Skymd sikt på ridvägen

mian1

Trådstartare
Hästen vågar inte springa genom skymda kurvor eller där hon inte har fri sikt framåt. Ett par meter innan det skymda stället saktar hon av till skritt och blir orolig om jag "tvingar" fram trav. Gör vad hon kan för att få skritta tills vi kommer till mindre skymd terräng. Detta problem har vi aldrig i skogen, alltså där det inte finns en väg eller stig att följa.
Det är inga nya eller ovana vägar vi rider på och det har aldrig "hänt" något, hon har aldrig blivit skrämd. Oavsett om hon går i täten eller sist så vill hon inte springa på den skymda vägen.

Kan man träna bort det? I så fall hur?
 
Jag vet inte om det är rätt sätt eller inte men det funkat för mig.
jag har tränat bort tveksamheten i att gå fram ,genom att slänga jackan över huvudet på hästen.
Börjat försiktigt ,på en stor åker, i skritt,och med lungn röst och skänkel få hasten att gå framåt.
Förvånadsvärt snabbt litar hon på min syn,så det går att trava och gallopera.
 
Tillitsövningar av den sorten som Pelle beskrev är jättebra! Om hästen är väldigt ängslig av sig hade jag nog ändå börjat med något "mjukare" än jacka över huvudet. Till exempel kan man träna med presenning, där man kan börja med att låta hästen bekanta sig med den, kliva på den, låta sig strykas med den, så småningom ha den över ryggen utan att vara orolig. Så kommer man då till själva målet med övningen, att försiktigt och sakta dra presenningen som ligger över hästens rygg som ett täcke, fram över hästens hals mot öronen och så småningom över huvudet (ungefär som en luvtröja, dvs det ska vara fritt att se framåt).
De flesta hästar tycker det är skitäckligt, så gå varsamt fram (fast det tror jag inte jag behöver säga till dig :)). När hästen s a s har vant sig vid detta så kan du börja leda den lite. Så den vänjer sig vid att lita på att du vet vad ni gör.

En annan sak är att ibland faktiskt hålla in hästen inför svängarna innan hästen hinner sakta ner så att det blir din idé att sakta in. Om du sen då INTE saktar in hästen så bör hon då lita på att du har koll.
 
Hade hon varit en ängslig häst hade jag inte blivit förvånad. Hon är en tuff häst, orädd. I skogen tvekar hon inte att slänga sig handlöst genom buskar och snår. Bara stigar och vägar är otäcka.

Men vi ska prova. Hon har faktiskt blivit sämre på de skymda vägarna och inte bättre. Sist var hon jättefjantig. På hösten/vintern/våren kan hon springa på den vägen hon "fånade" sig på i går. Då finns det inga löv som skymmer.
 
Jag undrar om inte hästars värld och verklighetuppfattning är något man skulle kunna jämföra med världens lsd-tripp. De ser saker som inte finns, är paranoida och emellanåt ganska glada. :D
 
Hästar är lite annorlunda än oss,med ett öga på varje sida,blir nog synen lite platt och avståndsbedömmningen dålig.
Min teori är att hästar har ett fotgrafiskt minne,och lägger den föregående bilden över den aktuella,och reagerar för minsta avvikelse.
Denna "vetenskapliga"teori grundar jag på, att hästen sällan är rädd första gången man är på ett ställe,med för hästen normal mijö.
Vid nästa tillfälle, kan det vara en nytillkommen sten,håla eller vad som helst avvikande, som får häste att skygga.
Sedan är det nog så att en häst behöver reagera med jämna mellanrum för att hålla sin överlevnadsinstinkt på en hög nivå.
 
Ja, så kan det vara. Fast det är ändå konsigt, min häst reagerar jämt på en viss sträcka på en helt vanlig grusväg - jag kan inte tänka mig att något ändras mer där än nån annanstans, utan hon har bara fått för sig verkar det som, att där är äckligare att vara än nån annanstans. Det kanske är nån doft som vi inte kan känna..? Jag vet faktiskt inte.
 
Om du tänker efter så reagerar du likadant, du råkat ut för något i en viss korsning,på väg till jobbet,sedan är du försiktigare just där ,åtminstånde en tid.
Hastar kan som du säger ,ha upplevt en doft,hört ett ljud som vi inte själva har reagerat för om vi nu ens märkt det.
 
Jag lovar att hon aldrig gått där förut innan vi började rida där, så det har inte hänt något obehagligt. Hon har däremot blivit skrämd på andra ställen men där bryr hon sig aldrig om vi går förbi. :confused:
Det är inte att hon hoppar och skuttar och far och har sig utan hon sänker ryggen, bakbenen är beredda på flykt, hon håller huvudet högt och går än i öppna, än i sluta och "stirrar" på vad det nu är som hon ser.
Jag kör på med min metod att bry mig så lite som möjligt, nån gång tröttnar hon väl. :smirk: Vi rider den sträckan ganska ofta.
 
AH, läste ditt inlägg lite slarvigt, självklart kan hon ha haft nån oangenäm upplevelse där utan att jag har märkt det. Men hon har varit sån från allra första gången.
 
imtressant är oxå olika energifält i naturen...en del hästar reagerar starkt på såna....kan ju hända att nåt otäckt hänt där nångång i tiden....masslakt av hästar typ...
currylinjer och kors har du väl hört talas om....själv har du väl varit på nåt ställe som ger dig obehag och du vet inte varför...
 
U-fon som landat ,ris och cyrrydoft med jetströmar från Indien.
You namne it.
:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 119
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 804
Senast: Piek
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 879
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 925
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp