Tack för alla svar, det har varit fullt upp här så jag har inte hunnit svara.

Jag är inte riktig redo att sälja än.
Jag har ridit hela mitt liv och alltid tyckt om pigga hästar, har allt som oftast suttit på hästar där det varit problem eller sjukt pigga.

Men just denna spändhet, som att sitta på en dynamit. Idag när vi skrittade ut jobbade jag henne konstant men hon är så sjukt vaksam och det är som att något ska kasta sig fram och äta henne vilken sekund som helst även om hon gör allt jag ber om. Ska tilläggas i skritt är jag inte ett dugg rädd och hon var likadan innan jag började bli rädd.
En kompis som är bra mycket duktigare än mig och totalt orädd och sadelfast hade samma bekymmer.

Dock en sak som slog mig efter att jag skrivit det här inlägget, det är ju ingen skillnad med sällskap men dagen efter red vi ut hela stallet och då var hon enbart ”vaken” inte alls hoppig eller som att hon får elektriska stötar lite här och var i kroppen.

Jag har iaf beslutat mig för att byta stall och börja om helt från början och se om vi kan bygga ett starkare band mellan oss. Och enbart göra det jag är trygg med.

Har kollat in triggerstapling men hon triggar ju igång på allt. Så en dag stod jag 1 h i det läskiga hörnet och varvade mellan att stå och sova och enkla tricks sen var hörnet okej tills nästa dag då det tog ungefär en timme igen.

Sen går hon ju inte att tömköra och longering hjälper inte heller.

Tror starkt på att hela stallet måste med annars är hon otrygg och det är ju en omöjlighet, därav kanske hon skulle må bättre i ett större stall?
Du har många insikter om den här situationen och en hel del erfarenhet som du har god hjälp av.

Det är ju så att alla hästar är olika och det är ju också så att även spända hästar agerar och fungerar olika sinsemellan. Men det vet du, så klart.

Men, som peppning, så tänker jag att det inte är ett misslyckande att verkligen fundera och se vad man kan göra, och reflektera över var min gräns går.

Jag har aldrig varit rädd för hästar med fart i, så länge de har uppmärksamheten mot ryttaren.
Hästen kan vara tittig, men kollar ändå av med mig, typ.

Men vi hade en ponny som var väldigt påverkad av yttre stimuli, och där gick jag bet.
Det var svårt för mig när jag inte hade mitt trygga ledarskap att vila i, för det brydde han sig liksom inte om. Han agerade på egen hand, så att säga. Det gjorde mig både arg och jag skall erkänna, lite besviken på mig själv.

Men jag tror du gör rätt som börjar om, i en annan och ny miljö.

Sedan får du väl utvärdera. Det är inte kul att ha en häst som man inte litar på.
 
Jag tänker snarare att vi som ryttare är olika och att samma häst med samma beteende kan uppfattas som "vaken" vs "otäck" av olika personer beroende på en massa saker. Det behöver ju inte vara att man försökt släta över ett problem utan det kan lika gärna vara att de helt ärligt har upplevt hästen som vaken men inte tyckt att det varit problematiskt alls.

Men jag håller med om att man ska tänka noga kring vad orden kan betyda för en själv. Om man är en osäker ryttare så ska man nog hålla sig borta från alla hästar som beskrivs som "vaken", "mycket motor" osv.
Det här!
Det som är positiva egenskaper för en person är negativa för en annan. Jag tror sällan det handlar om att luras utan det är helt enkelt så att vi gillar vissa egenskaper och har problem med andra - men det är helt olika från person till person. Därför behöver det ju inte vara ett problem att sälja en häst man inte passar med - det finns andra som passar med exakt de egenskaperna. Jag ser det inte heller som "ärligt" att på ett negativt sätt beskriva egenskaper som man själv uppfattar som negativa. Över lag tycker jag att vi är väldigt dåliga på att beskriva hästar objektivt - och faktiskt att se på hästar och ridning objektivt också vill jag nog hävda. Det första steget är nog att ärligt fundera på sig själv, vad man uppskattar och vad man inte uppskattar för egenskaper och inte lägga någon värdering i det. Samma sak när man ska beskriva en häst, t ex inför försäljning - försök att inte lägga känslor och värderingar i beskrivningen.
 
Rider du med säkerhetsväst i nuläget? Jag har en häst som i perioder kan vara rätt spänd och markskygg, och hade stora problem med att rida ut då jag blev spänd av att sitta och oroa mig över att han skulle kasta sig runt för något och jag skulle flyga av. Det som hjälp mig mycket är att köpa en såndär airbagsäkerhetsväst. Det är ju inte ett 100procentigt skydd, men den ger mig lite trygghet i att jag förhoppningsvis inte slår mig alltför mycket om jag trillar av, och det gör mig avslappnad, vilket gjort hästen avslappnad osv.
Är ju ingen mirakellösning och jag trillar fortfarande av ibland, men det har hjälpt mig mycket och så fort jag slappnade av så gjorde ju även hästen det.
 
Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är hon och jag såg inte det som en problem tills en dag i galopp ute i skogen hon tittar på något far i väg i full galopp samtidigt som hon sparkar bakut mot det farliga, jag åker så klart av. Tänkte då att vi får hålla oss till skritt och trav ute och galoppera på ridbanan men nu är samma sak i trav också. Nu på slutet även på ridbanan i alla gångarter. Detta gör mig rädd då jag inte lyckas sitta kvar då min balans inte är som det varit. Och det inte går att förutspå när hon ska göra dessa Förutom på ridbanan där hon har sina skrämmande hörn . I förrgår var hon superfin och helt plötsligt reagerade hon för en fågel som satte sig i ett träd en bra bit från ridbanan. Hon är vaken mest hela tiden både i hagen stallet ridningen, som om hon väntar på att något ska ske, och händer något så far hon i taket. Då jag inte vet vad hon reagerar på är det också svårt att träna det, ljud vet jag men det är något annars också. Hon är uppkollad av veterinär equieterapeut och utprovad utrustning.

Nu till det tråkiga jag har blivit på helspänn för att lyckas hålla mig kvar och det gör ju inte saken bättre kan jag tänka mig men p andra sidan gör hon likadant när jag varit helt avspänd.

Det är inte roligt att fara till stallet längre 😭
En tränare som jag upplevt hjälp många hästar och ryttare är John Rickett han är ganska dyr men så sjukt bra har vänner som knappt kunde hopp upp på deras hästar utan att de fick panik och ryttare som slutat rida pga skräck av sina hästar, men som han lyckats hjälpa.

Annars kan det tyvärr vara någon typ av smärta, obehag eller stress som påverkat detta dem är vanliga faktorer av nya farliga beteenden.
 
Tack för alla svar, det har varit fullt upp här så jag har inte hunnit svara.

Jag är inte riktig redo att sälja än.
Jag har ridit hela mitt liv och alltid tyckt om pigga hästar, har allt som oftast suttit på hästar där det varit problem eller sjukt pigga.

Men just denna spändhet, som att sitta på en dynamit. Idag när vi skrittade ut jobbade jag henne konstant men hon är så sjukt vaksam och det är som att något ska kasta sig fram och äta henne vilken sekund som helst även om hon gör allt jag ber om. Ska tilläggas i skritt är jag inte ett dugg rädd och hon var likadan innan jag började bli rädd.
En kompis som är bra mycket duktigare än mig och totalt orädd och sadelfast hade samma bekymmer.

Dock en sak som slog mig efter att jag skrivit det här inlägget, det är ju ingen skillnad med sällskap men dagen efter red vi ut hela stallet och då var hon enbart ”vaken” inte alls hoppig eller som att hon får elektriska stötar lite här och var i kroppen.

Jag har iaf beslutat mig för att byta stall och börja om helt från början och se om vi kan bygga ett starkare band mellan oss. Och enbart göra det jag är trygg med.

Har kollat in triggerstapling men hon triggar ju igång på allt. Så en dag stod jag 1 h i det läskiga hörnet och varvade mellan att stå och sova och enkla tricks sen var hörnet okej tills nästa dag då det tog ungefär en timme igen.

Sen går hon ju inte att tömköra och longering hjälper inte heller.

Tror starkt på att hela stallet måste med annars är hon otrygg och det är ju en omöjlighet, därav kanske hon skulle må bättre i ett större stall?
Om du känner att en flytt kommer bli en bra nystart så flytta. Olika stall har olika energi med, i vissa är även spookey-hästar lugna och i andra är alla på tårna. Det spelar roll hur miljön är och även vilka som vistas där.
Jag står i ett sådant stall nu dit flera har flyttat som vittnat just om att hästarna blir så lugna här. Och visst det är småskaligt och hästarna är ute mycket men en del har haft det så innan med.
Det påverkar även din häst om du trivs och är avslappnad, min erfarenhet är att ibland inser man inte hur det varit förrän man bytt miljö heller.

Sedan tror jag mycket på att ta hjälp av någon riktigt duktig på just reaktiva hästar, John Ricketts som nämndes är en sådan person men det finns flera om han inte är i närheten av dig.
Någonstans behöver du hitta ett system att ta till så din häst kan slappna av och förstå hur den ska betee sig när den blir rädd, för rädda blir alla hästar men de reagerar på olika sätt. Och ett system som gör att du känner dig trygg.

Jag tror dessutom att de här sakerna är bra att göra även om du sedan ändå vill sälja, det är mycket enklare och bättre för hästen om ni kommit en bit på vägen så att du hittar rätt människa för den.
 
Jag tänker snarare att vi som ryttare är olika och att samma häst med samma beteende kan uppfattas som "vaken" vs "otäck" av olika personer beroende på en massa saker. Det behöver ju inte vara att man försökt släta över ett problem utan det kan lika gärna vara att de helt ärligt har upplevt hästen som vaken men inte tyckt att det varit problematiskt alls.

Men jag håller med om att man ska tänka noga kring vad orden kan betyda för en själv. Om man är en osäker ryttare så ska man nog hålla sig borta från alla hästar som beskrivs som "vaken", "mycket motor" osv.
Håller med om ordvalen och hur man värderar det.

Halvt kl:

Jag uppskattar vakna hästar. Ibland följer då mer reaktivitet med. Men är man sadelfast, orädd och vet hur man kan jobba med reaktiviteten för att dämpa den/träna bort triggers/kontrollera det så är det inte alltid ngt som är övervägande negativt. Då kan man tycka att det i övrigt positiva väger över.

Men vet man inte hur man ska jobba bort reaktivitet och kunna bryta flykt/kast/etc så blir det ju onödigt svårt och farligt. Det kan också bli väldigt läskigt när man inte vet varför, när, hur det kan visa sig. Det blir lite lotteri över det hela. Och det är ju inte så tryggt. Har man system där man gradvis kan både släcka triggers och få mer kontroll så blir det inte lika läskigt, farlig eller hopplöst.
Är man sadelfast blir man också mycket tryggare och kan slappna av mentalt och fysiskt på ett annat sätt.

Och är man själv rädd till den grad att man får svårare att kontrollera sin kropp, spänner sig och blir för långsam i tanken så är det sällan en god idé att själv försöka jobba bort de reaktionerna uppsuttet. Att bli för långsam när man är rädd eller att spänna sig och ev luta sig fram etc är ju vanligt och inget konstigt alls. Men triggar den känsliga och reaktiva hästen.
Även vi som jobbar med att träna och rida såna hästar kan bli rädda, självklart! Men som rutinerad av just sånt kan man ofta gå in i sin rutin och inte spänna sig eller bli för långsam mental. Då går det ju att jobba trots att man kanske är skraj. Men det kräver ju mycket träning och en viss mentalitet.
Jag möter ganska få hästägare som när de är rädda klarar av det. Ofta är det bäst att låta en mer rutinerad, orädd ryttare rida eller jobba bort mycket triggers och energi avsuttet. Ibland får man ta dem för hand och sen hoppa upp några minuter, sen av igen och upp etc..

Jag har haft två hästar som båda varit extremt reaktiva. Den ena utdömd för lynnesfel och kunde bli helt blockerad i panik i början. Sen funkade han fint för mig både avsuttet och uppsuttet. Mot slutet kunde även andra rida honom om de var lite vakna själva och red i varje steg. Behövde han känna att han skulle ta ansvar för att hålla ekipaget safe så blev han osäker. Om han då "frågade" lite försiktigt "är det panik?" så märkte människan inte det och sen var cirkusen i gång och han kastade sig för allt möjligt som han aldrig reagerade på annars. Red man bara avspänt och visade att man skötte kollen så var han lugn, avspänd och trygg. Det kunde bli samma i hanteringen att folk inte märkte när han frågade och sedan blev han okontaktbar. Med mig kände han sig trygg även om jag lät honom styra saker så att säga. Med den hästen var det mer en relation till den människan än proffsryttare som krävdes för att han skulle bli trygg.

Min nuvarande häst är också het, energisk, reaktiv och var rädd för det mesta när han kom. Och reagerade stort och fort på allt. Han var som en tickande bomb. Inte ens min ena tränare som är känd för att ta alla problemhästar ingen annan tränare vill ha ville sitta på honom. Men med skolning etc är han nu väldigt trevlig även enligt sagda tränare som hade noll betänkligheter över att hoppa upp efter lite skolning.
Dock skulle han absolut kunna bli farlig igen med fel ryttare. Han kräver en cool och sadelfast ryttare som rider i lätthet i balans och i lösgjordhet. Då är han trevlig och superkul just iom att han är så känslig, snabb etc.
Men jag hade en elev som bara tog honom för hand och blev så exalterad av att se en älg som gick förbi utebanan att hon gick upp i energi, spände sig och fokuserade på älgen. Då speglade han det direkt och hetsade upp sig väldigt inför något han annars inte bryr sig om.
En sådan häst kan ju vara skitkul för den som uppskattar vad snabba reaktioner kan medföra för positivt i träningen tex och som själv kan hålla en lugn energi och avspändhet som hästen speglar. Den här hästen kommer oavsett relation den har till ryttaren kunna bli reaktiv på fel sätt om man inte också är en mkt god ryttare som kan hålla sig cool. Men han köper också ny ryttare om den är mkt duktig på ett annat sätt än hästen innan.
På den här hästen är också allt en färskvara. Om han inte utsätts för ljud, saker som rör sig och olika miljöer får man snabbt större reaktioner igen. Ju mer och konstant desto bättre. Skitbra nu när vi står på gård med entreprenad och en massa nöt i stallar nära stall/ridhus/ridbana.

Så reaktivitet kan vara väldigt olika och grundjobbet med det är likt. Men man kan behöva individanpassa approachen en del.
Det kan vara väldigt klokt att ta hjälp av just problemlösare för sådana här hästar.
Jag brukar också alltid lära in en hjälpgivning avsuttet som gör att jag kan formge hästen för att kunna rida den där stressläget är som minst och hjälper för att kunna bryta eventuella kast, försök att dra etc. Innan det är gjort sätter jag mig inte på en sådan häst. Det går dock rätt fort. Men det är något som bara måste funka för att minimera risk för att åka av och skada sig.
Och givetvis kan och bör man dra nytta av hästens behov och instinkter i form av att de till att de lever i en god miljö med kompisar, stimuleras i hagen, får korrekt foderstat och ofta nog, man ser till att den håller sig varm och inte blir spänd muskulärt etc.
 
Tack för alla svar, det har varit fullt upp här så jag har inte hunnit svara.

Jag är inte riktig redo att sälja än.
Jag har ridit hela mitt liv och alltid tyckt om pigga hästar, har allt som oftast suttit på hästar där det varit problem eller sjukt pigga.

Men just denna spändhet, som att sitta på en dynamit. Idag när vi skrittade ut jobbade jag henne konstant men hon är så sjukt vaksam och det är som att något ska kasta sig fram och äta henne vilken sekund som helst även om hon gör allt jag ber om. Ska tilläggas i skritt är jag inte ett dugg rädd och hon var likadan innan jag började bli rädd.
En kompis som är bra mycket duktigare än mig och totalt orädd och sadelfast hade samma bekymmer.

Dock en sak som slog mig efter att jag skrivit det här inlägget, det är ju ingen skillnad med sällskap men dagen efter red vi ut hela stallet och då var hon enbart ”vaken” inte alls hoppig eller som att hon får elektriska stötar lite här och var i kroppen.

Jag har iaf beslutat mig för att byta stall och börja om helt från början och se om vi kan bygga ett starkare band mellan oss. Och enbart göra det jag är trygg med.

Har kollat in triggerstapling men hon triggar ju igång på allt. Så en dag stod jag 1 h i det läskiga hörnet och varvade mellan att stå och sova och enkla tricks sen var hörnet okej tills nästa dag då det tog ungefär en timme igen.

Sen går hon ju inte att tömköra och longering hjälper inte heller.

Tror starkt på att hela stallet måste med annars är hon otrygg och det är ju en omöjlighet, därav kanske hon skulle må bättre i ett större stall?

Hur mycket jobbas hon? Hur ser hagsituationen ut?

Om det är en vaken häst kan det ju också innebära att det är en individ som behöver stimulans. Min egen häst är en vaken filur som gärna är aktiv. Han tränar gärna både fysiskt och för psykets skull. Nu är han äldre och välutbildad. Så visst känner man av att han är mer på tårna om han inte går så mycket. Han är väl som roligast att rida 2:a eller 3:e dagen efter inaktiv period iom att han då direkt är redo för träning och inte i behov av att pysa ur energi. Men han blir inte farlig för mig mer. Men jag vet att andra tycker det är för mkt energi för deras smak.

Att i friskt tempo trava ur energi tycker jag funkar bäst iom att galopp kan trigga många hästar mer. På hästar som kan braka iväg tycker jag det kan var gynnsamt att trava på en stor volt och ha dem böjda inåt samtidigt som de ska tvära både bak och fram utåt. Då kan man dels hålla dem från att råka se och triggas av saker i samma grad som om de har mer koll utåt innan de blåst ur det värsta. Och dels kan man hålla dem undan innehjälperna. En häst som går undan innerhjälperna stannar inte. Då kan man tvära dem förbi läskiga saker lite nätt och deras ångestnivå sänks gradvis.
Om hästen är stressad/het/gasar på och man inte vill fastna i att bromsa hela tiden så kan tvärningen vara bra att använda som broms så att säga. De kan inte springa hur fort som helst om de tvärar mycket. Så man kan använda tvärningen till att reglera tempo, tvära mer då det går för fort och när det känns mer sansat minska tvärning och försöka bibehålla tempot. Rusar den så tvärar man mer och upprepar.
Man får mycket lättare att jobba med sådana här individer om det inte också kryper i brallan på dem hela tiden.

Jag lär sådana hästar att svara på hjälper åt alla 6 riktningar, dvs fram/bak, höger/vänster och upp/ner.
Ner framför allt brukar vara gynnsamt på sådana hästar för att rida dem i en lägre form där de ofta slappnar av lättare. Det gör jag avsuttet och det finns flera som jobbar så. Det går att göra på många olika vis och allt från att be hästen sänka huvudet/halsen lite till att lära dem lägga sig. Med sådant jobb kan man om man gör det rätt stärka relationen och hästens förmåga att slappna av och släppa koll/minska reaktivitet.

Ihop med att man givetvis jobbar med att släcka triggers. Förutom ljud brukar rörelser trigga, rörelser bort från och ännu mer mot hästen eller under den. Det går att väva in mycket i dagliga hanteringen och det går att simulera diverse olika händelser under träning. Både med ljud från olika håll, saker som rör sig i olika riktningar och från olika håll etc.
Tex hade jag en reaktiv och rädd unghäst hemma för problemlösning när den skrämt folk och kutat genom tjockt trästaket etc i panik. Den var rädd för mycket! Men med lite träning kunde man sedan ha henne i ledrep och spela fotboll på ridbanan och både skjuta bollar bort från henne, att någon sköt bollar mot oss, under henne etc.
Det är ett sätt att simulera saker som kommer mot hästen, under hästen, ev försiktigt rör hästen, som låter etc. Man hindras bara av fantasin i sådana här fall av vad man kan använda för att släcka ut triggers.

Att också se till att hästen inte upplever obehag och är cool med att man vidrör den överallt är viktigt. Och i vissa fall kan hästarna också bli triggade av hur ryttaren sitter. Då kan man antingen lära ryttaren sitta korrekt i balans eller lära hästen tåla lite missar. Eller kombinationen.

Sen är det jätteklokt att i tid ta hjälp av problemlösare. Dels kan då problemlösaren på plats få en bild av vad som felas. Och förhoppningsvis själv jobba igenom lite saker för att sedan hjälpa hästägaren hur den ska jobba vidare.
Det finns folk som är vana vid sånt här och har bra system för sånt.
Och en bra och rutinerad problemlösare ska också kunna rekommendera att ägaren släpper en häst om man tror att det blir för svårt. Det är inte en kul del av jobbet. Men ibland så får man rekommendera att folk säljer. Och hittills har jag nog inte mött en kund som ångrat att de följt det rådet.
 
Jag tänker såhär TS- om du känner att du förstår det som Tuaphua så 🌟briljant🌟 har beskrivit, och själv behärskar teknikerna- go for it. Annars: ta hjälp eller sälj.
I kunniga händer går det mesta att jobba med, men är man det minsta osäker riskerar jobbet för det första bli långdraget, det tar tid att få igenom saker om man inte riktigt kan verktygen, och för det andra att misslyckas och kanske skapa en än svårare häst och själv bli skadad.

Ta hellre hjälp tidigare än motsatsen!
 
Jag tänker såhär TS- om du känner att du förstår det som Tuaphua så 🌟briljant🌟 har beskrivit, och själv behärskar teknikerna- go for it. Annars: ta hjälp eller sälj.
I kunniga händer går det mesta att jobba med, men är man det minsta osäker riskerar jobbet för det första bli långdraget, det tar tid att få igenom saker om man inte riktigt kan verktygen, och för det andra att misslyckas och kanske skapa en än svårare häst och själv bli skadad.

Ta hellre hjälp tidigare än motsatsen!
Instämmer! Verkligen briljant genomgång! :bow:


@tuaphua - vilken insikt och kunskap du bjuder på! Så intressant! Dina inlägg skall jag spara för framtiden. Jag lärde mig mycket nytt!

I övrigt tänker jag som du @moster_punk .

Om Ts är beredd att göra jobbet och lära känna hästens alla små signaler så kan det vara en spännande och utvecklande resa. Men det kommer nog kräva en hel del analys och reflektioner- gärna tillsammans med någon vän som också kan häst. Och framför allt, att ta små små steg och inte bli rädd och låsa sig.

Att vara avspänd och trygg och lugn, samtidigt som man skall vara snabb i reaktionerna själv, är i sanning en svår konst!

@Skrämd - jag har tyckt att film har valt ovärderligt. Med min häst som gärna fokuserade från mig, så kunde jag på film se tecken, som jag sedan "letade efter" när jag red. Det fungerade väldigt bra i ridhus och paddock.

Men det var svårare när vi red ut, och så var uteritt det egentliga problemet, då han liksom stängde av min påverkan.

Men, jag gjorde ändå en lärdom som @tuaphua beskriver.

Sidvärtsrörelser, sidvärtsrörelser och mer sidvärtsrörelser när vi red ut, var det som fungerade bäst. Då hade han huvudet fullt med att koncentrera sig på mig. Att bara gå och tänka fritt, var ingen bra lösning. :angel:

Men som andra påpekat, nytt stall kan i sig påverka jättemycket! Hoppas ni skall trivas!

:love:
 
@tuaphua - wow, vilken beskrivning :love: så himla snällt att dela med dig av din kunskap.

Jag rider själv en ganska vaken och känslig häst. Jag märker själv att när jag enbart fokuserar på att ha henne ordentligt framme för skänkeln slutar hon att hitta saker att bli rädd för. I början av passet försöker jag hålla ett högre travtempo på en volt och tänker att hon ska fram-fram-fram. Blir det emellanåt lite obalanserat bryr jag mig inte om det - det viktigaste är att hon ska fram. När hon har fått trava igång ordentligt får jag ofta ett fint sug i handen, hon slappnar av och jag märker att hon fokuserar på mig. I skritten blir hon väldigt spänd och skyggar för de läskiga hörnorna. Då måste jag vara lugn, få henne att skritta på och försöka få ut henne i hörnet med hjälp av innerskänkeln. Efter ett par varv brukar hon slappna av och bry sig mindre om de läskiga hörnorna. Låter jag henne komma undan i såna lägen märker jag att hon börjar skygga för andra saker och spänner sig ännu mer. Det blir en ond spiral där hon till slut knappt vill gå framåt.

När jag ibland får hjärnsläpp och inte har henne framme för skänkeln märker jag direkt att hon spänner sig, blir rädd för saker, står emot, bockar, slänger med huvudet och reser sig. När jag väl hamnar i ett sånt läge är det svårt att vända på situationen, men jag försöker göra mitt bästa för att hon ska trava på framåt och inte ge mig förrän jag får en trav med bra energi.

Det som har hjälpt mig ur perioder med spändhet är att rida med en chambon (ganska löst spänd) och rida på framåt. Det brukar få den hästen som jag rider att slappna av och komma ner i en lite lägre form. Jag brukar bara rida med chambon ett pass och passet därefter utan någon hjälptygel är hästen väldigt avspänd.

Förutom chambon har jag även haft två bra tränare som har gett mig olika övningar och verktyg för att få hästen avspänd. Sen kanske det mest avgörande - jag har väldigt bra balans och är inte rädd för att ramla av.

(Detta var kanske exakt det som @tuaphua rekommenderade :bag:)
 
Det här!
Det som är positiva egenskaper för en person är negativa för en annan. Jag tror sällan det handlar om att luras utan det är helt enkelt så att vi gillar vissa egenskaper och har problem med andra - men det är helt olika från person till person. Därför behöver det ju inte vara ett problem att sälja en häst man inte passar med - det finns andra som passar med exakt de egenskaperna. Jag ser det inte heller som "ärligt" att på ett negativt sätt beskriva egenskaper som man själv uppfattar som negativa. Över lag tycker jag att vi är väldigt dåliga på att beskriva hästar objektivt - och faktiskt att se på hästar och ridning objektivt också vill jag nog hävda. Det första steget är nog att ärligt fundera på sig själv, vad man uppskattar och vad man inte uppskattar för egenskaper och inte lägga någon värdering i det. Samma sak när man ska beskriva en häst, t ex inför försäljning - försök att inte lägga känslor och värderingar i beskrivningen.
(Ber om ursäkt för OT, men ändå. Nu när det kom på tal. )

Frågan är om det ens går att beskriva helt objektivt?

Det är lite mer en filosofisk fundering, från min sida.

En beskrivning, hur neutralt man ens anstränger sig, för man visar delar av sig själv, utifrån vilka ord man själv väljer och vilka nyanser i definition man själv har.

Lite som att vi kan bara överens om att en sak är blå. Men hur blå? Det beror på hur vi var och en uppfattar färger, och i relation till annat blått.

Har man lite mindre erfarenhet av olika blå toner, så är allt blått, medan den erfarna har en hel del följdfrågor och andra perspektiv.

Blått i relation till motsatsen? Blått i relation till annat blått?
Blått i olika ljus/förhållanden?

Och kanske tycker någon att det inte ens är blått, utan grönt?

En häst är lika komplex som färgskalan, tänker jag. Min "frimodiga" och "öppna" treåring, är för någon annan "frimodig och nyfiken".

Ungefär samma, men inte riktigt...

Man måste känna själv.
 
Senast ändrad:
Instämmer! Verkligen briljant genomgång! :bow:


@tuaphua - vilken insikt och kunskap du bjuder på! Så intressant! Dina inlägg skall jag spara för framtiden. Jag lärde mig mycket nytt!

I övrigt tänker jag som du @moster_punk .

Om Ts är beredd att göra jobbet och lära känna hästens alla små signaler så kan det vara en spännande och utvecklande resa. Men det kommer nog kräva en hel del analys och reflektioner- gärna tillsammans med någon vän som också kan häst. Och framför allt, att ta små små steg och inte bli rädd och låsa sig.

Att vara avspänd och trygg och lugn, samtidigt som man skall vara snabb i reaktionerna själv, är i sanning en svår konst!

@Skrämd - jag har tyckt att film har valt ovärderligt. Med min häst som gärna fokuserade från mig, så kunde jag på film se tecken, som jag sedan "letade efter" när jag red. Det fungerade väldigt bra i ridhus och paddock.

Men det var svårare när vi red ut, och så var uteritt det egentliga problemet, då han liksom stängde av min påverkan.

Men, jag gjorde ändå en lärdom som @tuaphua beskriver.

Sidvärtsrörelser, sidvärtsrörelser och mer sidvärtsrörelser när vi red ut, var det som fungerade bäst. Då hade han huvudet fullt med att koncentrera sig på mig. Att bara gå och tänka fritt, var ingen bra lösning. :angel:

Men som andra påpekat, nytt stall kan i sig påverka jättemycket! Hoppas ni skall trivas!

:love:
Tack för fina ord! Jag vet själv hur det kan vara att känna att det är svårt med hästen och är otroligt tacksam mot mina tränare som hjälpt mig så fint. Plus att det är lite svårt att hitta info om just den här typen av problem och även svårt att hitta vettiga tränare inom det.
Så kan jag hjälpa någon mer än de jag träffar live så är jag glad för häst och människa. När jag orkar och har tid..

Ja, sidvärts är bra iom att hästen får fortsätta röra sig framåt och energi kan då pysa ur. Att stanna eller bromsa kan bygga upp energi. Och om det då sker något blir reaktionerna så mycket större.
Det brukar också vara enklare att få en häst som är stoppig att svara sidvärts än framåt. Är de stoppiga kan de gärna parkera sig om man driver fram med båda skänklar iom att de går emot skänkeln. Men driver du med ena skänkeln, som i sidvärts så svarar de oftare för den och du behåller då funktionen i form av att hästen svarar på hjälpen och inte går emot den.
Det är ju smartare att satsa på något som hästen kan göra rätt och ryttare och häst kan bli nöjda än att försöka jaga rakt fram om hästen är stoppig och man bara går i klinch.
 
Jag är nog beredd på att sälja. Har tagit hjälp men vet inte om jag Ids lägga ner det enorma tid detta kommer att ta.

Tack för alla svar

Jag vill bara poängtera några saker, hästen är inte pigg och energisk inte alls het, går snarare med handbromsen och tittar på allt. Gör det jag ber om man är ändå inte med mig så det fungerar inte heller. Går inte att trötta ut henne det blir liksom inte bättre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 326
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 665
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp