Skuttar/haltar till i traven

Lovisa

Trådstartare
Köpte häst för en vecka sedan som inte varit riden på ca 6 månader. Han gick igenom vet.bes utan anmärkning för 10 dagar sedan.. Men en sak som jag märkt är att han skuttar till, eller hur jag nu ska förklara, varje gång han ska komma fram i trav. När han väl travar går han jättefint, speciellt i ökad trav. Veterinären sa att det troligtvis beror på att han är så otränad, någon annan som har varit med om detta? Han haltar/skuttar alltså inte när han väl kommit igång...

Sv: Skuttar/haltar till i traven

Det är väldigt vanligt att hästar skuttar/hoppar (eller liknande) in i traven. Hästen behöver mer styrka och muskler för att kunna göra övergångar korrekt. Min häst gör likadant!

Om hästen inte är riden på 6 månader har den nog inga starka muskler för ridning kvar. Om du vill ha en hållbar häst så börja med att skritta ut i terräng kortare turen som du sakta ökar och gör längre. Jag skulle inte rida dressyr/ökad trav på en häst som ej är riden på 6 mån förräns den är grundriden i terräng i ca 4-6 veckor. Lycka till med din häst

Jag har inte börjat rida än, jag har bara sett honom trava i hagen och ca 15 m ute i skogen på en av våra promenader. Skrev frågan på jobbet mellan kunderna så jag hann inte vara så tydlig... ;) Tack så mycket båda två för svaren!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 091
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår