• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tind
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 086
T

Tind

Jag undrar hur många av er som använder benskydd dvs strykkappor mm i hagen? Jag vill bara veta och är inte ute efter en diskussion om vad som är "rätt" och "fel". Ni får gärna berätta varför också. Ni får gärna berätta om ni använder det när ni rider/kör :) .

Själv använder jag inga benskydd i hagen eller när jag rider då det inte behövs. Jag använder därimot transportskydd när jag transporterar henne.

Sv: skydd

Jag har skydd på mitt klantiga fullblod som nyss fått tillåtelse att flytta från sjukhagen till vanliga hagen efter kotledsfraktur på höger fram. Hon har Sportabac Turnout Socks runt om som täcker från precis under knäet till kronranden. Det är för att skydda henne från sparkskador då jag INTE vill att hon blir konvalescent igen efter fem månaders uppbyggnad efter olyckan. Hon är en riktig madam som regelbundet skadar sig, tidigare har jag haft veterinären ute minst en gång per månad.

Av samma anledning har hon kotledsskydd i neopren + Professional Choice skydd fram och WoofWear höga strykkappor bak när hon rids.

Och lindas med Back On Track på natten (endast fram).

Allt på veterinärs inrådan. Peppar peppar, de senaste 6 veckorna har varit HELT skadefria.

Visst är jag hemsk :devil:

Ja, foderhästen får gå med höga skydd både bak & fram plus boots fram... hon slog sönder sig dagligen :(

Ja, det är tråkigt med hästar som går "sönder" i hagen så fort dom släpps ut. Jag har tur med "min" häst :love: bara fått ett litet sår men inget annat under den tid hon bott hos oss :bump: . Och det ska då sägas att hon tokrusar nästan varje gång jag "pratar" med henne i hagen :smirk:

Har inte skydd på någon av mina trots en stenig, kuperad hage. Kan de inte gå i annat än en platt hage så vet jag inte, då är det inga hästar som passar mig och mitt liv....

min har boots bak på vintern i hagen då han alltid lyckas trampa sig på samma ställe på samma hov.

vid ridning senskydd fram å strykkappor bak. ibland boots

Inga skydd varken vid ridning eller någon annan gång. Provade att trä på "Märta" strykkappor en gång men hon försökte att lyfta alla 4 benen på en gång, så det fungerade inte riktigt -så hon slipper!

Min går med boots fram dygnet runt. Annars trampar hon av sig framskorna på nolltid-nu sitter de hela perioden!

Rider förstås med boots också, lindor runt om vid longering, tömkörning och dressyr. Senskydd fram och strykkappor el höga bakskydd vid hoppning/uteritt.

Min har boots fram mot tappskor när han går i våra kuperade sommarhagar och de stojar mycket. I vinterhagarna har han inga skydd.

rider ALLTID med skydd runt om, samt när jag jobbar hästen från marken tex tömkör, inga undantag. Har Proffessionals Choice vid ute ritt runt om, och lindor för stöd och värme vid dressyr arbete.

Jag ser alltså på benskydd dels som en billig försäkrning mot skador, och dels ur förebyggande hållbars synpunkt för hästen. (tex lindor vid markarbete).

*lånar knapp*

Har "normalt sett" inte benskydd i hagen, men vid perioder har jag boots fram (tex just nu då hon är nyskodd med lite utlagda skor som därför är lättare att trampa av) och när jag har broddar runt om så har jag MINST boots på frambenen.

Vid ihopsläpp av nya hästar skyddar jag ofta med tex strykkappor runt om eller dylikt.

Har alltid skydd runt om vid ridning, samt självklart (höga) transportskydd vid transportering.

Ullis

min häst var lindad ett tag i hegen eftersom hon slog på sig väldigt mycket när jag fick henne, nu går hon utan i hagen men kan ibland ha något litet sår på benen... hon rids alltid med lindor eller senskydd fram, ibland lindar jag bakeben vid ridning...

Min häst har senskydd fram (han har ätit upp sina damasker, sina neopreneskydd, andra senskydd o.s.v., vi har stor omsättning på skydd :smirk: ) och lindad bak natt + ute.
Han har absolut ingen koll på sina ben om man busar (vilket han gör så fort det åker förbi någon bil, traktor el. liknande) och jag har inte häst för att ha den skadad ;)
Vi får se hur det blir till våren, ska försöka plocka bort skydd o lindor då beroende på hur han är då. Han har blivit mkt bättre på sista tiden, men eftersom vi går mot broddtider känns det onödigt att ta bort dom nu.

Har ett tips till dig! ;) Har hittat billiga, mjuka skydd som skyddar bra, inte skaver, sitter på plats och som inte ens Arrow har lyckats ta sönder (han tar även sönder senskydd, varar max nån vecka... :p ). Och dom kostar bara 170kr paret!! Dom är från Shires så borde finnas där dom säljar Shires täcken. Dessutom är dom vita. :D

min häst har damasker i hagen på vintern även boots då hon är broddad då.

Min har boots runt om och lågatransportskydd i hagen :p
Men inget annat hjälper särskilt bra, och jag ska ändå köpa ett par nya resskydd så han kan trasha dem bäst han vill.

Mina hästar går aldrig med skydd i hagen. Har aldrig varit med om att dom slagit sönder sig, fått sår eller liknande, och jag kollar dom ändå dagligen.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 409
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka