Bukefalos 28 år!

Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

A

appe

Vi har precis fått en liten sötnos härhemma.
mamman arab reggad i sahf fadern icke godkänd ridponnyhingst.
Efter vad vi förstått kan vi regga bäbis antingen i sahf som arabian partbreed eller som ridponny.
Hur skulle ni göra?
Vill veta både för och nackdelar med respektive reggning
mvh Appe
i42685311._szw425h320_.jpg
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Får den verkligen reggas som ridponny om inte hingsten är godkänd?
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Tack för ditt svar men det var INTE det jag undrade...
Vill ha svar fördelar samt nackdelar med resp reggning.
mvh Appe
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Simpelt.
Bara att kolla i salu annonser vilken typ av häst man får mest betalt för.

Araber eller partbred-ägare vill ofta köpa sina hästar unga, som telningar, vilket innebär mindre kostnader för att föda upp hästen. För att inte tala om jobbet...

Svensk Ridponny är nästan omöjliga att sälja innan de är 3-4 och ridna. Är de då lovande så kan man få bra betalt å andra sidan.

mvh Eva
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Sedan får man väl väga in att det är betydligt dyrare att regga hästen som arab än som ridponny.

Vet att försäkringen är billigare på araber mot de flesta andra, men vet inte om det gäller partbreed med.
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Lånar knapp..
Verkar vara en mängd folk som har åsikter i saken och som tom skickar meddelande om var och inte var vi får regga avkomman.
ÅTERIGEN DETTA VAR INTE FRÅGAN VI VET VAR VI FÅR REGGA FÖLETVar istället snälla och gör som de andra i denna tråd kom med åsikter var ni skulle regga fölet samt för och nackdelar med respektive reggning.
För att klargöra finns alltså följande två alternativ vi har varit i kontakt med resp förening och frågat SÅ VI BEHÖVER INTE HA MEDDELANDE OM ATT VI INTE FÅR REGGA DÄR ELLER DÄR
Alternativen
1. Reggas som arabian partbreed i sahf
2. Reggas iAvelsföreningen svesnk ridponny

Det vi alltså vill veta är följande
Hur skulle ni göra mellan dessa två val?
Kan man visa avkomman på utställning om man reggar i sahf resp asrp?
Vilket är bäst om man premierar stoet (hon har skådepenning som 3-åring)
Om man ska sälja avkomman vilket tror ni är "bäst" för köparen
Det är dessa saker vi vill veta
Tack på förhand
mvh Appe
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Kontakta respektive avelsförening med dina frågor så får du nog bäst svar. Den här frågan kunde du börjat kolla upp redan när du betäckte stoet.....
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Lånar knapp..
Verkar vara en mängd folk som har åsikter i saken och som tom skickar meddelande om var och inte var vi får regga avkomman.
ÅTERIGEN DETTA VAR INTE FRÅGAN VI VET VAR VI FÅR REGGA FÖLETVar istället snälla och gör som de andra i denna tråd kom med åsikter var ni skulle regga fölet samt för och nackdelar med respektive reggning.
För att klargöra finns alltså följande två alternativ vi har varit i kontakt med resp förening och frågat SÅ VI BEHÖVER INTE HA MEDDELANDE OM ATT VI INTE FÅR REGGA DÄR ELLER DÄR
Alternativen
1. Reggas som arabian partbreed i sahf
2. Reggas iAvelsföreningen svesnk ridponny

Det vi alltså vill veta är följande
Hur skulle ni göra mellan dessa två val?
Kan man visa avkomman på utställning om man reggar i sahf resp asrp?
Vilket är bäst om man premierar stoet (hon har skådepenning som 3-åring)
Om man ska sälja avkomman vilket tror ni är "bäst" för köparen
Det är dessa saker vi vill veta
Tack på förhand
mvh Appe

Å himmel! :eek: Skriker man så där i feta versaler åt folk som försöker vara hjälpsamma? :crazy:

Det kanske kan vara bra att komma ihåg att det är ett diskussionsforum du är inne på. :idea:
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Javisst men efter att ha fått ca tiotalet privata hälsningar om att vi inte får regga i den föreningen utan måste regga där osv..
Ville vi endast förtydliga att vi redan vet var och hur vi kan regga, det är inte det frågan gäller.
Vi ville veta folks åsikter om nack resp fördelar med de olika reggningarna.
Och svar på frågan nej jag ägde inte stoet när hon blev dräktig, befann mig inte ens i erat land då.
Just därför att det är ett diskutionsforum vill vi ha svar på de frågor vi undrar över inte var vi kan regga fölis, det vet vi redan.
Klargjorde även detta tydligt i inlägget så folk slipper sitta och slösa tid på att skicka med om saker vi redan vet.
Ha det gott i vårvärmen från en ickesvensk som tycker att ni svenska hästmänniskor är fasinerande
Vill även givetvis TACKA de som svarat på just de frågor vi ställde här i tråden. Mer såna svar=på våra frågor alltså
mvh Appe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Jag vet inte vad arabpartbreed är värt ute på marknaden. Reggat som Rp i korsningsregistret (troligen i 99 registret) är inte bebisen mkt mer värd.

Jag skulle tro att som 99a så får fölis vara med på ponnyevenemang utanför tävlan i mån av plats.

Vet ej vad den får för möjligheter inom arab.

Så i mina ögon är det nog hackat el malet, den kan inte kallas för Sv Rp då det är en ras, så det blir korsningsponny hur du än vänder o vrider på det.

Jag har varit med om fall när man har låtit stoet (arab) stambokföras som Rp men jag vet inte om det hjälper denna avkomman något.
För framtiden som tävlingsponny så spelar det nog ingen roll vart den är reggad.
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Tackar för ditt svar det är just sådan faunderingar vi har.
Sedan ytterligare en sak när vi pratade med den ena reggningen- så skulle de föra in pappa okänd medans den andra efter dna test skulle ha pappa med i passet.
Även om pappa inte är godkänd och fölisen är en "olycka" så känner jag att vi nog ändå vill ha med pappans stam i passet.
Hur tänker ni andra i den frågan?
Har även sett att man kan ställa ut arabian partbreed, är detta vanligt?:banana:
mvh Appe
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Om det är ett sto tycker jag att det kan vara värt att ha med pappans namn men är det en hingst, som jag förutsätter blir valack, så spelar det mindre roll. Tycker att du ska kolla med respektive förening hur stor prisskillnaden är.
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Japp han kommer att bli valack, troligen behållas som framtida tävlingsponny till dottern.
Har kollat lite löst med priserna och vad det verkar som är SAHF billigast.
Troligen beroende på att mamman redan är reggad där och pappan förs in som okänd.
Grundkostnaden är efter vad jag förstått densamma men sedan tillkommer dna-analys på mor far och föl om han ska reggas i ponnyföreningen.
mvh Appe
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Då har du nog läst tokigt, jag kan nästan sätta min ena arm på att ARAB är dyrare. (sahf registrerar inga hästar...)
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Nej då vi läste inte utan ringde reggningen och frågade.
Fick då svaret 800kr pappan skrivs som okänd.
Frågade tom om det verkligen stämde eftersom vi fått uppfattningen att sahf eller arab då är dyrare,
Kanske bäst att även maila dem så att vi får det svart på vitt
mvh Appe:banana:
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Du får ursäkta mig, jag har ingen aning om vad tusan föreningarna är eller hur de fungerar (är bara inne på islands) men GUD vad dålig stil att regga pappan som okänd när man VET vem det är och bara har gjort att kasst val av hingst!!! :mad:


Nej, jag vet att du inte ville ha det svaret heller, men jag har hört talas om att detta är ett diskussionsforum och inte ett faktaforum.. :grin:
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

"men GUD vad dålig stil att regga pappan som okänd när man VET vem det är och bara har gjort att kasst val av hingst!!!"
Vet inte om du läst hela tråden eller...
Jag har inte valt hingsten, jag har köpt stoet som då var dräktigt
Sedan var detta en "olycka" sådant kan ske och kommer att ske.
Dålig stil att regga pappa som okänd...
Detta var det svar vi fick av arab, vi uppgav att vi visste vem pappan var men fick då svaret att de skriver in okänd i passet.
Ponnyföreningen däremot skriven in pappan samt stammen efter dna-test.
Vi har alltså ännu inte reggat fölungen utan funderar på vilken förening vi ska välja
Sedan ska vi ju även ha i åtanke att en av mitt hemlands hingstar först blev kasserad av avelsföreningen i mitt hemland.
För att senare godkännas.
Fadern till denna fölis är en unghingst och vem vet så småningom kanske han visas och blir godkänd.
Vi holländare försöker för det mesta tänka positivt så man vet ju aldrig..

Ha det gott Appe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Jag tänker så här: Araber ligger ju tyvärr väldigt lågt i pris, "normal"-araberna slumpas i princip bort. Det känns inte troligt att en Partbreed som är avlad utan tanke bakom skulle vara mer intressant - snarare tvärtom. Just det faktum att hästen är registrerad i SAHF är alltså inget värdehöjande.

En sådan här häst tror jag inte att man säljer på var den är reggad - man säljer den på dom egenskaper hästen får. Ska den säljas innan den har visat några egna meriter är det ju intressant för en köpare att kunna kolla lite bakåt i stammen åt båda håll och även om hingsten inte själv är godkänd kanske han har något bakom sig som är av intresse.

Jag tror faktiskt att man tjänar på att stammen från båda finns med så jag skulle nog välja att regga hästen i den förening som gör det möjligt.

Kimmis - det är billigare att regga korsningar i ARAB än araber. 500 kr i ansökningsavgift + 300 kr i registreringsavgift inkl pass. (500 + 1400 för renrasiga)
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Tack för ditt svar, känner lite lika dant..
Vill nog att fadern står med även om han inte är godkänd idag...
Var just ut och kikade på stamboken på arabkorsningar och det får mig att fundera om kvinnan jag pratade med i telefon sa rätt.
Hittade flera som var reggade som arabkorsningar men som hade hela stammen med.
Får nog begära ytterligare svar från dem innan vi slutligen bestämmer oss.
mvh Appe:bump:
 
Sv: Skulle ni regga föl som arabian partbreed i sahf eller som ridponny?

Nu är det så att hos många avelsföreningar är det mycket dyrare att registrera hästar efter icke godkänd hingst om man vill ha stammen i passet. Det är ett sätt för avelsföreningarna att försöka motverka aveln med icke godkända hingstar. Skillnaden mellan att registrera med okänd far och icke godkänd med stam kan vara många tusenlappar.

Som moderator säger jag att det är ett tråkigt sätt att gnälla och skälla på andra när man inte har koll på vad man pratar om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp