Skräp i halsen?

AnnaKarinA

Trådstartare
Igårkväll när vi kissade sista gången käkades det som vanligt en o en annan pinne, och ett par gånger idag har lilla hunden harklat/hostat/fått kväljningar, men det kommer inte upp nånting.
Han är pigg, glad och som vanligt, äter och dricker, och harklar inte mer vid ansträngning än annars. När han skäller kan han hosta till ibland men inte alltid.

Min tanke är att det sitter nåt i halsen som irriterar.
Vad hade ni gjort? Det är inte min hund och jag kan inte kontakta ägaren, bör jag åka in med honom eller ska man avvakta?

Sv: Skräp i halsen?

Prova att ge hunden sparris. Köp en burk med konserverade hela/långa sparris och låt den äta hela burken. De långa sparrisfibrerna lägger sig runt det som ev sitter och irriterar och de är så slemmiga så de hjälper till så att allt glider ner i strupen.

Att sparris kan "linda" in wassa föremål i magsäcken är ju en känd huskur (äwen om det långt ifrån alltid fungerar), men att det skulle lyckas lossa en inkilad pinne i halsen låter lite wäl optimistiskt. Jag skulle inte öht rekommendera något sådant om man werkligen misstänker att det sitter nåt i swalget, risken är wäl snarare att det blir en stor sparrisboll!?

Ts
Osannolikt att det sitter nåt i halsen nu, då borde hunden ha warit mer beswärad. Men det kan wara så att ngn pinndel repat och orsakat irritation. I sådana fall går det troligen äwer på några dagar. Symptomen kan också tyda på tonsillit eller kennelhosta, så om det fortsätter tycker jag att du ska kontakta weterinär.

Tack ska ni ha. Jag har suttit i telefonkö till vet. men mitt batteri tog slut, men jag ska ringa imon igen.

Vi har precis kommit hem och han har sprungit efter fåglar som en jäkla dåre, så han är fortfarande helt opåverkad. Men man blir ju lite nojjig, det var länge sen jag hade hund och han är ju dessutom inte min.

Som sagt, tack!

Min rottis lät så när han hade kennelhosta. De kan tydligen få det även fast de är vaccinerade. Låt inte hunden träffa andra hundar och gå på lugna koppelpromenader. Det tog ett par veckor innan det gick över för min. Man kan tydligen medicinera bort det, men vet tyckte det räckte med lugna koppelpromenader.

Liknande trådar

Hundhälsa Ligger här sömnlös och vakar över min lilla prinsessa. I torsdags märkte jag att hon slickade sig mycket och såg då att hon hade en...
Svar
18
· Visningar
1 145
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 295
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
825
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka