Skräckfilmstråden

Om The Babadook:
Monstret är mammans sorg, hat och dåliga mående. Det är en fysisk manifestation av hennes känslor och hur mycket hon hatar sin son och beskyller honom för mannens död. Dödsfallet har gjort henne oerhört djupt deprimerad men hon vägrar erkänna det, så den delen av henne blir ett väsen som hon inte vill veta av. Tänkte först länka wikisidan om "skuggan" som det kallas inom psykologi men den spoilar flera filmer och spel! :laugh:
Modern växlar mellan att vara den mamma hon vill vara och som hon känner att hon måste vara, och den som hon blir när "the Babadook" tar över, monstret som skulle vilja döda sonen.

Jag älskade sättet filmen tog upp det förbjudna ämnet att hata sitt barn, den var oerhört välspelad. De lyckades verkligen få en att känna med mamman om sonen. Tror alla tänkte "men stryp ungjäveln!" vid något tillfälle, men sen vänder det och man inser att ungen inte alls är så hemsk som vi har fått se ur mammans perspektiv. Vi blev lurade av en "unreliable narrator"! Ungen har visserligen lite egenheter men främst behöver han bara kärlek precis om alla barn, och det får han ju inte från sin mamma som hatar honom.

Att monstret sedan hålls i källaren är en metafor för hur hon i resten av sitt liv måste hantera och hålla "monstret" inom sig i schack. Finns många spekulationer angående maskarnas betydelse osv men det orkar jag inte ta upp här, haha.
Jag blev iaf väldigt förtjust i filmen. :)
 
Apropå skräck skulle jag vilja tipsa om serien Marble Hornets som finns på YT. Ett lite annorlunda grepp a la blair witch nästan som handlar om Slenderman. Den startade innan slenderman man grejen blev stor och urlöste kanske det lite.
Det är korta videodagböcker på typ 2 olika yt kanaler som slår många dyrt producerade filmer i skräckkänsla.
Det bästa är att verkligen leva sig in i stoeun o känna sig jagad o paranoid :D
 
Jag såg väldigt mycket skräckfilm när jag var yngre, nuförtiden blir det inte så ofta tyvärr.
Gjorde dock misstaget att kolla på It Follows en söndag för något år sedan när jag satt ensam hemma... :nailbiting: Fy tusan vad rädd jag var efter det! Tyckte den var otroligt obehaglig!

Tänkte se den i helgen :p :nailbiting:
 
Om The Babadook:
Monstret är mammans sorg, hat och dåliga mående. Det är en fysisk manifestation av hennes känslor och hur mycket hon hatar sin son och beskyller honom för mannens död. Dödsfallet har gjort henne oerhört djupt deprimerad men hon vägrar erkänna det, så den delen av henne blir ett väsen som hon inte vill veta av. Tänkte först länka wikisidan om "skuggan" som det kallas inom psykologi men den spoilar flera filmer och spel! :laugh:
Modern växlar mellan att vara den mamma hon vill vara och som hon känner att hon måste vara, och den som hon blir när "the Babadook" tar över, monstret som skulle vilja döda sonen.

Jag älskade sättet filmen tog upp det förbjudna ämnet att hata sitt barn, den var oerhört välspelad. De lyckades verkligen få en att känna med mamman om sonen. Tror alla tänkte "men stryp ungjäveln!" vid något tillfälle, men sen vänder det och man inser att ungen inte alls är så hemsk som vi har fått se ur mammans perspektiv. Vi blev lurade av en "unreliable narrator"! Ungen har visserligen lite egenheter men främst behöver han bara kärlek precis om alla barn, och det får han ju inte från sin mamma som hatar honom.

Att monstret sedan hålls i källaren är en metafor för hur hon i resten av sitt liv måste hantera och hålla "monstret" inom sig i schack. Finns många spekulationer angående maskarnas betydelse osv men det orkar jag inte ta upp här, haha.
Jag blev iaf väldigt förtjust i filmen. :)

JAHA! Måste nästan se den igen, blundade nog för mycket senast :D Måste säga att jag håller med om att dom porträtterat relationen till hennes son riktigt skickligt.
 
"Don't Breathe" var en höjdare förra året.

Många (ffa amerikanska) skräckfilmer är dock typ läskiga första halvan och sedan blir det tråkigt/komiskt i andra halvan när de ska försöka sy ihop något "trovärdigt". Fasen, har de inte fattat att det är mysteriet och okända som är det bra och läskiga,
 
Jag gillar miniserien "Storm of the Century" av Steven King. Sedan gillar jag den andra upplagan av "the Shining" bättre än den med Jack Nicholson (har lite svårt för honom och sjuttiotalsmodet).

Förresten när jag var liten (kanske i slutet på 60- början på 70-talet) var vi ett gäng ungar i sommarstugan som tittade på en svartvit skräckfilm. Den handlade om några systrar som bodde tillsammans och de mördades en efter en. Det regnade och mördaren klev omkring i gummistövlar med en grep. Någon som vet vilken film jag menar?
 
Hört många som tipsat om den!
Den amerikanska versionen heter The Uninvited och är så sjukt dålig. Så se originalet!

Dumplings är också bra asiatisk skräck. Den är mer obehaglig, inte sådär så man hoppar ur soffan för att man blir skrämd

Whatever happened to Baby Jane är en gammal svartvit thriller. Den är obehaglig, inte blod och äckel.
Oh och village of nthe damned. Barn i skräck är alltid läskigt. Också gammal och svartvit
 
"Instängda" kommer inte på vad den heter på engelska. En av få filmer där jag verkligen gömmer mej bakom kuddarna.

"Piranha" till och med så att man får in lite skratt emellanåt

"Lake placid"

"Territory"

"Primeval"

Sen har jag hur många som helst som jag inte minns namnen på. En där ett gäng ungdomar åker till Europa och går på nån byfestival. Där blir dom sen kidnappade och förda till ett ställe där man betalar för att få döda en människa. Väldigt spännande.
 
Jag gillar miniserien "Storm of the Century" av Steven King. Sedan gillar jag den andra upplagan av "the Shining" bättre än den med Jack Nicholson (har lite svårt för honom och sjuttiotalsmodet).

Förresten när jag var liten (kanske i slutet på 60- början på 70-talet) var vi ett gäng ungar i sommarstugan som tittade på en svartvit skräckfilm. Den handlade om några systrar som bodde tillsammans och de mördades en efter en. Det regnade och mördaren klev omkring i gummistövlar med en grep. Någon som vet vilken film jag menar?

Jag föredrar också den andra the Shining och brukar bli skrattad åt pga detta :rage:
Skönt att veta att jag inte är ensam :bow:
 
@hemlig @fejko @ztsu Visste ni att Stephen King verkligen avskyr Kubrick's version av The Shining och brukade ta varje tillfälle i akt att kritisera den. Kubrick gav honom sedan rättigheterna till att göra King's egen version av The Shining i utbyte mot att King skulle sluta såga honom i media och på offentliga forum :p :rofl:

On an unrelated note - Rec-filmerna, speciellt de första två tycker jag är kusliga och bra.
 
@hemlig @fejko @ztsu Visste ni att Stephen King verkligen avskyr Kubrick's version av The Shining och brukade ta varje tillfälle i akt att kritisera den. Kubrick gav honom sedan rättigheterna till att göra King's egen version av The Shining i utbyte mot att King skulle sluta såga honom i media och på offentliga forum :p :rofl:

On an unrelated note - Rec-filmerna, speciellt de första två tycker jag är kusliga och bra.

I know, jag tycker det var helt rätt :laugh:

Älskar att Kings egen the Shining är så lång också. Den bygger upp kusligheterna på ett helt annat sätt :)
 
@hemlig @fejko @ztsu Visste ni att Stephen King verkligen avskyr Kubrick's version av The Shining och brukade ta varje tillfälle i akt att kritisera den. Kubrick gav honom sedan rättigheterna till att göra King's egen version av The Shining i utbyte mot att King skulle sluta såga honom i media och på offentliga forum :p :rofl:

On an unrelated note - Rec-filmerna, speciellt de första två tycker jag är kusliga och bra.
Ja, har läst det. Håller dock inte med :p
 
@hemlig @fejko @ztsu Visste ni att Stephen King verkligen avskyr Kubrick's version av The Shining och brukade ta varje tillfälle i akt att kritisera den. Kubrick gav honom sedan rättigheterna till att göra King's egen version av The Shining i utbyte mot att King skulle sluta såga honom i media och på offentliga forum :p :rofl:
.

Jag förstår honom, snacka om slakt av storyn! Mr King är bra på att visa missnöje, han blev ju blockad av Trump på twitter nyligen, då har man gjort nåt rätt :D

Ja, har läst det. Håller dock inte med :p

Har du läst boken? Det är imho en fantastisk historia och så mycket mer än en skräckis. Slutet är helt annorlunda, man tappar den fina storyn mellan Danny och (minns inte namnet) med samma förmåga, pappan är bara galen i filmen medan boken visar att hotellet gör honom sådan, och i samma förstörarklass som att ändra slutet så tog Kubrick Kings starka kvinnoporträtt och gjorde mamman till ett lipande våp som man bara VILL ska dö i filmen. Som om filmvärlden behöver fler våpiga kvinnor :arghh:
 
Apropå skräckisar tycker jag Babadook var överhypad, så bra var den inte.
Jag blir mest skrämd av gamla skräckisar typ Djurkyrkogården.. får se om It kommer leverera men jag gillar inte castingen riktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp