Slänger med ena frambenet från skritt till trav !

B

**BORTTAGEN**

Jag har en häst som slänger med ena frambenet när han ska trava. Liksom kastar det upp när han ska igång. Är det någon som varit med om liknande ?
 
Säkert kommer jag att göra dig orolig nu, men detta ser jag endast på hästar som har problem i bakkärran. Sen kan detta problem visserligen vara olika, allt från ryggproblem till rena vetrinärmedicinska problem i benen. Ofta är det också bara ett ben det handlar om när det gäller den delen, och det är den diagonala bakbenet det kan handla om.

För att vara riktigt säker, borde man egentligen se hästen på riktigt. Men är du orolig, ta kontakt med en vetrinär som kan titta på din pålle.
 
Det kan nog stämma ! Vi köpte den här hästen billigt aug -02 .Hadde en vet som titta på honom, men han tyckte inte det var någon direkt hälta(inte bästa vet på Hältor men). En av våra mest kända kuskar körde han i ett jobb okt-02 han sa att det var något v.fram och h.bak. Sedan lånade vi ut han nov-02 och dom tränade han, då blev han tydligen tjock h.bak mellan kotan och kronranden. Sedan har han vilat. Dom vill inte låna han längre. Så jag funderar på om det är någon mening, att ta hem han igen(60 mil ). Han är 7 år och 19,8 rek 1500 kr på sig på ca 10 st alla galopp utom 3st. Men han är jättefin, men vad hjälper det ! Det är frågan om han isådanna fall gått så för länge ???Och vad det kan ha varit ??? Om han kan tävla mer eller inte ???
 
Ja det är ju väldigt knepigt att svara på när man inte ser hästen framför sig, ett tänkbart scenario är att höger bak blivit överansträngd. Detta är inte ovanligt på bantränade hästar, och som dessutom tävlat. Den kraftiga doseringen i kurvor på just travbanan gör att höger bak automatiskt tar i mer än vänster, här blir steget snabbare och kortare pga banan ligger lite längre från den hovens nedslag.

Det kan göra att en längre tids träning på detta vis förorsakar en viss snedhet i bak på hästen, ibland körs hästen i bakvarv men inte alls så ofta som man kanske borde.

Om man inte uppfattar att hästen är regelrätt halt och kräver vetrinär vård, så finns ju alltid möjligheten att låta en kiropraktor eller liknande undersöka om det går att åtgärda. Men jag skulle nog ändå låta vet kolla först, före andra undersökningar eller behandlingar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 897
Senast: casio01
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 490
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp