Skydd hemma?

Sv: Skydd hemma?

Tittar du på hampa och catago skydden ordentligt så ser du att det är samma skydd men med olika ämnen. Dom köper även in sina skydd från samma företag, fast hampa är billigare men samma sak.

Inga alls?
Tro det eller ej, men merparten av hästarna överlever utan skydd. Jag lindar om jag rider hårdare dressyrpass och på träning men hoppar jag blir det ett par enkla hampa senskydd...

de flesta hästar som tränas lite hårdare än hobbyridning tär mer på sina senor, framför allt i frambenen, så extra stöd förebygger skador..

SÅ mycket stöd ger ändå inte ett par senskydd och om man inte klemar bort dem för mkt så behövr de inte skydden heller. Och för att klassas som tränas lite hårdare så sätter iaf jag ribban ganska högt. Vanlig ridning som ligger på träning och tävling på Hobbynivå, lätta klasser kan inte klassas som hårdare träning.

Men hästen kan ju i misstag sparka sig själv med ena bakhoven på ena benet fram, kan hända vilken häst som helst, vad skulle du då vilja ha där? Ett naket ben eller ett ben med senskydd?
Sen - ska man rida ute i skogen å vara ute bland grenar och stenar och massa så är det liknande där, inte så kul om hästen skadar sig.

skydden fungerar bra på polarens ponny, då hon blev ordinerad senskydd eller lindor vid dressyrridning för att skydda senorna då hon haft en mindre blödning i ena benet.. och sedan det började användas (för 1½-2 år sen) har det inte blivit några mer problem..

så jo dom ger bra mycket mer stöd än vad folk tror, för benet rör sig en hel del vid ridning även om det inte syns när man står där i boxen och sätter på skydden..

Sorbe skrev:
Men hästen kan ju i misstag sparka sig själv med ena bakhoven på ena benet fram, kan hända vilken häst som helst, vad skulle du då vilja ha där? Ett naket ben eller ett ben med senskydd?
Sen - ska man rida ute i skogen å vara ute bland grenar och stenar och massa så är det liknande där, inte så kul om hästen skadar sig.

Så tänker jag med :bow:
Jag skulle tex aldrig hoppa utan skydd, jag rider en unghäst som ibland kommer lite fel och då flyger det bommar och då vill jag gärna att hon har skydd på benen.

Sorbe skrev:

Klart att man kan tänka så, men då skulle man ju lika gärna kunna börja använda skydd på framknäna ifallatt hästen "stupar" (vet en häst som snubblade, stupade och slog upp ett djupt jack i ena framknät så hon fick stå i två månader), skydd över hovarna mot spiktramp o.dy. osv, skulle kunna fortsätta.
Fast det är väl bara jag som börjar tänka så antar jag. Det är rätt typiskt mig :p

Men om benskydden behövs så är det självklart man ska använda dom!
Själv ska jag köpa mig ett par boots då min isis är lite väl ivrig med att gå i sidled och där trampar sig själv då och då. Nu skyddar hennes tjocka vinterhovskägg väldigt mycket, men snart behövs nog bootsen.

Men om hästen går ner på knä ger oftast inga större skador - medans senskador kan vara livshotande för en häst eller hur man ska säga. I värsta fall måste hästen avlivas...

Men som det sagts tidigare så ger inte vanliga senskydd SÅ mycket stöd, och om hästen trampar sig så illa att det blir "livshotande" så känns det som om skydden inte skulle hålla emot det heller.

Eller det är iaf som jag inbillar mig.

Senskydd ger hästen ett visst stöd. Å eftersom att padockar å ridhus m.m. faktiskt inte är det helt optimala underlaget för en häst, det är ju bra men inte super å det sliter faktiskt på hästarna. Så hjälper senskydd att stödja upp bennen där. Våran ridlärare rider aldrig sin häst utan senskydd just för att det stödjer bennen en del.

SEdan är det bra att ha i övrigt oxå, mina gamla senskydd hade ett ordentligt broddmärke på sig så man kan ju tänka där hur det skulle ha sett ut på hästens ben om jag inte haft senskydden på.

livshotande kan det bli bara av ett lätt slag på senan.. precis som att en lätt hästspark i huvudet på en människa kan döda, därför har man hjälm när man rider iallafall..

Jag känner att jag vill ha skydd, för förebyggade syft (lite tråkigt att hästen kanske får en skada, som som inte hade hänt om hästen haft skydd) Om man har skydd som passar hästen, då är de ju verkligen till mer nytta lr skada, lr vad säger ni?

Tycker du ska köra skydd om du vill! Jag skulle nog aldrig rida min häst utan benskydd, även fast att jag kör dressyr hemma i ridhuset, det kan ALLTID hända något.

Du vet stället där vi träffades? *nämner inte namnet* Men deras hästar är ju ständigt halta, å typ ingen av dem går ju med benskydd... :smirk: .

Jag använder Equi-Guard från H**ks. Inte så värst dyra och bra kvalitét! :banana:

ja, jag var själv emot onödigt skyddande förut men när man ser att skydden både ger inverkan på hästens ben (främst senskydd) och att det skyddar utifall något skulle hända..

argumentet kryper juh fram "jag ska bara ha skydd när jag hoppar eller är ute i skogen" gäller det då även riktiga ridskor, skyddsväst och hjälm? att det är onödigt vid dressyr för då kan inga olyckor hända?
man kan rida 100 timmar ute i skogen och hoppa över den där stocken vid sidan av vägen utan att något händer. samtidigt som man lika gärna kan komma in i ridhuset och en odämpad cross åker förbi dörren och hästen skuttar åt sidan och trampar sig..

skydden skadar juh inte hästen om dom är välpassande, så varför inte ha dom?

Ja, min plutt trodde de ju att han hade hovbensfraktur eller nått, men som tur var det inte så stort!

Mm. men vet du vem jag menar om jag säger att hon var deras bästa hoppponny? Skimmel, D-ponny? Namnet börjar på C? Jag hade ju henne i somras, tillsammans med Min pålle. och jag hade ju mina egna skydd på henne :smirk: Ville inte riskera att hon skulle skada sig när jag hade henne! ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
522
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025