Skurit mig i tummen - för sent att sy?

Otherside

Trådstartare
Skulle skära av en hal sötpotatis igår och slant. Kniven, en ny hypervass Fiskars kökskniv, for snett in i tummen (ovanför översta leden så bara kött), djupt, ända in till benet där det tog stopp. Riktig långt djupt glipande snitt. Blodet forsade.

Klockan 5 en lördag vill man inte sitta på akuten för att man skurit sig i tummen, så vi sköljde med vatten och tejpade, hårt. Fick tejpa ännu mer då och då eftersom det blödde så.

Sen svimmade jag, som en fura, och slog upp ett jack i pannan men det är en annan historia. Jag svimmar alltså ALDRIG och har inga problem att se blod. Vet inte vad som hände, det var mest komiskt.

Nåväl. Nu har det väl gått 18 timmar och för sent att sy.Det gör ont i tummen förståss. Men jag vågar inte ta bort tejpen för då börjar det väl blöda igen. Hur länge kan den sitta kvar? På en vecka borde det väl ha börjat läka ihop? Kan tejpen sitta kvar så länge? Vilka symptom bör jag söka vård för? Önskar lite att jag åkt in igår.....
 
Skulle skära av en hal sötpotatis igår och slant. Kniven, en ny hypervass Fiskars kökskniv, for snett in i tummen (ovanför översta leden så bara kött), djupt, ända in till benet. Riktig långt djupt glipande snitt. Blodet forsade.

Klockan 5 en lördag vill man inte sitta på akuten för att man skurit sig i tummen, så vi tejpade, hårt. Fick tejpa ännu mer då och då eftersom det blödde så.

Sen svimmade jag, som en fura, och slog upp ett jack i pannan men det är en annan historia. Jag svimmar alltså ALDRIG och har inga problem att se blod. Vet inte vad som hände, det var mest komiskt.

Nåväl. Nu har det väl gått 18 timmar och för sent att sy.Det gör ont i tummen förståss. Men jag vågar inte ta bort tejpen för då börjar det väl blöda igen. Hur länge kan den sitta kvar? På en vecka borde det väl ha börjat läka ihop? Vilka symptom bör jag söka vård för? Önskar lite att jag åkt in igår.....
Lätta på tejpningen, det är obra att ha hårt tejpat (snöra av blodtillförseln) länge.

Har skurit mig i fingrarna på det viset oräkneliga gånger, aldrig någonsin åkt till läkare och för mig läker det ihop fint på typ 1 vecka.

Blir det infekterat och/eller inte slutar blöda/inte verkar läka ihop inom nån dag, sök vård.
 
Lätta på tejpningen, det är obra att ha hårt tejpat (snöra av blidtillgörseln) länge.

Har skurit mig i fingrarna på det viset oräkneliga gånger, aldrig någonsin åkt till läkare och för mig läker det ihop fint på typ 1 vecka.

Blir det infekterat och/eller inte slutar blöda/inte verkar läka ihop inom nån dag, sök vård.
Tack!! Precis vad jag hoppades att få höra! Då gör jag så :heart
 
Skulle skära av en hal sötpotatis igår och slant. Kniven, en ny hypervass Fiskars kökskniv, for snett in i tummen (ovanför översta leden så bara kött), djupt, ända in till benet där det tog stopp. Riktig långt djupt glipande snitt. Blodet forsade.

Klockan 5 en lördag vill man inte sitta på akuten för att man skurit sig i tummen, så vi sköljde med vatten och tejpade, hårt. Fick tejpa ännu mer då och då eftersom det blödde så.

Sen svimmade jag, som en fura, och slog upp ett jack i pannan men det är en annan historia. Jag svimmar alltså ALDRIG och har inga problem att se blod. Vet inte vad som hände, det var mest komiskt.

Nåväl. Nu har det väl gått 18 timmar och för sent att sy.Det gör ont i tummen förståss. Men jag vågar inte ta bort tejpen för då börjar det väl blöda igen. Hur länge kan den sitta kvar? På en vecka borde det väl ha börjat läka ihop? Kan tejpen sitta kvar så länge? Vilka symptom bör jag söka vård för? Önskar lite att jag åkt in igår.....
Åk in idag.
 
Hade inte åkt in utan avvaktat. Haft massvis av liknande skador pga klantig och det läker ihop. Bra att du missade leden, är väl möjligen det som hade behövt kollas upp.

När jag var i yngre tonåren blev jag hundbiten så att överläppen delade sig och glipade. Pappa tejpade ihop mig och deklarerade "du blir ändå ingen supermodell, detta duger!" 😅
Det BLEV faktiskt riktigt okej, har ett ärr men är inte helt malformerad. Och nej jag blev aldrig ngn modell ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp