Skydda öron och tassar, utekaniner.

SpanskaLoppan

Trådstartare
Vi har två dvärgvädurar som bor i ett litet hägn(2x2 m) i trädgården. De har tillgång till isolerad bolåda full med fräsch halm(1x1,5 m). Hägnets mark består av kompostgaller direkt på gräset som sedan täckts med vanlig sandlådesand. Jag noterade vid dagens koll att topparna på öronen är fuktiga och det ser ut som att pälsen släppt lite, på honans tassar såg en trampdyna likadan ut. Jag förstår ju att det beror på att de är konstant fuktiga, kaninerna vill ju helst vara ute. Vad kan jag göra för att undvika detta? Tassalva? Annan fet salva? Något annat än sand i botten? Tunnt lager halm och så byta veckovis?

Jag vill helst inte ha dem som innekaniner, dels är jag övertygad om att kaniner mår bäst ute och i ärlighetens namn vill jag ogärna ha hö inomhus... Meeen måste vi så är de såklart välkomna in!
 
Är det tak över hägnet? Annars, sätt dit tak. Räcker ju att dra en presenning över.

Vad är det för ras? Tänker om det är engelsk vädur så är det inte så konstigt om öronen tar stryk av att dras på fuktig mark, men om det är uppåtöron hade jag nog blivit fundersam på pälskvalster. Speciellt iom att en tass är påverkad också.
 
Är det tak över hägnet? Annars, sätt dit tak. Räcker ju att dra en presenning över.

Vad är det för ras? Tänker om det är engelsk vädur så är det inte så konstigt om öronen tar stryk av att dras på fuktig mark, men om det är uppåtöron hade jag nog blivit fundersam på pälskvalster. Speciellt iom att en tass är påverkad också.
Nej inget tak, här regnar så ofta "på tvären" att enbart tak inte skulle hjälpa nämnvärt. En presenning skulle blåsa sönder rätt omgående med eller brista av tyngden av blöt snö.
Det är vanliga dvärgvädurar har så öronen nuddar ju marken ja, jag är säker på att det är fukten men vill avhjälpa det på nåt vis. Kan inte minnas att mina kaniner under barndomen nånsin hade dylika problem men det kan ju vara att jag inte märkte det som barn... I vuxen ålder har jag bara haft kaniner med stående öron.
 
Nej inget tak, här regnar så ofta "på tvären" att enbart tak inte skulle hjälpa nämnvärt. En presenning skulle blåsa sönder rätt omgående med eller brista av tyngden av blöt snö.
Det är vanliga dvärgvädurar har så öronen nuddar ju marken ja, jag är säker på att det är fukten men vill avhjälpa det på nåt vis. Kan inte minnas att mina kaniner under barndomen nånsin hade dylika problem men det kan ju vara att jag inte märkte det som barn... I vuxen ålder har jag bara haft kaniner med stående öron.

Då har du för dåliga presenningar/du måste ju såklart näta taket först :). Och häfta fast presenningen ordentligt med häftpistol. Biltemas näst billigaste presenning är stark och bra i min erfarenhet. Vill man ha superstark kan man ju köpa båtpresenning.

Vintertid föredrar jag att ha minst en sida täckt på uteburar, vind är inte kul för kaniner heller. Öppna hägn är en sommargrej liksom (jag bor i Norrbotten).

Om du är säker på att det är fukten så är det ditt ansvar att göra buren mindre fuktig. Täck minst en sida och taket, ditt val av material.

Eller flytta dom till en ordentlig vinterbur, minst 3 sidor täckta och tak, upphöjt från backen, enligt föreskrifterna om jag minns rätt.
 
Då har du för dåliga presenningar/du måste ju såklart näta taket först :). Och häfta fast presenningen ordentligt med häftpistol. Biltemas näst billigaste presenning är stark och bra i min erfarenhet. Vill man ha superstark kan man ju köpa båtpresenning.

Vintertid föredrar jag att ha minst en sida täckt på uteburar, vind är inte kul för kaniner heller. Öppna hägn är en sommargrej liksom (jag bor i Norrbotten).

Om du är säker på att det är fukten så är det ditt ansvar att göra buren mindre fuktig. Täck minst en sida och taket, ditt val av material.

Eller flytta dom till en ordentlig vinterbur, minst 3 sidor täckta och tak, upphöjt från backen, enligt föreskrifterna om jag minns rätt.
Taket är nätat, för att stänga ute rovfåglar och katter.
Det är ju alltså inte en bur vi snackar om a la "standard utebur på ben" - utan en "hage" med nät på alla sidor samt en bolåda(4 väggar, tak och golv 1,5 dm ovan mark, alla sidor isolerade med frigolit inuti och med lagliga mått för grupphållning av två kaniner). Kaninerna kan välja om de vill vara inne eller ute.
De har sitthyllor ute och inne också samt fri tillgång på hö och vatten, allt enligt föreskrifterna.
Marken ute är sand, inte blöt som i vattenpölar men alltså, ALLT är fuktigt såhär års.
 
20220202_131133.jpg

Här är den helt nybyggd, nu sitter det brädor längst ner i hörnet vid dörren för att skapa ett lä- och skugghörn samt att de har sitthylla där. Marken är som sagt nätad och sandad också och de har lite tunnlar och graj att gömma sig bland😄
 
Visa bifogad fil 104427
Här är den helt nybyggd, nu sitter det brädor längst ner i hörnet vid dörren för att skapa ett lä- och skugghörn samt att de har sitthylla där. Marken är som sagt nätad och sandad också och de har lite tunnlar och graj att gömma sig bland😄

Tak på minst halva den där och sätt dit hel vägg på baksidan samt halva sidorna så blir det bättre miljö under de ruggiga månaderna.

Hade även ströat längst in sedan där det då är täckt. Tips är att ha granris underst.

Akta så att det inte är trycksår honan har under tassarna. Är det fuktigt (tillsammans med hårt underlag) så får de lättare det.
 
Tanken med hägnet var ju att de skulle kunna välja om de vill vara ute eller inne istället för att sitta i en traditionell utebur på ben där de måste vänta tills vi människor släpper ut dem. Och som jag skrivit tidigare; bilden är från mars iår och det är nybyggt. NU ligger ett minst 10 cm djupt lager sand i hela botten och ett hörn är täckt på tre sidor samt har tak ca 40 cm upp.
Planen är att i längden bygga ett hus i samma storlek som hägnet men vi måste ta ner omgivande häckar först och det kommer inte bli av iår.
Angående öron/tassar fick jag tips från annat håll hur jag ska behandla och vad jag ska hålla koll på.🙂
 
Tak på minst halva den där och sätt dit hel vägg på baksidan samt halva sidorna så blir det bättre miljö under de ruggiga månaderna.

Hade även ströat längst in sedan där det då är täckt. Tips är att ha granris underst.

Akta så att det inte är trycksår honan har under tassarna. Är det fuktigt (tillsammans med hårt underlag) så får de lättare det.
Är sand hårt underlag?
 
Ovan fråga är alltså inte sarkastisk utan jag undrar på riktigt om sand räknas som hårt när det gäller kanintassar 🙂
Jag funderar nämligen på om sådan bark som brukar ligga vid gungorna på lekplatser kan vara ett alternativ? Det dränerar ju bättre. Men är sand hårt så blir ju det alldeles för hårt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp