Skyldigheter efter lägenhetsförsäljning

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag sålde en lägenhet för ett halvår sedan. Förra våren lät jag renovera badrummet i lägenheten eftersom plastmattan som var på golvet torkat ihop och lossnat från väggarna. Jag misstänkte att det kunde vara fuktskadat under, han som renoverade bekräftade att det var en fuktskada under golvet och därför bilade han upp det ända till bjälklagret. Han dokumenterade det med foton som jag fick, och jag har även fått mätintyg och andra handlingar gällande renoveringen.

När jag sålde lägenheten så hade jag först kontakt med en mäklare men bytte sedan till en annan som var den som sålde lägenheten åt mig. Båda mäklarna informerades om renoveringen och fuktskadan som varit under golvet men nu åtgärdats. Jag svarade på alla frågor och visade foton och dolde inget. Den som köpte lägenheten tittade på den åtminstone två gånger med första mäklaren och en gång med andra mäklaren.

Idag fick jag mail från den som köpte lägenheten där hon skrev att hon upptäckt fukt i väggen mot badrummet och en lukt av fukt från trägolvet i hallen bredvid badrummet och hon trodde att det varit en stor vattenskada i lägenheten som jag inte informerat henne om. Jag hänvisade henne till att kolla med mäklaren angående infon eftersom jag berättat allt för denne, och skrev att jag skulle höra av mig till den som gjort renoveringen angående fukten, eftersom han fått uppdraget av mig att ta bort all fukt. Jag kommer också att kontakta mäklaren.

Min fråga är vad jag har för skyldigheter nu? Jag har informerat mäklaren om vad som gjorts och hur det såg ut innan. Jag har anlitat en professionell hantverkare som jag gett ett tydligt uppdrag. Jag har låtit köparen titta på lägenheten så många gånger som hon velat.
 
Jag sålde en lägenhet för ett halvår sedan. Förra våren lät jag renovera badrummet i lägenheten eftersom plastmattan som var på golvet torkat ihop och lossnat från väggarna. Jag misstänkte att det kunde vara fuktskadat under, han som renoverade bekräftade att det var en fuktskada under golvet och därför bilade han upp det ända till bjälklagret. Han dokumenterade det med foton som jag fick, och jag har även fått mätintyg och andra handlingar gällande renoveringen.

När jag sålde lägenheten så hade jag först kontakt med en mäklare men bytte sedan till en annan som var den som sålde lägenheten åt mig. Båda mäklarna informerades om renoveringen och fuktskadan som varit under golvet men nu åtgärdats. Jag svarade på alla frågor och visade foton och dolde inget. Den som köpte lägenheten tittade på den åtminstone två gånger med första mäklaren och en gång med andra mäklaren.

Idag fick jag mail från den som köpte lägenheten där hon skrev att hon upptäckt fukt i väggen mot badrummet och en lukt av fukt från trägolvet i hallen bredvid badrummet och hon trodde att det varit en stor vattenskada i lägenheten som jag inte informerat henne om. Jag hänvisade henne till att kolla med mäklaren angående infon eftersom jag berättat allt för denne, och skrev att jag skulle höra av mig till den som gjort renoveringen angående fukten, eftersom han fått uppdraget av mig att ta bort all fukt. Jag kommer också att kontakta mäklaren.

Min fråga är vad jag har för skyldigheter nu? Jag har informerat mäklaren om vad som gjorts och hur det såg ut innan. Jag har anlitat en professionell hantverkare som jag gett ett tydligt uppdrag. Jag har låtit köparen titta på lägenheten så många gånger som hon velat.
Jag anser att du gjort som du ska och har inget ansvar mot köparen då du informerat om skadan och har fått den åtgärdad och intygad. Hon får ta det med mäklaren och ev besiktningsman.
 
Jag anser att du gjort som du ska och har inget ansvar mot köparen då du informerat om skadan och har fått den åtgärdad och intygad. Hon får ta det med mäklaren och ev besiktningsman.

Tack, jag har samma uppfattning men blev osäker då jag fick detta.
 
Jag sålde en lägenhet för ett halvår sedan. Förra våren lät jag renovera badrummet i lägenheten eftersom plastmattan som var på golvet torkat ihop och lossnat från väggarna. Jag misstänkte att det kunde vara fuktskadat under, han som renoverade bekräftade att det var en fuktskada under golvet och därför bilade han upp det ända till bjälklagret. Han dokumenterade det med foton som jag fick, och jag har även fått mätintyg och andra handlingar gällande renoveringen.

När jag sålde lägenheten så hade jag först kontakt med en mäklare men bytte sedan till en annan som var den som sålde lägenheten åt mig. Båda mäklarna informerades om renoveringen och fuktskadan som varit under golvet men nu åtgärdats. Jag svarade på alla frågor och visade foton och dolde inget. Den som köpte lägenheten tittade på den åtminstone två gånger med första mäklaren och en gång med andra mäklaren.

Idag fick jag mail från den som köpte lägenheten där hon skrev att hon upptäckt fukt i väggen mot badrummet och en lukt av fukt från trägolvet i hallen bredvid badrummet och hon trodde att det varit en stor vattenskada i lägenheten som jag inte informerat henne om. Jag hänvisade henne till att kolla med mäklaren angående infon eftersom jag berättat allt för denne, och skrev att jag skulle höra av mig till den som gjort renoveringen angående fukten, eftersom han fått uppdraget av mig att ta bort all fukt. Jag kommer också att kontakta mäklaren.

Min fråga är vad jag har för skyldigheter nu? Jag har informerat mäklaren om vad som gjorts och hur det såg ut innan. Jag har anlitat en professionell hantverkare som jag gett ett tydligt uppdrag. Jag har låtit köparen titta på lägenheten så många gånger som hon velat.

Var samma problem när vi sålde huset. Vi hade renoverat badrummet p.g.a. vattenläcka. Renoveringen var klar och allt var frid och fröjd. Vi sålde sedan huset (strax efter pappas död) och hade som klausul att det såldes i befintligt skick. Några månader senare kom paret som köpte huset och ville ha kvitto osv på renoveringen men vi kunde inte visa upp något kvitto just där och då (hade noll koll på vart pappa hade lagt det kvittot). Så de började anklaga oss för "svartbygge". Till slut hittades kvittot och det blev tyst på dem.

I samma veva visade sig också att vattenläckan var under en liten del i början men då de ändå använde duschen på nedre våningen så hade det spridit sig i hela badrummet, ut mot hallen och in mot tvättstugan. Med andra ord: en bra bit. Trots det använde de ännu duschen..

Frågade dem varför de inte gjorde en besiktning då huset ändå kostade 120000 men "kostar det så pass lite gör man ingen besiktning".

Känns som om du gjort det du kunnat, informerat osv om det.
 
Saxat från nätet
2 år på lägenhet och tror det är 10 år på hus

Screenshot_20180708-081040_Chrome.jpg
 
Saxat från nätet
2 år på lägenhet och tror det är 10 år på hus

Visa bifogad fil 16943

Jag kommer att kontakta mäklaren som får råda mig. Om det luktar fukt från ett golv kunde man ha känt det innan köp. Hela väggen var tom vid visningarna förutom en liten byrå som det gick bra att flytta på för att inspektera.
Mina bevis för att allt var ok vid försäljning är fuktmätning från renoveringen samt den föreningen gjorde vid överlåtelsen av lägenheten.
 
Jag kommer att kontakta mäklaren som får råda mig. Om det luktar fukt från ett golv kunde man ha känt det innan köp. Hela väggen var tom vid visningarna förutom en liten byrå som det gick bra att flytta på för att inspektera.
Mina bevis för att allt var ok vid försäljning är fuktmätning från renoveringen samt den föreningen gjorde vid överlåtelsen av lägenheten.

Det handlar egentligen inte om huruvida skadan (på väggen) fanns vid försäljningen, utan vad som skapat skadan på väggen. Otätt i badrummet, sannolikt ditt ansvar även om du kan gå på entreprenören i din tur. Går det rör i väggen? Kan det vara läcka från dem?
 
Men man har väl som köpare en omfattande undersökningsplikt? Du har ju inte dolt nånting precis.

Tätskikt och rördragning i vägg är inte besiktningsbart, dolt fel. Det kan i o f s vara föreningens ansvar också, beroende på om rördragning skett i samband med renovering eller inte.
 
Det handlar egentligen inte om huruvida skadan (på väggen) fanns vid försäljningen, utan vad som skapat skadan på väggen. Otätt i badrummet, sannolikt ditt ansvar även om du kan gå på entreprenören i din tur. Går det rör i väggen? Kan det vara läcka från dem?

Inga rör i den väggen.
 
Kan komma uppifrån kanske? Det är bara att hoppas att det inte är tätskiktet som brister, men utgår från att hantverkaren har Säkra Våtrum-behörighet? Och att du har intygen - eller har du lämnat dem till köparen?

Hantverkaren har all behörighet och har tidigare gjort flera badrum åt både en kollega och flera av hennes släktingar. Alla har varit nöjda och jag har även sett ett av dem innan. Köparen har fått alla intyg i original men jag behöll en kopia. Mäklaren har fått se alla handlingarna, det var han som kopierade dem, och har tittat igenom dem.
 
Troligtvis blir det ju så att köparen måste kunna bevisa att skadan fanns där innan köpet.

Blev badrummet besiktigat och godkänt efter renoveringen?

Vad för typ av besiktning gjordes av köparen?
 
Troligtvis blir det ju så att köparen måste kunna bevisa att skadan fanns där innan köpet.

Blev badrummet besiktigat och godkänt efter renoveringen?

Vad för typ av besiktning gjordes av köparen?

Nja, här gäller ju inte vanliga besiktningsregler som vid t ex köp av häst eller bil. Det är krångligt, eftersom visst ansvar ligger på brf-innehavaren och annat på föreningen, beroende på vem som ansvarar för vilken del.

Första steget är att konstatera ATT det är en fuktskada, sedan kommer det till frågan hur den uppstått. Därefter kommer frågan om vems ansvar det faller under.
 
Troligtvis blir det ju så att köparen måste kunna bevisa att skadan fanns där innan köpet.

Blev badrummet besiktigat och godkänt efter renoveringen?

Vad för typ av besiktning gjordes av köparen?

Badrummet blev besiktigat i april förra året och fuktmätt, värdena var mycket låga.
Det blev besiktigar en andra gång av föreningens vicevärd dagen innan överlåtelsen, då uppmättes också mycket låga fuktvärden.
Jag informerade mäklaren om allt och svarade på alla frågor, om det är så att jag skulle ha fört vidare mer info så undanhöll jag inget med flit utan då var det för att mäklaren inte ställde frågor om det.

Köparen tittade på lägenheten minst tre gånger då mäklare var med, men jag har ingen aning om vilken besiktning denne gjorde. Kände att den fick göra vad den behövde för att inspektera. Köparen efterfrågade våtrumsintyg och ett sådant fick köparen.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 508
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 302
Senast: cherie
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 703
Hemmet Ni minns denna tråden kanske? -> http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1134933&highlight=badrum Vi är nu inflyttade i vår...
2
Svar
38
· Visningar
7 954
Senast: Lajke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp