Skydd hemma?

Sv: Skydd hemma?

Jag har alltid kört med senskydd fram på ponnyerna, finns rätt många olika att välja bland. Olympic eller Protector tror jag dom heter tycker jag är bra (källqvist säljer) tror jag kostar 200-250kr.
Annars har Hööks nog rätt hyggliga skydd för inte så stor summa.
Sen hittade jag hollendska skydd, BR tror jag dom hette som var lätta bekväma.
Lycka till!

När jag rider ut och rider dressyr har jag ett par neoprenskydd (equiguard?)fram, såna som går hela vägen runt. De ger stöd och skyddar bra. När jag hoppar har jag senskydd fram och neoprenskydden bak (min häst kan vara lite klantig ;)).

Senskydden är hampa och köpte på börjes eller ett par svarta utan märke från hööks (de omärkta är lite mer använda eftersom de inte är rosa :angel: )

Senast ändrad:

*KL*
Men herregud! Det är väl upp till var o en att bestämma vad man vill ha på sin häst eller inte!
Själv rider jag ALLTID med skydd på min häst, en ren säkerhetsgrej.
:bump:

Hon är för härlig :love: Synd att hon ska behöva vara där, hon hoppar ju skitbra! :love: :love:

Ja! Underbar ponny! Fast inte så rolig när man flyger av hela tiden kanske :angel: . Flög av sammanlagt 5 ggr det lägret! :rofl: .

shit! :eek: haha gjorde du? Jag fög inte av en enda gång :rofl: Men gud vad det gick när vi red ut! Rundade fan hela fältet när jag var näst sist :rofl:

BeastieBabe skrev:
ja, jag var själv emot onödigt skyddande förut men när man ser att skydden både ger inverkan på hästens ben (främst senskydd) och att det skyddar utifall något skulle hända..

argumentet kryper juh fram "jag ska bara ha skydd när jag hoppar eller är ute i skogen" gäller det då även riktiga ridskor, skyddsväst och hjälm? att det är onödigt vid dressyr för då kan inga olyckor hända?
man kan rida 100 timmar ute i skogen och hoppa över den där stocken vid sidan av vägen utan att något händer. samtidigt som man lika gärna kan komma in i ridhuset och en odämpad cross åker förbi dörren och hästen skuttar åt sidan och trampar sig..

skydden skadar juh inte hästen om dom är välpassande, så varför inte ha dom?

:bow: :bow: :bow: :bow: Kunde inte sagt det bättre själv!! Vad kan vara fel med att skydda INNAN något händer?? Jag kör med Pegasus Airboots, skydd som täcker runtom benet. Ponnyn däremot har inga alls, än så länge, är under inridning. Men så har hon riktiga islänningsben också = hur mycket päls som helst...

Hahaha. Jaaa! 4 gånger på EN dressyrlektion då hon var lite för brunstig :angel: och en gång när vi hade tips runda och hon tvärnitade för en sten! :smirk: .

kan ju tillägga att olyckan med var en dansk eller norsk juniordressyrryttare(elit/landslagsnivå?) som precis börjat klättra uppåt hittades död i ridhuset när hon hade dressyrat med sitt häst, trots hjälm så hade det visst gått så illa att hon fallit av och dött..

jag uppmärksammade det speciellt då en ponnymamma i stallet där jag jobbade skällde ut mig för att jag tog 2 hästar samtidigt till hagen (en halvblind, halvdö krake och dens bästa polare) hon sa att den där tjejen hade lett två hästar som fått panik och sprungit en kilometer med henne och dom hittade henne död och med ett midjemått som en colaburk för grimskaften hade snott sig runt henne och hästarna hade bara dragit.. men det var juh inte alls så hon dog upptäckte jag ju ganska snart.. satte upp den riktiga nyheten på anslagstavlan för att påpeka riskerna med ridning och ponnymamman besvärade mig inte mera..

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
522
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp 2025