skulle behöva hjälp angående bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pamme_Jaspin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 876
P

Pamme_Jaspin

hej de är så att jag har provat ett par bett som 3 delat de funkar någorlunda men han slår mycket med huvudet jag har ett vanligt bett med mindre ringar tror de heter (bridonbett) vilket inte alls fungerar (fick mer´d de när jag köpte honom och sen har jag provat pessoabett vilket inte funkar alls han slår med huvudet och slutar inte fast jag rider. han trivs inte med pessoabettet. tänderna är kollade så de är inget fel på dom.

så nu undrar jag vilket mer man kan prova????

jag glömde skriva att de är ett varmblod på 12 år

tacksamm för svar

Sv: skulle behöva hjälp angående bett

Prova ridlektioner! :idea:

Jag tycker inte att det låter som om problemet sitter i bettet, utan att din häst och/eller du helt enkelt behöver utbilda er mer för att lösa problemet.

Ett rakt kan du prova.

Delade bett ger tryck på tungan, samt lite skrammel som visa tycker om att skramla med, och vissa skakar för att bli av med trycket/skramlet.

Raka kan vara med tungfrihet (böj på mitten) eller mullenmouth (svagt böjda hela vägen) eller helt raka.

Sen har vi ju alla bettlösa modeller.

På min häst har jag ett mullenmouth och ett tredelat sweet iron bett. Ibland har jag ett rakt eggbett med lite tungfrihet. Bäst går hon på tredelade.

Många rider med nosgrimma, och ofta ganska hårt spänd, detta kan ge skav och obehag såklart. Rider du utan så ser du mer tydligt i vilka situationer din häst ogillar bettet.

//jenny

Eftersom att han verkar reagera mer pa ett tvadelat sa ar det antagligen trycket i gommen han reagerar pa. Prova ett rakt bett a ett rakt bett med tungfrihet eventuelt. Fast jag skulle nog borja prova ett helt rakt.

seddan kan du prova att skankla a rida mer framat nar han gor detta, en hast pa ridskolan slanger med huvudet a da far jag kommentaren om att hon inte har tillrackligt med bjudning.

Men det dar ar ju individuelt fran hast till hast. Seddan kan man ju som vissa andra sagt prova bettlost alternativ.

hej tack för tipset:D

japp de ska jag prov hoppas detta hjälper

Sen kan du juh prova med att anlita en tandläkare ;)
inga bett i världen hjälper om inte tänderna är ok. Bättre att lägga pengarna på det!!

Sedan kan det vara så att vissa hästar är mycket känsliga på bredden på bettet. Hjälper inte ett rakt bett så kan du prova ett med tex fasta ringar eller Dringar. Min häst tycker absolut inte om nått som skramlar och det gäller också att glida sidlänges.

När jag drar i en ring så kommer max en / ett par mm ut. Dvs det är ganska precis på bredden. Och så vill han ha det. Inte glida!

men dom har kollat hans tänder och hon tog lite då men de behövdes inte

ja de ska jag prova omde inte går med rakt

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 814
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 675
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka