Skrivna arbeten på universitetet

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag sitter och klurar på en liten text som ska lämnas in för att slutföra den kurs jag läser nu. Det är en kort sammanställning där man ska referera till en Review-artikel och tre "riktiga" artiklar som hittats på PubMed.
Vi har ju då givetvis tillgång till en stor del av arkivet på PubMed, men ibland hittar man artiklar - som då inte sällan är "exakt vad man söker efter" :arghh:, sett till vad som står i dess "abstract" - som finns i databaser som vårt universitet inte prenumererar på. Det finns ju möjligheten att köpa dessa artiklar och kanske man skulle göra det om det är avgörande för ens ex-jobb i framtiden. Men idag känns det ju ganska överkursigt...

Så nu är då frågan:
OM jag kan komma åt dessa artiklar på annat sätt än via universitetets prenumerationer, FÅR jag då använda dessa? Nu tänker jag dels ur användarrättighetssynpunkt, är det tillåtet för mig att använda en artikel som någon annan tankat hem åt mig? FÅR man göra så?
Och hur ser man på detta som lärare? Är det okej att använda artiklar som man kommit åt "på annat vis"?
(vi ska bifoga PDFversioner av artiklarna med vår text, så läraren kommer ju kunna läsa det också)
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Ja, det får du. Jag har sällan varit med om att de artiklar jag behövt inte funnits bland våra prenumerationer, men om det varit så har min handledare kunnat hämta dem via andra nätverk åt mig.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Ja, det får man. Som lärare bryr jag mig inte om hur du fått tag på det du läst. Det är inte olagligt att läsa texter som någon annan lånat ut, bara att kopiera dem.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Du kan så klart använda all litteratur du får tag på oavsett om ditt universitet tillhandahåller den eller inte. Jag har för övrigt aldrig hört talas om att man som lärosäte skulle ifrågasätta om en student tillskansat sig en referens på laglig väg eller inte, så även om du skulle ladda ner eller kopiera olagligt så händer inget.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Hm, bra fråga.

Jag har gjort så.... Dvs använt artiklar som någon annan gett mig (inte helt lagligt). MEN jag har aldrig spridit vidare PDF:en. Först då känns det ju som man gör riktigt fel. Och det måste du då göra, eftersom läraren ska ha PDF:en.

Jag hade nog inte ansträngt mig så mycket att jag köpte en artikel för egna pengar, utan bara refererat till artiklar jag "lagligen har rätt till".

Kanske ta en dialog med läraren om att de tidskrifter du behövt inte fanns att tillgå.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Tack för era svar! Då ska jag genast sluta ha ont i magen för att jag kanske gör något som skulle anses vara olämpligt... :D

Kanske ta en dialog med läraren om att de tidskrifter du behövt inte fanns att tillgå.
Det var ingen tidskrift det handlade om, utan databas på nätet. Och, det görs ingen hemlighet av att universitetet inte prenumererar på precis varenda tänkbar databas från PubMed. Det har motiverats väl och jag köper argumenten.
Jag ville bara veta om det var okej att fiska reda på dessa artiklar via andra kanaler... (och turligt nog hade jag en sådan kanal som erbjöd sig själv :p)
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Det är väl inte tillåtet att sprida verk hur som men självklart får du använda allt du får tag i!
Den som gjort fel är väl i så fall den som delade med sig av artikeln, men sånt tror jag inte lärare bryr sig om.
Det är nog ganska vanligt att man delar med sig av både det ena och det andra :)
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Ditt universitet måste ha ett bibliotek, dit du kan vända dig för att beställa hem artiklar du behöver för dina uppsatser. Det är en väg du kan gå om du är samvetsöm.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Ditt universitet måste ha ett bibliotek, dit du kan vända dig för att beställa hem artiklar du behöver för dina uppsatser. Det är en väg du kan gå om du är samvetsöm.

Fast det kostar ju fortfarande pengar om biblioteket inte prenumererar på tidsskriften i fråga.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Ditt universitet måste ha ett bibliotek, dit du kan vända dig för att beställa hem artiklar du behöver för dina uppsatser. Det är en väg du kan gå om du är samvetsöm.
Ja, vi har ett bibliotek och OM jag hade haft ett stort behov av just en specifik artikel så hade jag kanske kunnat tvinga fram något.
Men man ska inte överdriva behovet. Det FINNS andra texter att använda, än den jag fastnade för just den här gången. Och det handlar inte om någon "uppsats" i den bemärkelsen utan en liten fjuttig faktasammanställning, som i princip ska visa att vi klarar av att söka på PubMed och plocka ut det viktigaste ur en text. Men när man, som i det här fallet, hittar en artikel som är nyskriven (publicerad oktober -13), som är klockren för det ämne man har valt så blir man ju bra sugen på att använda den. Därav min fråga, ifall det är okej att trolla fram artikeln via andra kanaler än universitetsbiblioteket?

MiniLi skrev:
Det är väl inte tillåtet att sprida verk hur som men självklart får du använda allt du får tag i!
Den som gjort fel är väl i så fall den som delade med sig av artikeln,
Men frågan kvarstår, ÄR det otillåtet att dela med sig av en artikel till en student som skriver något litet arbete?
Det är ju inte så att det kommer användas kommersiellt på något sätt och ofta är det där gränser dras.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Ditt universitet måste ha ett bibliotek, dit du kan vända dig för att beställa hem artiklar du behöver för dina uppsatser. Det är en väg du kan gå om du är samvetsöm.

Det är jättedyrt att beställa hem artiklar på det sättet, och normalt inget biblioteket betalar för ens för anställda forskare, än mindre studenter, utan det får man ta ur egen ficka. Jag jobbar som forskare, men inte ens jag köper artiklar för egna pengar på det sättet.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Att låna ut saker gratis är inte olagligt, inte mer än om du lånar en bok av en kompis.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Men frågan kvarstår, ÄR det otillåtet att dela med sig av en artikel till en student som skriver något litet arbete?
Det är ju inte så att det kommer användas kommersiellt på något sätt och ofta är det där gränser dras.

Jag har jättesvårt att tro att det skulle vara olagligt.
En sak om någon ställer sig och kopierar upp och delar ut en jäkla massa exemplar eller typ (som jag faktiskt har gjort) laddar ner filer och gör dem tillgängliga offentligt. Men vem kommer kolla liksom?
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

I och för sig är det väl inte juridiskt sett okej att köpa en e-bok och dela den till en kompis? Det är väl bara för eget bruk?

Men just när det gäller forskning så anser jag att all civil olydnad är bra. Som forskare/författare får jag inte ett öre för att mina texter publiceras tex i tidskrifter, utan mitt arbete är det andra som tjänar pengar på. Om jag inte betalar väldigt dyrt för open access (ett antal tusen kronor) så har jag ingen laglig rätt att ens lägga upp mina egna texter var jag vill. Jag tycker att det systemet är för bedrövligt och det skulle aldrig falla mig in att hindra en student från att tanka hem eller kopiera forskningstexter för att läsa. Det är ju därför man håller på med forskning, för att man vill tillföra kunskap.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

KL
Det verkar bli nya regler för kopiering fr.o.m. i år. Står lite mer på den här hemsidan:

http://www.bonuspresskopia.se/pages/Aanya_Kopieringsregler_For_Hogskola_Och_Universitet

För övrigt händer det relativt ofta att jag inte hittar en specifik artikel i skolans databaser utan istället hittar den någon annanstans, till exempel Google Scholar. Har aldrig reflekterat över om det skulle vara okej eller inte, det är ju samma artikel oavsett och man refererar ju till artikeln som tryckt material och anger inte någon webbadress så:)
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Jag brukar göra precis som du. Under C-uppsatsarbetet var det många artiklar som vi inte hittade i våra databaser, men som fanns om man helt enkelt googlade på namnet.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Aj, aj, du menar att du inte har råd att läsa relevanta papers inom ditt område, fast det borde vara en de viktigaste arbetsuppgifterna för en forskare. Hur kompenserar du för det? Är det inte oändligt mycket billigare att tillgodogöra sig redan utförd forskning istället för att göra erfarenheterna själv?
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Aj, aj, du menar att du inte har råd att läsa relevanta papers inom ditt område, fast det borde vara en de viktigaste arbetsuppgifterna för en forskare. Hur kompenserar du för det? Är det inte oändligt mycket billigare att tillgodogöra sig redan utförd forskning istället för att göra erfarenheterna själv?

De flesta universitet kommer nog åt den mesta forskning, men det finns nog inte något ställe som prenumererar på precis alla tidsskrifter som finns.
Varför skulle det vara konstigt?
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Aj, aj, du menar att du inte har råd att läsa relevanta papers inom ditt område, fast det borde vara en de viktigaste arbetsuppgifterna för en forskare. Hur kompenserar du för det? Är det inte oändligt mycket billigare att tillgodogöra sig redan utförd forskning istället för att göra erfarenheterna själv?

För mig personligen blir det inte billigare - göra forskning får jag betalt för, köpa andras forskning får jag betala för.

Det mesta har ju biblioteket, men det händer att man inte kommer åt högrelevanta artiklar eller böcker. Ibland kan det t ex finnas någon mycket intressant forskning gjord på franska eller tyska, och det finns i princip inga universitet i Sverige som tillhandahåller den litteraturen. Man får göra det bästa av vad man har tillgång till, helt enkelt, få forskare har ju tillgång till all världens forskning, om inte annat för att det är svårt att hålla koll på allt som görs i världen. Är det enstaka artiklar det handlar om, så kan man ibland höra sig för med en kollega på ett annat lärosäte, som kanske har tillgång till den aktuella tidskriften.
 
Sv: Skrivna arbeten på universitetet

Eller så får man göra som på 'den gamla goda tiden', mejla författaren och fråga efter en kopia.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 023
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp