Skydda sig mot tjuvläsare...

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare squirlett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 014
S

squirlett

Hur skyddar jag mig mot att någon kan gå in och läsa mina msn konversationer??
Går det??

Har fått reda på att mitt ex "hackat" sig in och läst tidigare konversationer jag haft med folk. Han har tillgång till mitt lösenord, som nu kommer att ändras till något heeeelt annat. Kan det skydda mig från att han kan gå in och leta upp tidigare konversationer??

Vad finns det annars man kan göra?
Och hur kommer man åt dessa gamla konversationer alls? Finns det någon inställning som gör att de sparas som jag kan ändra??

Sv: Skydda sig mot tjuvläsare...

Hur skyddar jag mig mot att någon kan gå in och läsa mina msn konversationer??
Går det??
Det finns (minst) tre sätt som låter någon läsa dina konversationer på MSN.

Det första är om någon har ditt lösenord och loggar in i ditt namn på din dator, och du har valt att dina konversationer skall sparas lokalt på datorn. För att undvika det kan du dels se till att byta lösenord regelbundet, och dels välja bort att konversationer skall sparas.
Gå till Verktyg>Alternativ>Meddelanden och välj bort under Meddelandehistorik.

Andra sättet är att utan ditt lösenord leta rätt på de mappar lokalt i din dator där konversationerna sparats (om du nu valt att spara). Det är enklast att göra om man sitter vid din dator, men går att göra på distans också om du har otillräcklig säkerhet på din uppkoppling och dator. För att förhindra det kan du förstås först se till att konversationerna inte sparas lokalt (som ovan), och sedan se till att ingen annan än du har fysisk tillgång till din dator. Att helt säkert hindra andra att rota i den på distans är svårt, men det går att göra det så besvärligt att det inte är värt jobbet. Först och främst behöver du ha någon form av brandvägg på din uppkoppling. Traditionellt har det varit bra att ha det i form av hårdvara, eller hårdvara i kombination med mjukvara som du installerar i datorn. Där finns det en hel massa alternativ idag, sök och du skall finna.

Det tredje sättet att läsa dina konversationer hindrar du också åtminstone delvis genom brandväggsprogram. Det finns program som loggar all tangentbordsaktivitet på datorn och sparar som textfil och i vissa fall också diskret kan maila iväg loggfilerna till den som vill ha informationen. Sådana program används ibland av personer med stort kontrollbehov och svartsjuka, eller av privatdetektiver. Såvitt jag vet krävs fysisk tillgång till din dator för att installera ett sådant program, men det är möjligt att det går att göra på distans om säkerheten är låg. Jag har inte särskilt djup kunskap på det området.

Såvitt jag vet sparas inte konversationer på MSN-servern, utan bara lokalt i din egen dator - om du valt det i inställningarna.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
749
IT & mobiler Jag är inne i en period där ändra layout på telefonen är jätteroligt så nu håller jag på med ett helt gäng för jag kan inte bestämma mig...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 332
Senast: Iamia
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 312
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka