Skulle ni?

Golden_Heart

Trådstartare
Skulle ni köpa utrustning som säljs i vanlig affär, ej ridsportaffär?
Tex. Fler billighetsbutiker har ju börjat med en hästavdelning. Hjälmarna är säkert inget fel på, eller täcken osv men jag skulle själv vara tveksam till säkerhetsvästar.
När det inte är i ridsportbutiker så kan det ju vara billigare och det kan ju vara bra för sådana som har svårt att komma till en ridsportbutik eller ridsportbutikspriserna är för höga.
Hur är det för er?
Va tror ni om allt?

Senast ändrad:
Sv: Skulle ni?

jag skulle oxåkuna köpa en säkerhetsväst ivanlig affär men det vore antagligen mycket dyrare än att köpa ur en hästsportbutik:p

Just säkerhetsvästarna (iofs verkar de även finnas i ridsportbutiker, t.ex. Horze) har Råd & rön skrivit mycket om på senare tid.

De är nämligen inte alltid godkända som just säkerhetsvästar, men för att komma undan kraven kallas de för "ridväst" och liknande.
De ser dock ut som vanliga säkerhetsvästar, med samma utformning och vaddering.

Kolla efter CE-märkning och att västen verkligen benämns som säkerhetsväst!

jag kan köpa typ liniment och liknande, har köpt neoprenboots till hagen också. Men annat... nej.

För mig så kan jag köpa schabrak, grimmor, vissa täcken, borstar, grimskaft, spö, eventuellt sadelgjord om de har bra pris. Men är tveksam till att köpa saker som hjälm och säkerhetsvästar.

Jag skulle iof nog tycka att det vore ok. Däremot skulle jag nog inte vilja köpa en hjälm där av den anledningen att man inte har den blekaste aning om hur den har behandlats före. Där har ju ändå ridsportsbutiken en del att stå för.
Men som sagt. Jag tycker att det är ok att köpa hästutrustning där, även fasst jag inte skulle VILJA det.

Skulle kunna tänka mig köpa allt utom hjälm.
Kollar man att västen är CE märkt med nr EN-13158 (då uppfyller den europastandarden för säkerhetsväst gällande ridning) så är det ju ok. Är man däremot inte så kunnig i området blir det svårt att få hjälp med storlek och modell :smirk:

Jag kan tänka mig att köpa saker som inte behöver vara "säkra", typ hjälmar, västar osv. Jag har tex köpt "svetthanduk" på Rusta, grimskaft på ÖB osv... På ÖB har dom tex likadana handskar som på hööks (de i skinn med virkad ovansida) och de är mycket mjukare skinn på dem! Ändå är dom typ 50kr billigare. ;)

Jag köper rätt mycket från "vanliga" butiker, skötsel och vårdprodukter för både häst och utrustning, grimmor, grimskaft, borstar, pälsglans osv. Hjälm och ridbyxor har jag också köpt från vanlig butik!

Ja visst, det har jag gjort. Tycker det är helt ok kvalitet till bra pris. Men ibland är det ju lika dyrt som i en riktig ridsportbutik! :eek: Så bara om det är (mycket) billigare...:p

Har köpt hjälm och benskydd från rusta. Hjälmen var jättebra och CE-märkt, benskydden var för höga haha!
Idag köpte jag lindor från stadium, de var miiiiilslånga!! Och kardborren satt för långt ifrån andra delen av kardborren så det blev som en flärp som hängde och dinglade... :crazy:
(sänder ut en liten varning för dem... om man inte gillar lååånga lindor- kanske passar till nattbandage?)
Och så har jag köpt superbra ridhandskar från öb!

Bra att ha grejor typ salvor, hinkar, grimskaft och ngt slit och släng fleecetäcke skulle jag kunna köpa på såna ställen, men annars tycker jag det är bättre att satsa på riktiga ridsportsbutiker, troligen bättre passform, kvalité och snygghet :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
625
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 437
Senast: Lyan
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 826
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka