund fick en 1:a på skottet på sitt MH, men på MT:t (korningen) fick han en 3:a eftersom han skällde och sen stack upp i skogen för att leta reda på skytten! :crazy: Han var absolut inte rädd, men "reagerade" och fick därför inte en 1:a där. Givetvis blev han ändå godkänd.
Man ska vara jätteförsiktig tycker jag med hundar som visar rädsla vid skott, för det bäddar för hundar som har ett helsicke vid nyår t.ex. och som är rädda för alla tänkbara ljud. Det är en av de jobbigaste problemen man kan ha med sin hund. Därför tycker jag absolut inte att man ska avla på en hund som visar skotträdsla.
Hur reagerade din tik? Svansen mellana benen, orolig, ängslig, backade? Eller spetsade hon öronen och ville kolla var ljudet kom ifrån, nyfiken, intresserad, glad? En jakthund kan ju t.ex. reagera väldigt vid skott, men på ett lyckligt sätt! ;)

MH handlar inte om godkänd eller ej utan ger en beskrivning av hundens egenskaper och kan sedan jämföras med hur det stämmer med rasens egenskaper...

Skottfast betyder väl kort och koncist att hunden inte visar reaktion vid skott medan 2 eller 3 visar på en reaktion (dvs hunden går upp i aktivitet, tex genom att titta till) men utan att den är rädd. 4 eller 5 tyder på att hunden visar en reaktion med någon form av rädsla bundet till skottet. Den kan tex låsa sig och inte vilja återgå till lek, eller så är den märkbart rädd.

Däremot måste du ju se till hur hunden reagerar utöver skottet! Det viktigaste tycker jag är avreaktionsförmågan. Det gör inte ett dugg om hunden reagerar, men den måste också kunna avreagera och släppa sina rädslor och gå vidare utan att vara belastad.

Som MrsScabtree skriver så skall ett Mh bara beskriva en hund reaktioner och hunden FÅR reagera! Det viktiga är just att se "vad händer sedan" - när hunden blivit rädd/arg/"Känslosam".

Det man även bör tänka på att en hund kan vara helt skottfast i "vardagen" men ändå reagera negativt på skott på ex. ett Mh pga att den "allmänna belastningen" blir för mycket. (Man brukar säga att hunden "lägger på sej" allt eftersom testet fortskrider.)
I det fallet bör man verkligen fundera på vilka brister det är som gör att ett så "enkelt" test som ett Mh belastar hunden så mycket.

Viktigt om du funderar på att använda din tik i avel är även att se mer än till henne som individ!
Avel handlar INTE om att para två lämpliga individer utan om att kombinera bra LINJER. Att skapa sej en bild över genomgående styrkor och svagheter.
Finns tex skotträdsla i din tiks linjer - mamma/pappa/syskon/tidigare kullar efter samma föräldrar osv.

/Swat

Skottfast betyder väl kort och koncist att hunden inte visar reaktion vid skott medan 2 eller 3 visar på en reaktion (dvs hunden går upp i aktivitet, tex genom att titta till) men utan att den är rädd. 4 eller 5 tyder på att hunden visar en reaktion med någon form av rädsla bundet till skottet. Den kan tex låsa sig och inte vilja återgå till lek, eller så är den märkbart rädd.

Däremot måste du ju se till hur hunden reagerar utöver skottet! Det viktigaste tycker jag är avreaktionsförmågan. Det gör inte ett dugg om hunden reagerar, men den måste också kunna avreagera och släppa sina rädslor och gå vidare utan att vara belastad.

Vilken bra förklaring. Och jag gillade sista stycket. Många ser sig blind på just siffran, men är ju avreaktionen som är väldigt viktig.

Swat's svar var också bra :)

Som tidigare sagts så kan man inte få "godkänt" eller "icke godkänt" på MH då det bara är en beskrivning av din hunds beteende. Det är sedan upp till varje rasklubb (och även varje enskild valpköpare i viss mån) att avgöra vilka egenskaper som är önskvärda. Generellt kan sägas att alla rasklubbar önskar snabba avreaktioner, alltså att hunden kanske blir rädd men sedan snabbt släpper rädslan och blir glad och nyfiken igen. När det gäller skott har uppenbarligen din rasklubb stiftat en del rekommendationer för vilka siffror som är önskvärda på skotten. De har dock ingenting med rasklubbsregistrering eller liknande att göra utan är bara rekommendationer för att om möjligt försöka minska rädslorna (i detta fall skotträdslan) i aktuell ras.

Vi ska iväg på MH om några veckor, så vi har inga resultat än ;)

Tack allihop för era förklaringar och råd!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 754
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 912
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 176
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 706
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka