Bukefalos 28 år!

Skriker kaniner?

Hoppelhase

Trådstartare
Kan ju inte pasta att jag är nagon kaninexpert... men ett antal har man ju träffat och hade själv en liten sak nagra ar. Jag har aldrig hört kaniner ge ifran sig nagot ljud, och är rätt säker pa att jag läst att kaniner inte kan ge ifran sig ljud. Men nu pastar en kompis till mig att hans farfar brukade slakta kaniner, och de skriker som sma barn? Min morfar brukade ocksa slakta kaniner men jag var aldrig närvarande, har dock aldrig hört honom nämna att de skriker. Det närmsta ljud jag hört fran en kanin är när de nyser... Är jag helt ute och cyklar? Eller min kompis?
 
våran kan iaf både pipa och "småtjattra", svårt att beskriva ljudet men han har aldrig skrikit vad jag vet.
 
Kaniner kan skrika om dom är extremt rädda, eller om dom känner stor smärta, fast då kanske dom skriker av räddsla också?

Men om han slaktar dom på det viset så tror jag nog att han bör ändra taktik. Jag har varit med och avlivat kaniner vid olika tillfällen och inte har dom skrikit då heller!

Däremot så var det ett gäng kaninungar på en utställning, dessa var då inte speciellt hanterade tydligen. För när dommarna lyfte upp dom så skrek dom rakt ut! *stackarna*

Kan ju tillägga att minerna på dommarna var inte för glada då, med all rätt!

Men visst kan dom skrika!
 
Tja, det var nog för 20 ar sedan eller sa, sa det är lite sent att ändra taktik...
Men men, jag hade fel :mad: Tur att min kompis inte kan svenska sa da kan jag latsas att det star att jag har rätt :idea: :devil:
 
Japp, de skriker om de blir väldigt rädda.

När jag köpte min kanin som barn (av en som hade dem som mat) så skrek alla de andra kaninerna i burarna och sprang runt helt vilda när jag tog ut henne som jag valt, för de trodde att det var slaktdags... (han dödade/slaktade dem tydligen framför burarna så de andra såg) *fy!!* :mad:

Samma kanin något år senare var lös ute på tomten och lyckades på ngt vis fastna i en plastkasse (i handtaget antar jag) och blev så jätterädd och sprang och skrek tills påsen ramlade av efter en liten bit. *stackaren* :(

Så visst skriker dom, högt och hjärtskärande!
 
när jag jobbade i djurbutiken så skrek
kainerna jämt,särligt när vi morgon fodrade alla djur
oj vad dom skrek högt då.
jag antar att det var för att bli sett först och få mat
först.även när buret ovanför hadde kaniner med brunst,
då skrek alltid hannerna ennu högre.
 
I en kaninbok jeg har står det noe sånt som "kaninen har også et dødsangst-skrik som du forhåpentligvis aldri får høre..."
 
För ca 10 år sen fick en av mina kaniner lungsäcksinflammation, och då fanns det ingen speciell medicin som hjälpte för kaniner. Så vi fick prova marsvinsmedicin istället, ge ett par sprutor varje dag. :crazy: Men lille Obelix blev inte bättre, en kväll var han jättedålig, och jag satt med honom i knäet, han verkade ha svårt att andas. Sen skrek han ett fasansfullt skrik, och dog. :cry:

Min lillebrors kanin (som avlivades för ett par veckor sen), morrade som en liten hund och anföll så fort nån stack ner handen till henne. :crazy:

Annars har alla kaniner jag träffat på varit tysta.
 
Uff, så grusomt!!!!! :cry: Det må ha vært helt forferdelig både for deg og kaninen! :(
 
inte har jag hört dom skrika och hoppas att jag slipper oxå.

mina kan "kuttra" som duvor och honan kan grymt-morra lite om hon känner sig tränd eller e lite pms:ig
 
Ja, jag har fortfarande ångest över det där, trots att det var 10 år sen. :crazy:
 
Min kanin "stönar till" (eller hur man ska förklara ljudet... Låter gör hon iaf) och stampar när hon vill ha uppmärksamhet. :D Tex om man glömmer bort att klappa på henne en liten stund när hon är med i soffan, eller om man sitter i köket (där hon bor) och fikar och inte ger henne någon uppmärksamhet. ELLER om man kliar på fel ställe... :love: Hoppas att jag aldrig behöver höra henne skrika... :cry:

Har dessutom hört att de kan nästan spinna som katter när de njuter. :confused:

Och jag har också läst att de bara stampar när de är rädda. Det är FEL!!! Min kanin är inte rädd när hon stampar!

M.
 
Tja!

Jag såg på "Djursjukhuset" då en kanin var inne för den hade kvalser i pälsen o jag blev riktigt förvånad då den skrek till! Men veterinären där sa att de kunde de visst.

Min kanin har jag bara hört morra till då den e arg o vill vara ifred o sen det där lätet de gör då de e lite "parnings-sugna".... *hihi* :p

Kom på han igår iof med att låta då han sover, snarka liksom. :D

I somras då jag steg upp en morgon hörde jag hur han lät som en liten gris, :confused: grymtade då han andades men då hade han fått snuva så vi fick åka in så han fick pencillin.

Men han lät ju såå gulligt... min lille gullegris.... *pözz*

Ha det! /C :banana:
 
En gång när min kanin trasslade i sig i ett träd så skrek han. Men vi lyckades få lös han :crazy: Och det låter inte roligt kan jag lova..
 
Även de små kan skrika...
Har varit med och öronmärkt kaninbebisar några gånger, jösses vad de små kan låta högt! Det är INTE nåt trevligt ljud! :crazy: Det gör ju ont att bli öronmärkt, det är ju därför de skriker.... En del skriker mycket medan andra inte låter ett dugg, så det är lite olika hur hög "stress- och smärttröskel" de har.
 
Catta hade han snor d¨å han fick penicillin? Min kanin snorar inte men snarkar oxå när han sover! Vetrinären tror han har trånga luftrör bara eftersom han för övrigt är frisk.
 
näe.. min korv var inte nå snorig.....
Inte så det märktes iaf men jag åkte in till veterinären så fort jag bara kunde iaf....
 
Min kanin .. stampar när hon vill ha uppmärksamhet. :D Tex om man glömmer bort att klappa på henne en liten stund....

...*heheheh*....
Det brukar min oxå göra!!
Han har sånt temperament o kan va så tjurig...!!
Om han skulle va människa skulle han va en riktigt surgubbe som gnällde o klagade på allt.... :D
En sån som man helst vill trycka upp en snöboll i nacken på!!...... :love:

Ska fixa in ett foto på hans pözzmun senare i min profil.... :rofl: :banana:
 
Jag hade en stor ilsken bondkanin som var rätt så ohanterad när hon kom till mig. Med tiden kunde man lyfta henne och klappa henne, men hon "morrade" och gjorde hotfulla ljud när hon inte gillade vad man gjorde eller om hon blev rädd.

Ibland morrade hon och gav till små "skrik" när man gav mat. Det var som om hon ville skrämma mig att släppa maten så fort som möjligt! :D

Min systerdotter har en vädurshona som också morrar, och hon gör liknande ljud när hon får mat! Hon är också ganska ilsken.
 
En gång trasslade min kanin in sig i sitt koppel.Sen kom det en ambulans körande i full fart med sirenerna på på vägen som ligger alldeles utanför.Då vart hon väldigt rädd. Och skrek både högt och länge. Tills jag lyckades få tag på henne.Usch vad hemskt det var :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 155
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 112
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: Disen
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 331
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp