Bukefalos 28 år!

Skummig i munnen

Sv: Skummig i munnen

Jag skulle misstänka att hästen var spänd om det skummade i munnen på den. Men då utgår jag från min nivå av ridning, som är medelmåttig hobbyridning. Hur det förhåller sig vid ridning på riktigt hög nivå kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Skummig i munnen

Hästen har jag sett varje dag i ett års tid, sett den i alla möjliga olika situationer och den får alltid lika mycket skum runt munnen, oavsett om den kutar runt i hagen med kompisar, tömkörs, rids på utebanan, rids i ridhus, rids ut, tävlas, hoppas, trimmas i dressyr...

Jag tolkar det som att den producerar väldigt mycket saliv...
 
Sv: Skummig i munnen

Kl

Jag har en icke-skummare. Varken med bett eller utan skummar han. Hade tydligen aldrig gjort det med förra ägaren heller
 
Sv: Skummig i munnen

Lär inte höra till ens en procent av normalitet om den skummar när den är i hagen. Seriöst .
 
Sv: Skummig i munnen

Har den kutat runt och lekt en del så blir den skummig, också för att den frustar väldigt mycket när den galopperar...

Seriöst
 
Sv: Skummig i munnen

Jag har aldrig trott att en häst som skummar mycket trivs med ridstil och bett form mm. Jag testade på min förra häst en kort sträcka att låta honom gå bakom lod med hackamore och han började dräggla direkt även utan bett. Det blir för trångt att andas, körtlarna kommer i kläm och det blir obehagligt.
 
Sv: Skummig i munnen

Lite intressant det här för min häst skummar oftast inte... men när hon är väldigt pigg och framåt så skummar hon i munnen... vad skillnaden är har jag ingen aning om! Det intressanta är att hon bara skummar ibland... och då oftast när hon är pigg och alert!
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 001
Senast: villhöver
·
  • Artikel
Hästnyheter Forskning visar att många hästar har tryckskador i munnen efter bettet. Förutom att det kan leda till obehag och smärta hos hästen så...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör...
Svar
15
· Visningar
820
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Förmodligen inte men chansar ändå på att någon stött på ett bra alternativ. Jag har aldrig kunnat vänja mig vid bettskena har haft tre...
Svar
5
· Visningar
415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp