skriva ut pdf dubbelt

Pancakes

Trådstartare
Ska skriva ut ett dokument på 26 sidor, och för att spara både bläck och papper tänkte jag skriva ut två sidor på ett ark. Det är ju superlätt i word, men hur gör man när det är en pdf?

Sv: skriva ut pdf dubbelt

Går till Arkiv-menyn
Klickar i menyn på Skriv ut
I rutan som kommer upp står det en ram "Sidhantering"
På andra raden inom ramen står det "Sidskala"
Du klickar där på "rullgardinsmenyn" och väljer "Flera sidor per ark"

Dessvärre hittar jag ingen rullgardinsmeny...

Såhär ser rutan ut för mig:

pdfutskrift.jpg

Spara ner filen först och öppna den sen igen. När Acrobat reader öppnas en webbläsare så kommer menyn inte upp, men öppnar man programmet separat så kommer den upp.

Såg nu att du inte använde Acrobat reader, så då vet jag inte hur du skall göra

Kollade där, men tror inte det var vad jag letade efter... Men här kommer den i alla fall:

pdfutskriftavancerat.jpg

Ska skriva ut ett dokument på 26 sidor, och för att spara både bläck och papper tänkte jag skriva ut två sidor på ett ark. Det är ju superlätt i word, men hur gör man när det är en pdf?
Om ditt skrivardrivprogram eller ditt pdf-läsarprogram inte har särskilda funktioner för att skriva ut dubbelsidigt kan du ju göra på simplaste vis; börja med att skriva ut endast udda sidor. Lägg sedan tillbaks de utskrivna arken i skrivares inmatningsfack och skriv ut jämna sidor.

Jag trodde det var det vi letade efter, så brukar jag göra i Acrobat Reader :)

Jag tänkte mer två sidor bredvid varandra på ett ark, men lutar åt att jag får göra det dubbelsidigt

Kolla om det finns inställningar för det på Egenskaper (för skrivaren alltså).

Det där pdf-läsningsprogrammet du använder har jag aldrig sett förut. Själv använder jag Adobe Reader, och där finns iaf det du söker under "Page Scaling" när man tryckt på Print. Default är "Fit to printable area" men om man bläddrar neråt i rullisten finns valet "Multiple pages per sheet". Ditt program borde också ha ett sånt val. Kanske under Egenskaper?

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
395
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna...
Svar
5
· Visningar
357
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 251
Senast: qitis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka