Skrajsen hamster!

Poxz

Trådstartare
Jag har blivit ombedd att hjälpa till med att försöka "få ordning" på en liten hamsterkille som kommer från djuraffär. Han är ca 14 veckor gammal och jättesöt, men så rädd så rädd!

Han är trugad med, man har försökt ge honom godsaker (tar dem efter viss tvekan ur handen), man har gått väldigt snällt fram med honom, men han är så himla rädd. Han varken bits eller fräser och han är väldigt nyfiken och kommer fram och nosar på handen när man stoppar ner den (om än MYCKET tveksamt och med stel kropp som en pinne). Höll på med honom lite idag, men bara ett litet tag eftersom han blev lös i magen... Så rädd är han. Det går att hålla i honom, men det är nog kanske inte så bra ännu, eftersom han känns som om han blir stel av skräck när man lyfter upp honom. Tar honom ALDRIG uppifrån, eller närmar mig uppifrån, BARA underifrån och från sidan.

Nån som har några bra tips? Bara att fortsätta på den mjuka linjen och få honom att "springa över" händerna när man har dem nere på burbottnen och ge honom godsaker ur handen och sådant? Hur lång tid kan det ta?
 
Sv: Skrajsen hamster!

För min lilla kille tog det ca 1 vecka sen var han handtam!

Det är inte utfodringen som ger honom diarré? För mycket grönsaker ger lätt diarré till dessa små pluttiga djur....

Har nämt det i en annan tråd och gör det igen...min lille kille älskade bla. leverpastej (förutom ost, kokt skinka, rå köttfärs...listan är lång). Prova med nåt sånt om det inte är gjort och fortsätt på den mjuka vägen!
 
Sv: Skrajsen hamster!

hemlig skrev:
Där inte utfodringen som ger honom diarré? För mycket grönsaker ger lätt diarré till dessa små pluttiga djur....

Nejdå, han är helt normal i magen i vanliga fall, men så fort man brukar plocka med honom så börjar han trycka ut mängder med löst bajs... stackare!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Tofs
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp