Skräckfilmstråden

Singoalla

Trådstartare
Den andra filmtråden gjorde mig sugen på att starta en där vi bara kan dela med oss av våra bästa skräckistips! :nailbiting: Mina vänner kollar inte på skräckisar så jag får inte ut så himla mycket vettiga tips från dom.

Först och främst efterlyser jag skräckfilmer som faktiskt håller hela vägen :meh: Det tycks vara ytterst ovanligt, de flesta faller oftast platt så fort man får se vad det "läskiga" är som har lurat i bakgrunden hela filmen. Undantag är klassiker som The Shining och Sjätte sinnet (om den sistnämnda ens räknas som skräckis).

Skräckisar i min smak:
The Babadook
The Ring
Insidious
The Conjuring osv.

+ i kanten för filmer med snyggt foto.

Skräckisar inte i min smak:
Wolf Creek och Eden Lake som går under skinnet fortfarande såhär några år senare :nailbiting: Skona mig!
Saw och Hostel och dom här med alldeles för mycket blod/tortyr. Då kräks jag.

Vad har ni för favoriter?
 
Min första reaktion var "Åh, skräck! Min genre!"
Sen började jag fundera och... nä jag kan inte komma på speciellt många filmer jag gillar som kan klassas som skräck. :confused:
Eller snarare som jag gillar för att det var bra skräck. Det händer rätt ofta att jag kollar på en skräckfilm och när den är slut konstaterar att jag uppskattade filmen, men inte som skräckfilm.
Exempel:
It Follows
The Babadook
The Ring och Ringu
..och säkert många fler.

Jag är så oerhört bortskämd med bra skräckspel (Silent Hill-serien, Project Zero-serien, Siren-serien, Lone Survivor, Pathologic, Little Nightmares, SOMA, Corpse Party... jag kan fortsätta i evigheter) att film nästan aldrig lyckas fånga in mig i skräck-känslan.
Jag kan tycka att flera filmer har härligt obehagliga scener men kommer inte på en film som rakt igenom hållit mig fast i skräckkänslan så som många spel har.

De som kommit närmast är nog:
Dark Water (japanska originalet)
Shutter (thailändska originalet)
Barnhemmet

Alla tre har en tryckande känsla snarare än överraskning"skräck" och flashiga effekter. Amerikanska remakes tappar utan undantag den känslan, av de jag sett iaf.

En film jag vill peka lite extra på trots att jag inte klassar den som skräck riktigt: 1408
Den har ett par scener som får det att krypa lite gött i kroppen.
 
Min första reaktion var "Åh, skräck! Min genre!"
Sen började jag fundera och... nä jag kan inte komma på speciellt många filmer jag gillar som kan klassas som skräck. :confused:
Eller snarare som jag gillar för att det var bra skräck. Det händer rätt ofta att jag kollar på en skräckfilm och när den är slut konstaterar att jag uppskattade filmen, men inte som skräckfilm.
Exempel:
It Follows
The Babadook
The Ring och Ringu
..och säkert många fler.

Jag är så oerhört bortskämd med bra skräckspel (Silent Hill-serien, Project Zero-serien, Siren-serien, Lone Survivor, Pathologic, Little Nightmares, SOMA, Corpse Party... jag kan fortsätta i evigheter) att film nästan aldrig lyckas fånga in mig i skräck-känslan.
Jag kan tycka att flera filmer har härligt obehagliga scener men kommer inte på en film som rakt igenom hållit mig fast i skräckkänslan så som många spel har.

De som kommit närmast är nog:
Dark Water (japanska originalet)
Shutter (thailändska originalet)
Barnhemmet

Alla tre har en tryckande känsla snarare än överraskning"skräck" och flashiga effekter. Amerikanska remakes tappar utan undantag den känslan, av de jag sett iaf.

En film jag vill peka lite extra på trots att jag inte klassar den som skräck riktigt: 1408
Den har ett par scener som får det att krypa lite gött i kroppen.

Det här med skräckspel är ett outforskat område för mig men eftersom jag är en riktig gamer innerst inne så tror jag faktiskt att jag har missat någonting här. Vilket rekommenderar du om man ska börja med någonting? :)

Barnhemmet glömde jag ju bort, också faktiskt en utav få skräckisar som jag tycker håller hela vägen! Så himla fint slut! It follows har många tipsat om också så den måste jag se, samma med 1408. Tänk så mycket jag missat! :nailbiting:
 
Straw dogs (1971).
Den sista färden (originaltitel: Deliverance, 1972).
Båda riktigt otäcka utan nåt övernaturligt.

Spännande! Kul med äldre filmer också.

Finns ju en Straw Dogs från 2011 också som också är någon form av skräckis. Men..
..den har en våldtäktsscen i sig också vilket jag tyckte var fruktansvärt jobbigt att se.
 
Spännande! Kul med äldre filmer också.

Finns ju en Straw Dogs från 2011 också som också är någon form av skräckis. Men..
..den har en våldtäktsscen i sig också vilket jag tyckte var fruktansvärt jobbigt att se.
Skulle kunna vara samma story, i den från -71 är Dustin Hoffman med.
 
Även jag vill slå ett slag för att testa skräckspel, där får man en helt annan känsla. Silent Hill är min favorit spelserie, så jag brukar rekommendera den :)
Brukar säga att man kan börja med 2an eller 3an, där är grafiken fortfarande ok och de är båda riktigt bra spel.
 
Det här med skräckspel är ett outforskat område för mig men eftersom jag är en riktig gamer innerst inne så tror jag faktiskt att jag har missat någonting här. Vilket rekommenderar du om man ska börja med någonting? :)

Barnhemmet glömde jag ju bort, också faktiskt en utav få skräckisar som jag tycker håller hela vägen! Så himla fint slut! It follows har många tipsat om också så den måste jag se, samma med 1408. Tänk så mycket jag missat! :nailbiting:
Svårt! Beror helt på vilken typ av skräck man gillar (om man vill lösa problemen med action eller smita undan tex) och hur långt bak man kan tänkas vilja gå. Jag anser att Silent Hill utklassar allt annat men då tänker jag främst på spelen till Playstation 1 och Playstation 2. Till och med jag kan se att själva spelmekaniken inte åldrats helt perfekt... minst sagt. ;)
Men om man tror att man klarar av ålderdomlig spelmekanik är Silent Hill 2 en bra start. Vill man ha lite nyare spel är det främst indie som gäller och där finns det mycket att botanisera bland!

Några indietips:
Lone Survivor - Silent Hill i 2D typ! Pixelgrafik.
Through the Woods - Norsk stämningsfull historia baserad på nordisk mytologi och våra väsen. Mer creepy än skräck.
Limbo/Inside/Little Nightmares - De två första är danska och knappt skräck, men stämningsfulla och riktigt creepy. Det sistnämnda är svenskt, helt nytt och har lite samma spelmekanik men är ett skräckspel rakt igenom.
SOMA - Oerhört obehagligt och fint på samma gång, också svenskt! Rejält läskigt!

Finns massa mer men det är ju lättare att tipsa om man får mer info om speltyp som önskas och plattform som spelas på osv. Men där är några iaf!

Barnhemmet är riiiktigt fin indeed!
It follows måste man nog vara på rätt humör för men 1408 funkar alla dagar!

Edit: Men gud hur kunde jag glömma svenska iOS-spelet Year Walk!? Sambon påminde mig. Superbra tips och ett måste för alla med en iPhone! Finns även till PC och Mac numera om man saknar applefån.
 
Svårt! Beror helt på vilken typ av skräck man gillar (om man vill lösa problemen med action eller smita undan tex) och hur långt bak man kan tänkas vilja gå. Jag anser att Silent Hill utklassar allt annat men då tänker jag främst på spelen till Playstation 1 och Playstation 2. Till och med jag kan se att själva spelmekaniken inte åldrats helt perfekt... minst sagt. ;)
Men om man tror att man klarar av ålderdomlig spelmekanik är Silent Hill 2 en bra start. Vill man ha lite nyare spel är det främst indie som gäller och där finns det mycket att botanisera bland!

Några indietips:
Lone Survivor - Silent Hill i 2D typ! Pixelgrafik.
Through the Woods - Norsk stämningsfull historia baserad på nordisk mytologi och våra väsen. Mer creepy än skräck.
Limbo/Inside/Little Nightmares - De två första är danska och knappt skräck, men stämningsfulla och riktigt creepy. Det sistnämnda är svenskt, helt nytt och har lite samma spelmekanik men är ett skräckspel rakt igenom.
SOMA - Oerhört obehagligt och fint på samma gång, också svenskt! Rejält läskigt!

Finns massa mer men det är ju lättare att tipsa om man får mer info om speltyp som önskas och plattform som spelas på osv. Men där är några iaf!

Barnhemmet är riiiktigt fin indeed!
It follows måste man nog vara på rätt humör för men 1408 funkar alla dagar!

Edit: Men gud hur kunde jag glömma svenska iOS-spelet Year Walk!? Sambon påminde mig. Superbra tips och ett måste för alla med en iPhone! Finns även till PC och Mac numera om man saknar applefån.

Bra tips! Googlade lite och det ser riktigt roligt ut! Jag är rätt dålig på spel men är en riktig sucker för alla Zeldaspel som existerar, och har klarat alla typ tio gånger var :angel: Donkey Kong, Mario osv. Det har varit en väldigt smal smak som bara fått plats med Nintendo-klassikerna. Men sen spelade jag ett som hette Red Dead Redemption för några år sedan som jag också verkligen gillade, så jag känner att jag sakta men säkert är på väg ur min comfort zone :D Eftersom jag älskar skräckfilm så skulle jag gissa att jag skulle gilla skräckspel mycket :)
 
Bra tips! Googlade lite och det ser riktigt roligt ut! Jag är rätt dålig på spel men är en riktig sucker för alla Zeldaspel som existerar, och har klarat alla typ tio gånger var :angel: Donkey Kong, Mario osv. Det har varit en väldigt smal smak som bara fått plats med Nintendo-klassikerna. Men sen spelade jag ett som hette Red Dead Redemption för några år sedan som jag också verkligen gillade, så jag känner att jag sakta men säkert är på väg ur min comfort zone :D Eftersom jag älskar skräckfilm så skulle jag gissa att jag skulle gilla skräckspel mycket :)
Det finns ju ett "skräck"(zombie)-tillägg till Red Dead Redemption ;) Ett fantastiskt spel f.ö!

Ja skräckspel sätter dig ju verkligen i skräcksituationerna på ett annat sätt. Du är inte bara en åskådare som i film.
 
Det finns ju ett "skräck"(zombie)-tillägg till Red Dead Redemption ;) Ett fantastiskt spel f.ö!

Ja, förutom att mitt ex (som jag spelade tillsammans med) råkade både skjuta och flå vår häst :arghh: Han tröck på fel knapp och vi blev helt traumatiserade :cry: :D Annars ville jag mest rida runt på hästarna och han ville byta outfits hela tiden. Bra team :up:
 
Jag gillar filmer med gamla legender om andar och liknande. Många asiatiska filmer bygger på denna typ av vidskepelse. Några favoriter är The Cat, Ju-on, White: The Melody of Death, Muoi (the legend of a portrait), Rigor Mortis (den hemsökte mig efter att filmen var över) och Ghastly (Gisaeng Spirit).

Annars gillar jag I saw the Devil och Chaser, som kanske drar lite mer åt Zodiac-hållet med inslag av lite gore.
 
Eftersom jag är alldeles för lättskrämd och sambon ogillar skräckfilm så har jag inte sett nån på flera år.
Jag gillar dock gamla godingar (inte de nya varianterna på dom).
Fåglarna, Dimman, Invasion of The body snatchers är exempel på såna filmer.
The shining med Jack Nicholson är också en favorit.
Ogillar starkt splatterfilmer och filmer med nån form av tortyr (skulle tex aldrig i livet kolla på Saw eller såna filmer).
Psykologiska skräckisar är bättre. Då behöver det inte hända mycket för att det ska vara obehagligt.
Pans labyrint är väl inte en skräckfilm i sig men otäck nog på ett sätt.
 
Älskar skräckisar även om jag blundar 70% av tiden :angel:
Har sett så fruktansvärt många dåliga, för de finns det gott om, men två favoriter är It Follows och As above, So below. Annars gillar jag hemsökta hus-genren, filmer om besatta och dokumentärer (oftast fejk) gillar jag med :up:
 
Men vänta lite nu här... The Babadook är ju JÄTTEDÅLIG? O_o Jag såg den efter att ha hört att den skulle vara jättebra, men både jag och sällskapet satt bara och gapade och undrade vad tusan det var vi kollade på. Skrattade gjorde vi nog lite med. Nä, en riktigt urusel film. :down:

Annars håller jag med om att skräckspel är the way to go! Jag är för feg (och fattig) för att spela själv, men jag kollar gärna när youtubers spelar skräckspel. Det är lagom otäckt. :D
Jag hoppas att Five Nights at Freddie's-filmen blir bra! Franschisen har en mycket intressant lore som jag hoppas ska komma fram väl i filmen...
 
Men vänta lite nu här... The Babadook är ju JÄTTEDÅLIG? O_o Jag såg den efter att ha hört att den skulle vara jättebra, men både jag och sällskapet satt bara och gapade och undrade vad tusan det var vi kollade på. Skrattade gjorde vi nog lite med. Nä, en riktigt urusel film.

Alltså.. ja :p Jag gillar temat på filmen, boken är himla cool och fotot är snyggt. Jag gillade den ungefär halvvägs in sen blev det liksom platt fall :D En typisk sån där film som jag menade inte håller i slutet.

Vafan? Behöll hon gubben som husdjur eller? :laugh:
 
Jag såg väldigt mycket skräckfilm när jag var yngre, nuförtiden blir det inte så ofta tyvärr.
Gjorde dock misstaget att kolla på It Follows en söndag för något år sedan när jag satt ensam hemma... :nailbiting: Fy tusan vad rädd jag var efter det! Tyckte den var otroligt obehaglig!
 
Jag älskar alla gamla slasherfilmerna. Så alla fredag den 13:e och Halloween älskar jag.

En som kryper under skinnet.. och förvisso är rätt blodig, är Martyrs. Fransk skräck och våldet är mer realistiskt liksom, inte infödingar som äter folks öron.

Lights out (2016) påminner en del om de filmer du gillar
Mama tror jag också
Orphan
Insidious, allihop
Annabelle
Jag gillar flera versioner av Amityville
Gillar alla The Purge också
Sinister
Hide and seek
Den svenska Låt den rätte komma in gillade jag också, brukar avsky svenska filmer
House at the end of the street
Sleepy Hollow
A tale of two sister, originalet

Klassiker som Lida, Det, Carrie osv tycker jag håller än.

Jag tittar uteslutande på thrillers och skräck, men tycker många är rätt lika varandra nu för tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Tapetsera på vävd tapet
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp