Skrivare som inte vill

kvandi

Trådstartare
Jag har världens huvudbry, nån som har några tankar kring följande?...

Förra veckan slog åskan ner, tog modem och dator till elektronikhimlen. Nu har vi köpt en ny dator(windows vista) och den har ingen kontakt med vår nästan lika nya skrivare! Min stenåldersskrivare får den kontakt med och installerades helt själv. Den nya har jag gjort installation med cd enligt konstens alla regler, laddade sedan ner nyare programvara som skulle passa vista men ikke. Det funkar bara inte! Inte ens när jag sätter i USB kontakten visar den att det händer något (den säger ju normalt sätt alltid om nåt är inkopplat även om den inte vet vad).

Okej, åskan tog den tänker man då. Men det lustiga i kråksången är nu alltså att skrivaren fungerar alldeles utmärkt att skriva ut via Pictbridge(kameran). Så den lever och uppför sig i övrigt helt normalt. Misstänte att sladden åkt med åskan först, men eftersom den funkade med min gamla S300skrivare så kan det inte va så.

Vad tror ni om ålderna på skrivarsladden? Det skall ju vaa nåt "HiSpeed USB 2.0", kan det vara så att sladden inte är detta och det är därför den inte får kontakt mellan nya skrivaren o nya datorn? Den gamla datorn hade vi XP på o där fungerade det.

Jag fattar ingenting... Sån här skall ju bara funka tycker man.
 
Sv: Skrivare som inte vill

Jag tror snarare att det är Vista som allergisk emot allting som man vill ska fungera. Både i programväg eller i extern-pryl-väg.

Har Vista på min dator och kan ju gladeligen ( :mad: ) säga att ingenting fungerar i princip. Dock inte testat att koppla in någon skrivare till den, men program på datorn fungerar väldigt konstigt.

Varje gång jag startar photoshop går det tre sekunder sen "svarar inte programmet" för att sen starta och fungera som det ska. När man väl börjar redigera en bild och ska byta redskap från pensel till text-verktyp händer samma sak. Man klickat på text-ikonen och sen "svarar inte programmmet". Och detta händer alldeles för många gånger och dessutom jävligt länge också.
Sen måste jag registrera programmet varje gång jag startar det. Registreringen ggör man EN gång, första gången, sen ska man inte behöva göra det igen. Men jag tror det är Vista som spökar för på killens dator med XP fungerar photoshop felfritt. :mad:

Så Vista är skit i mina ögon. Det ryker så fort det går, har en som ska hjälpa mig med det :cool:
 
Sv: Skrivare som inte vill

Varje gång jag startar photoshop går det tre sekunder sen "svarar inte programmet" för att sen starta och fungera som det ska. När man väl börjar redigera en bild och ska byta redskap från pensel till text-verktyp händer samma sak. Man klickat på text-ikonen och sen "svarar inte programmmet". Och detta händer alldeles för många gånger och dessutom jävligt länge också.
Sen måste jag registrera programmet varje gång jag startar det. Registreringen ggör man EN gång, första gången, sen ska man inte behöva göra det igen. Men jag tror det är Vista som spökar för på killens dator med XP fungerar photoshop felfritt. :mad:
Skulle nog tro att det är något annat problem med Photoshop-installationen. Har Vista på två datorer och Photoshop också utan några som helst problem. Kanske är datorn som är för klen? ;)

TS: Har du installerat enligt instruktionerna, en del skrivare kräver att man följer instruktionerna i punkt och pricka. Hittat rätt drivrutiner lämpat för Vista.
 
Sv: Skrivare som inte vill

Tja, jag har vista+photoshop både på jobbet och hemma. Vista x64 Enterprise på jobbet och Vista x32 Business hemma. Det gick lätt att installera och fungerar finfint på båda ställena. Installerade även photoshop temporärt på min nya dator hemma med Vista x64 Business och under en period kördes det på min sambos Vista x32 Ultimate. Ingen av dessa intallationer har det varit några problem att starta och använda photoshop. Så photoshop+vista är knappast ditt problem, det är förmodligen något annat som krånglar och gör photoshop instabilt.

Jag har heller inte haft problem med att koppla hårdvara till mina vistadatorer, de senaste 1,5 åren i alla fall, och det har varit ytterst få program som inte gått installera på maskinerna, och i de fall det faktiskt inte gått har det handlat om riktigt gamla spel i några fall, ett mobilsyncprogram från sony-ericson i ett fall (när vista var nysläppt) och i ett fall ett dåligt kodat program som numera är tillrättat.

Däremot hade jag stora problem med en grafikdrivare i början. Men det var ju inte vistas fel, utan tillverkaren till grafikkortet som gjort en dålig drivrutin... (inte den första och inte den sista i det här fallet - nvidia+vista!=santl) :angel:

Jag kan inte låta bli att undra lite vad det är för maskiner ni som tycker vista är skit har som får det så instabilt? Vista har varit många gånger mer stabilt för mig än XP var.
 
Sv: Skrivare som inte vill

Fungerar skrivaren med den kabeln ihop med någon annan dator, vet du det? Jag förmodar att du inte använder samma usb-ingång/kabel när du kopplar kameran till skrivaren som när du skriver ut med datorn? Har du otur kan det vara så att någon/några interna kretskomponenter som finns innuti skrivaren mellan den port där du stoppar in kabeln från datorn och "själva skrivaren" har brunnit när åskan slog ut datorn. Då kan utskrifter från pictbridge fungera trots att det inte går skriva ut från datorn.

Men för att felsöka så kan du prova:
* byt usb-port på datorn, det kan vara en sådan kontakt som är trasig/fungerar dåligt.

* om du har en annan usb-sladd som passar eller kan låna en, prova det också för säkerhets skull, även om det inte är så troligt att det är fel på den om det går att använda den för att skriva ut på den gamla skrivaren. Det krävs ingen speciell kabel för att köra USB 2.0 - man använder en helt vanligt USB-kabel. (däremot finns det USB-kablar som inte uppfyller standarden och som därför inte klarar 2.0, men var det den kabeln som följde med skrivaren när du köpte den så är det lugnt)

* ta med skrivaren till någon (jobbet?) med dator med något annat operativsystem och kolla om den hittar skrivaren, så kan du utesluta att det är vista som är problemet.
 
Sv: Skrivare som inte vill

Jag kom på; Istället för att släpa iväg skrivaren till en annan dator kan du ju helt enkelt ladda ned Knoppix och bränna på en CD. Det är linux som inte behöver installeras på datorn utan som körs direkt från CD:n. Så allt du behöver göra är att boota från CD:n så har du ett annat operativsystem att testa skrivaren i. Om du har en relativt vanlig skrivare finns förmodligen drivrutinerna för den inbakade i Knoppix.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min dator (bärbar, HP pavilion, har Vista som operativsystem) är lite tjurig, den tycker inte om usb-minnen!:( Första gången/gångerna...
Svar
3
· Visningar
1 334
Senast: lillkillen
·
IT & mobiler Är på g att köpa en HP-laptop med trådlös uppkoppling + dito nätverk. 1. Funkar det med att ansluta den till ett stationärt nätverk...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Inatt eller någon gång sedan igår kraschade vår router och internet-åtkomsten var körd. Datorn som har XP var det bara att sätta i...
Svar
6
· Visningar
3 858
Senast: psychogrrl
·
IT & mobiler Dotter kämpar med bredband från Comhem. Det funkar inte. Har aldrig kommit igång sedan vi tecknade det i höstas... Vi har haft tekniker...
Svar
1
· Visningar
978
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp