Skriva uppsats...

LovingLife

Trådstartare
Jag har tokångest över en uppsats som jag tidigare skrivit tillsammans med en annan(som f.ö. stod för idé, upplägg etc) men som nu hoppat av efter att vi fick underkänt och nu sitter jag här och ska försöka skriva en uppsats om Stress hos barn själv och rätta stora delar av texter som är skrivna av min f.d. studiekollega.(Vi delade upp ansvaret över olika delar av uppsatsen)

Det är bara att ge sig in i det och göra sitt bästa såklart, för det MÅSTE gå vägen denna gången för att jag ska få CSN till höstens fortsatta studier. Jag skulle framförallt vilja ha hjälp med ett bra upplägg av en uppsats, tips på bra mallar etc. Eller om någon god själ skulle kunna ställa upp med att kolla igenom uppsatsen när den är färdigskriven för konstruktiv kritik och ev. inkorrektheter..?
All hjälp och råd är guld värt!..

Jag har tokångest över en uppsats som jag tidigare skrivit tillsammans med en annan(som f.ö. stod för idé, upplägg etc) men som nu hoppat av efter att vi fick underkänt och nu sitter jag här och ska försöka skriva en uppsats om Stress hos barn själv och rätta stora delar av texter som är skrivna av min f.d. studiekollega.(Vi delade upp ansvaret över olika delar av uppsatsen)

Det är bara att ge sig in i det och göra sitt bästa såklart, för det MÅSTE gå vägen denna gången för att jag ska få CSN till höstens fortsatta studier. Jag skulle framförallt vilja ha hjälp med ett bra upplägg av en uppsats, tips på bra mallar etc. Eller om någon god själ skulle kunna ställa upp med att kolla igenom uppsatsen när den är färdigskriven för konstruktiv kritik och ev. inkorrektheter..?
All hjälp och råd är guld värt!..

Du måste väl ha en handledare som kan hjälpa dig och rimligen har ni fått instruktioner om tillvägagångssätt, disposition, metod, osv.? Vad för slags uppsats är det? På vilken nivå?

Först och främst, prata med handledaren, men gå även till biblioteket och leta reda en handbok för uppsatsskrivande. Skumma igenom. Därefter går du igenom den kritik som du har fått på uppsatsen. Vad behöver ändras? Vad saknas? Är frågeställningen för vid? ("Stress hos barn". Vilka barn? I vilken kontext Förskolebarn? Barn i skolan? Barn i fosterhem? Att besvara en fråga om stress hos barn i största allmänhet är inte möjligt i en och samma uppsats). Osv.

"Standardmallar" för uppsatser hittar du vanligen i handböcker av det slag som jag nämnde, men de brukar se ut ungefär så här:

Introduktion
- Inledning
- Bakgrund
- Problemdiskussion
- Syfte/Problemformulering
- Frågeställning
- Avgränsningar

Metod
- Vetenskaplig utgångspunkt (t.ex. kvantitativ eller kvalitativ studie?)
- Val av metod
- Motivering av den valda metoden
- Alternativa metoder som hade kunnat användas
- Kritisk granskning av den valda metoden

Teori
- Tidigare forskning
- Relevant teoribildning

Analys
- Analys, resultat och tolkning

Slutsatser / Avslutande diskussion

Referenser/Källförteckning

Du måste väl ha en handledare som kan hjälpa dig och rimligen har ni fått instruktioner om tillvägagångssätt, disposition, metod, osv.? Vad för slags uppsats är det? På vilken nivå?

Först och främst, prata med handledaren, men gå även till biblioteket och leta reda en handbok för uppsatsskrivande. Skumma igenom. Därefter går du igenom den kritik som du har fått på uppsatsen. Vad behöver ändras? Vad saknas? Är frågeställningen för vid? ("Stress hos barn". Vilka barn? I vilken kontext Förskolebarn? Barn i skolan? Barn i fosterhem? Att besvara en fråga om stress hos barn i största allmänhet är inte möjligt i en och samma uppsats). Osv.

"Standardmallar" för uppsatser hittar du vanligen i handböcker av det slag som jag nämnde, men de brukar se ut ungefär så här:

Introduktion
- Inledning
- Bakgrund
- Problemdiskussion
- Syfte/Problemformulering
- Frågeställning
- Avgränsningar

Metod
- Vetenskaplig utgångspunkt (t.ex. kvantitativ eller kvalitativ studie?)
- Val av metod
- Motivering av den valda metoden
- Alternativa metoder som hade kunnat användas
- Kritisk granskning av den valda metoden

Teori
- Tidigare forskning
- Relevant teoribildning

Analys
- Analys, resultat och tolkning

Slutsatser / Avslutande diskussion

Referenser/Källförteckning
+1 på den!

Att läsa avhandlingar om ämnet du valt för att kolla hur deras upplägg är, vad har de valt för metod, teori mm. Etiska ställningstagande är en viktig aspekt att ha med.

Skriver du ur ett pedagogiskt perspektiv kan en didaktisk diskussion vara bra att ha med i din text och förslag till vidare forskning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022