Skulle du byta boende om du vore mig?

Sandy3

Trådstartare
Hej på er!

Jag är ny användare här, men har läst på forumet i flera år. Så jag är inget troll:)

Önskar att jag kunde få lite tankar och synpunkter från er här. Hur skulle ni tänka osv.

Saken är att: Ska jag byta boende eller inte? Vad tycker du?

Bakgrundsfakta: Lever ensam med två hundar av sällskaptyp. Ena hunden är tyvärr skällig men den andra är inte det.

Så här ligger det till: Jag bor just nu i en hyresrätt med bra hyra på andra våningen med balkong. Har tillgång till trädgård. Bor nära stan i ett bra område. Få grannar i huset och snälla är dom. Dom accepterar att min ena hund är rätt skällig av sig. Men vad är då problemet? Jag kommer aldrig till ro. Kommer man någonsin till ro? Känner mig väldigt ensam i lägenheten och instängd.

Nu har det kommit kanske en möjlighet att få flytta till ett annat boende. Det som är bra med det nya boendet är, att det ligger i ett samhälle fast lite längre ut, det tar ca 15 min till stan. På vägen in till stan bor mina föräldrar som jag är ofta hos. Där hundarna är när dom ensamma de få stunderna de behöver. Finns bra gångvägar och promenadvägar. Det bästa av allt: Det ligger i markplan med egen ingång plus en egen liten trädgård som man går ut via altandörren. Det är helt ok pris på lägenheten ( Bostadsrätt) och låg avgift. Boendet skulle bli lite dyrare än i nuläget. Vad är då problemet kanske ni undrar?

Jag är rädd att jag inte kommer att trivas pga. grannarna skulle störa sig på mina hundar. Att jag aldrig kommer våga lämna de själva i lägenheten pga. det. Att inte kunna ha hundarna ute i trädgården för att jag rädd att störa grannarna osv.

Så vad ska jag göra? Hur skulle du göra? Bo kvar eller söka nytt boende?

Tacksam för svar!
 
Risken är överhängande att du får problem med nya grannarna om hundarna har tendens att skälla. Det är ju inte tillåtet när man bor i flerfamiljshus, att störa andra t ex genom att hundarna skäller.

Om dina nuvarande grannar accepterar situationen hade jag nog stannat kvar till jag inte längre har kvar skällig hund.
 
Men om hundarna är hos föräldrarna när de är ensamma (som jag då hoppas bor i eget hus) är det väl inga problem? Att grannarna skulle störas av att dina hundar är på din uteplats låter inte troligt, däremot stör de om de skäller förstås.
 
Skaffa ett antiskällhalsband fort som attan, testa det och sedan bestämma dig? Grannar som klagar är ett helskotta. Min hund är tyst med halsbandet.
 
Om du har en "riktig" skällhund och nuvarande grannar accepterar det, så bo för guds skull kvar! Åtminstone tills du kunnat träna din hund att inte ta ut stress med skall.

Det kan bli hårda grannstrider av en sådan sak, riktigt obehagligt. Du får ju helt enkelt inte störa grannar med en (onormalt) skällig hund, samtidigt är det inte något du får bukt med på fem minuter. Alltså hamnar du i en svårlöst konflikt om inte nya grannarna är lika ovanligt accepterande som de nuvarande.
 
jag skulle ju vilja veta lite närmre hur mkt den faktiskt skäller.
Och just som Jonaz skrev, är den hos föräldrarna mkt? Skäller den endast om någon rör sig i trapphuset?
 
Hej på er!

Jag är ny användare här, men har läst på forumet i flera år. Så jag är inget troll:)

Önskar att jag kunde få lite tankar och synpunkter från er här. Hur skulle ni tänka osv.

Saken är att: Ska jag byta boende eller inte? Vad tycker du?

Bakgrundsfakta: Lever ensam med två hundar av sällskaptyp. Ena hunden är tyvärr skällig men den andra är inte det.

Så här ligger det till: Jag bor just nu i en hyresrätt med bra hyra på andra våningen med balkong. Har tillgång till trädgård. Bor nära stan i ett bra område. Få grannar i huset och snälla är dom. Dom accepterar att min ena hund är rätt skällig av sig. Men vad är då problemet? Jag kommer aldrig till ro. Kommer man någonsin till ro? Känner mig väldigt ensam i lägenheten och instängd.

Nu har det kommit kanske en möjlighet att få flytta till ett annat boende. Det som är bra med det nya boendet är, att det ligger i ett samhälle fast lite längre ut, det tar ca 15 min till stan. På vägen in till stan bor mina föräldrar som jag är ofta hos. Där hundarna är när dom ensamma de få stunderna de behöver. Finns bra gångvägar och promenadvägar. Det bästa av allt: Det ligger i markplan med egen ingång plus en egen liten trädgård som man går ut via altandörren. Det är helt ok pris på lägenheten ( Bostadsrätt) och låg avgift. Boendet skulle bli lite dyrare än i nuläget. Vad är då problemet kanske ni undrar?

Jag är rädd att jag inte kommer att trivas pga. grannarna skulle störa sig på mina hundar. Att jag aldrig kommer våga lämna de själva i lägenheten pga. det. Att inte kunna ha hundarna ute i trädgården för att jag rädd att störa grannarna osv.

Så vad ska jag göra? Hur skulle du göra? Bo kvar eller söka nytt boende?

Tacksam för svar!
 
Svarar alla här:

- Min ena hund som skäller, gör det mer eller mindre oavsett om jag aktiverar eller inte. Jag uppfattar henne som lite osäker och därför reagerar på ljud och måste då skälla. Det blir bättre när jag aktiverar henne med spår. Men inte helt bra. Hon är annars helt underbar hund! Min andra hund är mer trygg i sig själv och skäller knappt.

- Hunden som skäller, gör det när någon går i trapphuset eller om hon hör något utanför. Använder i bland citronhalsband och då går hon och lägger sig och sover i stället för att flyga upp och skälla på saker och ting. Men är det rätt mot henne? Att använda det?

- Mina föräldrar bor i hus, och de få gånger de är ensamma, fungerar det super. De är lugna och skäller inte. De sover när man är borta den stunden. Använder inte citronhalsband då.

- Använder citronhalsband i bland när jag måste lämna dom i lägenheten. För säkerhetens skull. Men då är jag borta en kort stund. Uppfattar dom som lugna då också men använder det för att veta att hon inte kommer skälla när grannarna kommer hem. Rätt eller fel?

Tack för era svar föresten!
 
Tycker inte det är så extremt att hunden skäller när någon går utanför i trappan. Ganska vanligt. Är det en stor hund med grovt skall eller en liten bjäbb har ju också viss betydelse ? Jag skulle som granne inte störa mig på en hund som skäller någon minut när någon går i trappan inte alls. Däremot en hund som är ensam långa stunder och skäller konstant . Det är störande för grannar.
 
Jag skulle som granne inte störa mig på en hund som skäller någon minut när någon går i trappan inte alls.

Det där beror väl på hur ofta folk går i trappan också. :) Hos oss så är det nästan konstant "trafik" och skulle hunden skälla varje gång någon gick där så skulle det vara livat nästan för jämnan.
 
Jag hade flyttat. Tycker inte din hunds skällande låter extremt på någotvis och du verkar vara en vettig hundägare som inte lämnar din skällande hund åtta timmar om dagen ensam i lägenheten så den håller låda. Jag har själv en hund som låter en hel del precis när hon blir lämnad ensam, men *peppar peppar* har aldrig nån granne klagat. Troligen för att det bara händer anske en dag i veckan eller mindre.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 140
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp