Vista och internet. Behov av router/modem?

psychogrrl

Trådstartare
Inatt eller någon gång sedan igår kraschade vår router och internet-åtkomsten var körd. Datorn som har XP var det bara att sätta i kabeln från hålet i väggen rätt i datorn och det funkade sen.

I min dator som har Vista verkar det dock inte vara lika smidigt, då den hittar nätverket, men kallar det lokalt nätverk och jag har bara begränsad åtkomst (kommer alltså inte ut på nätet/internet).

Vi är delar av Uppsala studentnät och man loggar då in på deras sida, och har inte något man skriver in i sin dator.

Om jag har förstått det rätt så måste man med Vista ha en router eller modem för att kunna ansluta till internet (och inte kabel direkt från väggen som på XP). Finns det nåt sätt att komma runt det?

En ny router känns inte så kul att införskaffa då jag inte ska bo kvar här så jättelänge, men jag behöver komma ut på internet från min dator främst för bank-ärenden, men även för msn :p (är man beroende så är man).

HJÄLP :eek:
 
Sv: Vista och internet. Behov av router/modem?

En liten fråga bara: är routern verkligen totalt körd? Vår brukar "hänga sig" lite då och då, men det är bara att dra ur el-sladden, sätta i den igen och sen är den fit for fight igen :)
 
Sv: Vista och internet. Behov av router/modem?

Jo, så har våran gjort förut ibland också och då har det funkat att göra precis som du gjorde.

Nu var det dock att man var ansluten till nätverket, men kom inte ut på internet. När man drog kabeln mellan vägguttag och xp-datorn funkade dock internet, så då visste vi att det var routern.

Jag provade att gå in i routern, men då någon städat bort den lapp som satt på den med det användarnamn och lösenord vi satt var det bara att trycka in för att få tillbaka fabriksinställningar. Det verkar dock ha kört ihop sig, för när man sen kollar bland de trådlösa nätverken står det som oskyddat, men jag kommer inte in i routern (pingar på fabriks-ip-adress, men inget svar).

Jag får kanske fortsätta försöka på den vägen, det känns som enda utvägen. :crazy:
 
Sv: Vista och internet. Behov av router/modem?

Aha, dumt :(
Får hoppas datasnillena ramlar in i tråden snart, för det där är tyvärr inte riktigt mitt område :)
 
Sv: Vista och internet. Behov av router/modem?

Hmm, spekulerar lite nu. Tror knappast att man måste ha modem eller router för Vista. Snarare är det nog så att uttaget är bundet till en viss MAC-adress. Och att det funkar med XP-datorn är antagligen för att routern har/hade kopierat MAC-adressen från den datorn. Det är åtminstone det troligaste jag kommer på just nu.

Kom på lite mer. Kan även vara så att IP-numret är leasat en viss tid och att det resulterar i att Vista datorn inte kommer åt nätet.
 
Sv: Vista och internet. Behov av router/modem?

Inatt eller någon gång sedan igår kraschade vår router och internet-åtkomsten var körd. Datorn som har XP var det bara att sätta i kabeln från hålet i väggen rätt i datorn och det funkade sen.

I min dator som har Vista verkar det dock inte vara lika smidigt, då den hittar nätverket, men kallar det lokalt nätverk och jag har bara begränsad åtkomst (kommer alltså inte ut på nätet/internet).

Vi är delar av Uppsala studentnät och man loggar då in på deras sida, och har inte något man skriver in i sin dator.

Om jag har förstått det rätt så måste man med Vista ha en router eller modem för att kunna ansluta till internet (och inte kabel direkt från väggen som på XP). Finns det nåt sätt att komma runt det?

En ny router känns inte så kul att införskaffa då jag inte ska bo kvar här så jättelänge, men jag behöver komma ut på internet från min dator främst för bank-ärenden, men även för msn :p (är man beroende så är man).

HJÄLP :eek:


Nej,du måste inte ha en router om du kör Vista.Modem eller inte så är det datorns närverkskort som sköter det mesta.En Router behöver du om det är flera datorer som ska dela på en uppkoppling.

Det är lättare att hjälpa dig om du berättar vilken router du har (det är olika Ip till olika routrar).
Bla.D-Link har 192.168.0.1.

Lättast är det om du nollställer routern och börjar om från början,dvs upprättar ett nytt nätverk via datorn.

Som sagt,det är lättare om du berättar vilken utrustning du har.
 
Sv: Vista och internet. Behov av router/modem?

Jag provade flera gånger att nollställa routern, men kom inte in i den. Efter ett antal försök gick det dock och jag har nu fått igång routern och internet därigenom :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Fideli
·
IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 668
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Jag uppdaterade min dator till Windows 10 och efter uppdateringen kommer jag inte ut på nätet. Felsökaren säger att en nätverkskabel...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Ja, rubriken vittnar väl om bredden på mina tekniska kunskaper :meh: I förra veckan låg vårt internet nere. För mina sambos kom det...
Svar
18
· Visningar
1 158
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp