Skydda hunden från värme i bilen

Lejonelle

Trådstartare
Ni som inte har klimatanläggning i bilen, vad är era bästa knep för att hålla hunden sval på långresan?

Sv: Skydda hunden från värme i bilen

Solskydsfilm på rutorna bak i skuffen och på bakrutorna, samt ischiasluckorna konstant öppna och ett fönster lite öppet funkar bra ;)

Sen naturligtvis vatten tillgängligt ofta till hunden, och en fuktig handduk att lägga över kan vara bra:)
Nervevade rutor:smirk:

BADA! Ofta och gärna. Min långhårstuss är sedan fuktig en bra stund och det kyler fint.

*kl*
Tack för tipsen. Ingen som använder mitt fantomknep? Kylklampar! Lägg en under en handduk eller filt så kan hunden välja att lägga någon del av kroppen på ett kallt underlag. De håller sig kalla väldigt länge faktiskt.

Har för mig att jag sett en typ av madrass som man spolar in kallt vatten i som hunden kan ligga på. Men jag kommer inte ihåg var det var jag såg det.....
Annars är ditt tips med kylklampar fiffigt!

Det finns till och med sånna där jättestora kylklampar som man skall lägga i botten av frysväskan! Smart!

Vi brukar frysa vatten i PET-flaskor (OBS, inte knökfulla) Då tinar det lagom sakta så har man kallt och gott vatten att dricka samtidigt som isen funkar kylande.

Det finns speciella kylfiltar man kan ha till hundarna där bak, de är fyllde med en gelé som verkar kylande. Men det låter lite dyrt tycker jag... :angel:

Jag skaffade mej en chihuahua...hon är otroligt värmetålig och ligger glatt och glassar i solen. Blir det mindre än +10 står hon dock och huttrar. Men 40 graders värme hade hon bara gillat!! :)

Vi stannar ofta en gång i timmen ungefär, rutorna nere, vatten när vi stannar, givetvis lämnar vi honom inte i bilen när vi stannar utan han får gå en sväng.
Jag har solskydd på rutorna i bak det hjälper lite sen har jag kall luft blås i bak det är super.
Brukar ha solluckan lite öppen då blåser det bakåt och bakrutorna lite nere.

*kl*

Jag tycker A/C fungerar rätt bra ;)

I övrigt är solfilm superbra + att ha en vattenskål stående bak i skuffen!

Fast nu hade väl TS inte tillgång till vare sig AC eller klimatanläggning ;)

För många år sedan hade vi bil utan kylanläggning ( AC eller KL )

Vi blötte stora badlakan med kallt kallt vatten och la ner dessa i frysboxen med kylklampar i ( ännu bättre är om man har kylbox på el som man sätter i cigarettuttaget)

Fungerade klockrent på husvagnssemestrarna..

Nu för tiden har jag KL , skulle inte "överleva" utan.

Bortskämd som man har blivit :o

Som första och viktigaste åtgärd - skaffa solskyddsfilm. Så mörk som möjligt. Finns ingen annan enskild åtgärd (förutom AC/Klimatanl) som gör så mycket för att få ner graderna i bilen.

Har man sen taklucka som går att få upp bara i bakkant så kan man komplettera den med en sån där "lås-krok" som man sätter i bakluckan när man parkerar. Gör att det blir en bra cirkulation i bilen och tempen blir t o m lägre (vid parkering i direkt sol) än om man öppnar bakluckan helt. Lämna gärna framrutorna nere några centimeter också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 480
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 528
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur... 2
Svar
20
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 060
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna