Bukefalos 28 år!

Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Skillnaden mellan att registrera med okänd far och icke godkänd med stam kan vara många tusenlappar.
Aha tackar för det ska kolla med dem då..
Det skulle alltså kunna vara så att hon jag talade med sa så för att det var "billigaste" alternativet.
Kan och hoppas då att om man betalar lite extra att de istället kan sätta in stammen.

Bugar och tackar för ditt lilla tips..:bow:
Mvh Appe
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Jag är halvblodsmänniska och för halvblod är skillnaden så stor men hur det är för andra raser har jag ingen aning om.
Det är därför jag tycker att det är onödigt att regga en blivande valack med pappans stam men att det kan vara viktigt för ett sto om hon lyckas på tävlingsbanan. Med framgång får hon ett avelsvärde och då är stammen viktig.
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Jag kan inte mycket om detta då jag höll på med ponnyhästar för lääänge sen.
Då kallades dom för korsnings ponny och nu är det ridponny.
Om hästen blir en bra tävlingshäst så måste den väl vara lättare att sälja som ridponny.
Vad händer om hästen går över ponnyhöjd och blir en liten häst då är väl det andra alternativet bättre.
Har man eget stall och inte bråttom att sälja så låter det i tråden som om ridponny är ett bra alternativ. Skriver man fader okänd så kan man väl bifoga bilder och stamtavla på hingsten vid ev försäljning och förklara varför den är reggad på det sättet.
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Eftersom du säger att du fått svar av ASRP att du kan regga avkomman där så tycker jag att det är det klart bästa alternativet!

ASRP reggar inga 99-or längre, dvs rena korsningar, detta ligger numera under SHs ansvar.

Däremot så kan man regga antingen 43-or eller 93-or i föreningen.
Ditt föl kommer få raskod 93, dvs ridponny av korsningstyp.

Detta medför att du är välkommen på alla SPAFs aktiviteter INNOM TÄVLAN. ex 3-årstest, kvalitets och utställningar.
Du är givetvis även välkommen på alla ASRPs aktiviteter.

Eftersom du fått klartecken att kunna regga i ASRP så antar jag att fadern är en icke godkänd 43-reggad hingst?

En rasren arab ger 43-or med godkänd RP hinst, bra att veta för framtiden :idea:.

Givetvis måste du dock ta DNA prov för att kunna regga i ASRP.
Om det är det billigaste alternativet du är ute efter så är det okänd härstamning i SH som gäller.

Lycka till.
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Jippi och satort tack, väldigt bra och utförligt svar..
Svar ja pappan är reggad med 43 nummer och svaret vi fick var via mail från den som sköter reggningen.

Detta medför att du är välkommen på alla SPAFs aktiviteter INNOM TÄVLAN. ex 3-årstest, kvalitets och utställningar.
Du är givetvis även välkommen på alla ASRPs aktiviteter
.


Då är det med andr ord avgjort för vi vill kunna delta i aktiviteter med honom.
Även om han nu kommer att bli valack och inte har något avelsvärde så har han en mor..
Kan fölis få meriter så höjer det mammans värde som avelssto.
Vet du hur det är med följande eller någon annan därute..
Ber även om ursäkt om vissa frågor är dumma men har ännu inte satt mig in i hur allt fungerar här i sverige.
(ber även om ursäkt om min svesnk inte alltid är så bra)
Mamman är visad som 3-åring på "vanlig" bedömning alltså ej arabutställning.
Där fick hon sk skådepenning.
Kan man visa henne för premiering med detta föl vid sidan helst då för ridponnyaveln?
OBS! Är ej intresserad av att visa på arabshow utan vill visa för "vanlig" extriör bedömning
mvhAppe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Då kallades dom för korsnings ponny och nu är det ridponny

För all del, men det är inte helt korrekt.

Ridponny är ridponny och korsningsponny är korsningsponny. Ridponny är en ras. Det är inte korsningsponny, det är just en random korsning och hästen har ponnyhöjd.
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Det är svenska hushållningssällskapet som anordnar sommarpremieringar runt om i landet. Om stoet är riktigt bra som 3-åring kan hon få avelsdiplom, dvs 40p eller mer. Ston som inte kommer upp i denna poäng men som ändå blir klass I, tror jag får sk skådepenning.

Ston upp till 10 år kan visas för bedömning på premieringar. Men om de har föl vid sidan så tror jag att dessa måste vara fallna efter en kvalificerad hingst.
Om stoet är äldre än 10 år får du bara kritik utan siffrorna.

Även på ASRPs utställningar måste ett renrassto av annan ras, ha ett föl efter kvalificerad RP hingst för att få en egen bedömning.

Du kan däremot visa ditt föl för bedömning på alla SPAFs utställningar för alla ponnyraser i år. Det finns en kalender på SPAFs sida där alla dessa platser och datum står.
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Eftersom du säger att du fått svar av ASRP att du kan regga avkomman där så tycker jag att det är det klart bästa alternativet!

ASRP reggar inga 99-or längre, dvs rena korsningar, detta ligger numera under SHs ansvar.

Däremot så kan man regga antingen 43-or eller 93-or i föreningen.
Ditt föl kommer få raskod 93, dvs ridponny av korsningstyp.

Detta medför att du är välkommen på alla SPAFs aktiviteter INNOM TÄVLAN. ex 3-årstest, kvalitets och utställningar.
Du är givetvis även välkommen på alla ASRPs aktiviteter.

Eftersom du fått klartecken att kunna regga i ASRP så antar jag att fadern är en icke godkänd 43-reggad hingst?

En rasren arab ger 43-or med godkänd RP hinst, bra att veta för framtiden :idea:.

Givetvis måste du dock ta DNA prov för att kunna regga i ASRP.
Om det är det billigaste alternativet du är ute efter så är det okänd härstamning i SH som gäller.

Lycka till.

Är du helt hundra säkert på detta?????? Tidigare har man aldrig kunnat få visa korsningsponnier med icke godkänd pappa inom tävlan, så varför skulle de ha ändrat det nu? (har arrangerat utställningar/kvalite för ponny i många år) Om de from i år inte tar in 990r så borde fölet bli en 93a i 9000 registret = tidigare iallafall, inte gröna papper.....
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Vi har skickat ett mail till ansvarig för reggningen om just utställningar och kvalitets, samma dam som sa att det var ok att regga avkomman i asrp om pappan var 43 och icke godkänd. vilket han är,
Vi återkommer med svar så fort vi får det därifrån.
Vi har även kollat med arab/sahf och vad vi förstog så är INGA arabkorsningar välkomna på deras utställningar eller tävlingar.
Känns lite skumt..
Man kan regga arabkorsningar där men inte delta i något
Någon som vet mer om detta?
mvh Appe
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Ja, jag är helt säker på att ASRP inte reggar 99or längre. Det slutatde de med redan förra året tror jag.

Eftersom TS sagt att hen fått ok att regga i föreningen, så måste fölet bli en 93a. Alla 93orna är lika välkommna på 3-årstesterna osv som 43orna.

Däremot är jag inte helt säker på att TS kan visa fölet i år. När jag tänker efter så är det nog krav på att det ska vara efter kvalificerad hingst även på SPAFs utställningar. Som åring och uppåt däremot måste det vara helt ok att visa.
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Du kan bara deltaga med partbred arab om det är ok enligt proppen. Vissa utställningar har det men inte alla.
Så det är arrangören som bestämmer om det är ok med partbred. På tex Turbo nu i Maj är partbred välkomna.
// Linda
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Att de inte reggar 99or läste jag mig till, men kommer fölis att reggas som 93-11-xxxx eller hamna i 9000 registret, dvs 93-11-9000? Tidigare har iallafall inga i 9000 registret varit inom tävlan på olika aktiviteter. Har det skett en ändring på senare tid?

Inget elakt om er lilla fölis men det känns som riktigt fel om det kan stämma. Det sänker ju statusen för alla de hästar som har en godkänd ponnyhingst till far, om de får samma färg på papprena som en som har en icke godkänd renrashingst som pappa. Visserligen är aveln ganska fri men så här fri trodde jag verkligen inte att ASRP skulle släppa den :eek: Det har ju varit tal om att licensierade hingstar från SWF inte ska få in sina avkommor med gröna papper såvida inte hingsten även var kvalitetgodkänd.......hur tänkte de nu?

Ts, kolla verkligen upp vilken status fölis får igen, inte bara att den hamnar i 93 registret. Det här är jätteintressant!
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Bara ett kort svar har mycket att göra just nu..
lägger givetvis in svar så fort vi själva fått svar på frågor vi skickade via e-mail.
Ha det gott
Appe
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Hur har det gått för er? Extra nyfiken då jag såg att en avkomma till vår förra welshhingst, har reggats som 93a. Mamman är Quater o vår hingst är godkänd enl gamla systemet. avkomman hamnade i 9000 registret.
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Tråkigt att bli den som slår era drömmar i kras!!! Din avkomma har ingen möjlighet att bli registrerad i ASRp. Asrp registrerar endast avkommor e. licensierad hingst godkänd i någon av de svenska avelsförbunden.
Er avkomma kommer aldri att kunna delta i ungponnyaktiviteter eller ställas ut. Man måste ha en fader med licens till att börja med har nman inte det är man vingklippt från början.
Många uppfödare tycker att man ska införa dewt man har i Frankrike mfl länder att de avkommor utan stam inte heller ska få lösa tävlings licens!!
Er avkomma blir reggad i SH.

Sen vill jag klargöra att en Ridponny är en ponny med stamtavla, kan aldrig vara av okänd härstammning, ridponny är inte samma sak som korsninsponny!!!
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Intressant att man tycker att ponnyer utan härstamning inte ska få lösa tävlingslicens, med tanke på att de senaste åren så
har det varit en hel del ponnyer av okänd stam som varit upp i toppen och vunnit en hel del. Den rörligaste ponnyn jag sett i
sverige köptes på en hästmarknad ur en bur i skåne som liten hingstunge.

Varför ska dessa ponnyer inte få tävla, minskad konkurrens?

Min ponny är registrerad som Svensk Ridponny, trots att hon inte har stam och absolut inte är en Svensk Ridponny,
Snarare en Holländsk New Forest. :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

KL
Tycker fortfarande att det är intressant att veta om KL fått in sin avkomma i "riktiga " registret o ej som 9000.

Vår korsningsponny Skee Ronja (RP hingsten Verdis mamma) är en korsning connemara/halvblod, hon är reggad som RP, i 43 registret. Hon borde ju egentligen vara en 93a kan jag tycka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp