Skriva över data?

Sastra

Trådstartare
Möjligen bör denna tråd sorteras under avdelningen "Dumma Frågor" :crazy: Men frågar man inte får man inte veta!

Jag har levt i villfarelsen(?) att om man formaterar en dators hårddisk så är det samma sak som att radera all information som fanns på den, att den blir som oanvänd.
Nu läser jag i en annan tråd att så är det inte alls.

Koli skrev:
En formatering tar inte bort någon informations, bara återställer hänvisningarna till den så att operativsystemet skall betrakta ytan som skrivbar.
(Förlåt att jag är fräck och citerar dig från en annan tråd Koli)

Ok. Men om man nu vill ta bort information, om man ska sälja sin dator och inte tycker att det känns så lockande att nästa ägare ska kunna plocka fram filer och hemsidor, hur gör man då? Går det över huvud taget?
(Jag har förstått att polisen vid misstanke om brott kan återskapa en hel del, men min fråga befinner sig lite mer på lekmannanivå ;))
 
Sv: Skriva över data?

Det går utmärkt. Finns gott om program för att ta bort information från hårddiskar, genom att skriva över "allt" flera gånger. Hur många gånger datan ska skrivas över beror på hur viktig data det är man vill skydda och hur paranoid man är.
 
Sv: Skriva över data?

Det går utmärkt. Finns gott om program för att ta bort information från hårddiskar, genom att skriva över "allt" flera gånger. Hur många gånger datan ska skrivas över beror på hur viktig data det är man vill skydda och hur paranoid man är.

Tack för svar! :bow: Nu är jag inte särskilt paranoid ;) och det är heller inga "viktiga" saker det är fråga om, utan vanliga personliga filer som det inte känns nödvändigt att andra ska få ta över.
Hoppas att jag får ställa några frågor till:
Om man nu kan använda ett program för att skriva över, är det inte ganska lätt att använda ett program för att ta fram det som ligger "under" då? Nu undrar jag mest rent allmänt för att fylla i kunskapsluckor :p
Och när man "tar bort" något (slänger i papperskorgen...) så är det alltså inte borta alls utan ligger kvar någonstans, fastän det inte syns/tar plats?
 
Sv: Skriva över data?

Tack för svar! :bow: Nu är jag inte särskilt paranoid ;) och det är heller inga "viktiga" saker det är fråga om, utan vanliga personliga filer som det inte känns nödvändigt att andra ska få ta över.
Hoppas att jag får ställa några frågor till:
Om man nu kan använda ett program för att skriva över, är det inte ganska lätt att använda ett program för att ta fram det som ligger "under" då? Nu undrar jag mest rent allmänt för att fylla i kunskapsluckor :p
Och när man "tar bort" något (slänger i papperskorgen...) så är det alltså inte borta alls utan ligger kvar någonstans, fastän det inte syns/tar plats?
Jag känner mig pedagogisk idag så: Analogy-time!

Tänk att du har ett bibliotek med en hög med böcker ordnade i hyllor. Till detta hör förstås en låda med index-kort för att hitta i vilken bok en viss text står. När du tar bort en fil raderar du informationen på index-kortet, så det ser ut som om den boken är tom och ledig för ny information, men texten står egentligen fortfarande kvar i själva boken i hyllan. (Sektorerna på hårddisken markeras som tomma, men de rensas inte.)
När man skriver över disken så går man faktiskt igenom varenda bok (och index-kort) och suddar ut och skriver in skräp-data. Dvs man byter ut vad som finns där, den hemliga informationen, mot slumpmässigt skräp. Med andra ord är det inte så lätt att ta tillbaka informationen, och definitivt utom räckhåll för "vanliga" program.
Anledningen till att hemlig info ska skrivas över flera gånger är för att även om man byter ut informationen så finns det lite spår kvar av den. En etta som skrivs över med en ny etta är blir en starkare etta än en nolla som skrivs över med en etta.
I biblioteksanalogin motsvaras det av att om man suddar ut och skriver över en gång kan man antagligen fortfarande se vad det stod tidigare, om man studerar texten noga. (Genom att öppna disken och komma åt den råa datan som läsarmen plockar upp, innan hårddisken bestämt om det är en etta eller nolla.) Gör man det flera gånger försvinner orginaltexten i bruset från de olika överskrivningspassen.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska försöka hjälpa en vän med en dator som är jätteseg och fungerar allmänt dåligt. Har en känsla av att hela hårddisken skulle...
Svar
7
· Visningar
9 313
Senast: michel_89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp