Bukefalos 28 år!

skotträdd hund

R

restless

jag har en vorste/bc korsning på 2.5 år. tanken är att han ska bli eftersökshund och att vi ska starta utbildningen till våren.. problemet är nu att han plötsligt blivit skotträdd.. det har inte hänt något som jag ens med bästa vilja kan förknippa med denna rädslan. han har inte varit mkt i kontakt med smällande innan, typ när folk jagar i närheten bara, men då har han inte brytt sig. vi har nu kört rättså tysta skott på långt avstånd, samtidigt som jag leker med honom o kör apporterin, som han älskar, men även det lilla skottet är lite läskigt..:cry: på skotträningen på bruks härom dagen blockerade han sig nästan helt när skottet gick. o det har aldrig varit så förr. är det någen som har något tips om hur jag kan hjälpa honom att komma över detta?
 
Sv: skotträdd hund

Skiva med smällarljud. Ha den på så ofta som möjligt och var som vanligt.
Man ska ha så lågt att hunden inte reagerar, sen höja gradvis efter vad hunden klarar.
Även åka ut till någon skjutbana och sätta sig och läsa en bok eller nåt och inte bry sig är bra träning.

Själv har jag tränat min hund med skiva, hon gick från paniskt rädd till "bara" rädd (tills allt förstördes, men det är en annan historia) - håller på att träna inför nyår nu.
 
Sv: skotträdd hund

Jag tränar också med skiva, och idag var vi på agilitytävling där det sköts på en närliggande skjutbana hela tiden och min hund blev inte blockerad:banana::banana: Så jag tror träningen hjälpt, hon var helt klart lite låg i det första loppet men hade ordentligt klipp i det andra, så jag tänker fortsätta träna med skivan och hoppas att nyår fungerar bättre än förra året.
 
Sv: skotträdd hund

tack tack! vart kan man få tag på sådana skivor??
 
Sv: skotträdd hund

En bekants schäfer blev plötsligt skotträdd. Efter en veterinärundersökning konstaterades öroninflammation.

Kanske värt att kolla om hunden blivit plötsligt skotträdd?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp