Svag hälta vid besiktningen

casio01

Trådstartare
Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök om 2 veckor.
Är fortfarande väldigt intresserad av hästen då jag tycker att han är riktigt fin men undrar lite hur ni hade tänkt kring detta?
Jag har inte kollat på hästen än personligen utan ska göra det nu i dagarna för att bilda mig en uppfattning om hästen och sedan en gång till efter att han är mer igång och då provrida.
Undrar lite vad man bör tänka på och även vad för frågor man kan ställa till ägaren? Samt om man ska fråga säljaren om hon kan tänka sig att gå ner i pris pga och isåfall hur mycket?
 
Hur gammal är hästen och vad har den gjort?
Vad är dina planer med den?
10 årigt fullblod. Har hoppats av nuvarande ägare ca 100- 110 cm. Verkar ej ha startats i något dock. Detta blir isåfall min första storhäst och tanken är att ha honom som vanlig ridhäst eventuellt hopptävla ibland
 
Jag skulle vilja att den är igång ett tag efter behandling och igångsättning för att vara säker på att det inte återkommer direkt.
Har blivit erbjuden att komma och provrida ca 3-4 veckor efter behandling. Räcker det tror du eller hade det isåfall varit bättre med längre igångsättningstid?
 
Jag hade inte köpt en häst som nyligen har varit halt och blivit behandlad. Hade velat att den skulle ha varit helt igång iaf ett halvår eller så så man ser att den verkar hålla för den belastningen och att hältan inte kommer tillbaka.

Personligen hade jag dock varit väldigt(!) tveksam till att köpa en som har haft dubbelsidig kotledsinflammation oavsett om den är helt igång eller inte, särskilt inte om det är en hopphäst som ska hålla för träning/tävling…
 
Har blivit erbjuden att komma och provrida ca 3-4 veckor efter behandling. Räcker det tror du eller hade det isåfall varit bättre med längre igångsättningstid?
Erbjud att komma tillbaka när hästen varit fullt igång iallafall i två månader, då är det lättare att se om den håller eller inte.
 
Men gud, självklart ska du titta på hästen om du är intresserad. Det är inte som att hästen är kasserad för att den är behandlad en gång. Däremot ska du se till att få tillgång till journaler och besiktiga den. Köper du den under igångsättning så ska priset vara därefter.
 
Jag är rätt obrydd inför att den blivit behandlad. Du får tänka till över träningsupplägg och verkligen jobba i balans och varierat. Dock hade jag backat om försäkringen har reservationer och om du inte får tillgång till alla journaler. Priset ska också avspegla att du tar en lite större risk vid köp.
 
Jag är rätt obrydd inför att den blivit behandlad. Du får tänka till över träningsupplägg och verkligen jobba i balans och varierat. Dock hade jag backat om försäkringen har reservationer och om du inte får tillgång till alla journaler. Priset ska också avspegla att du tar en lite större risk vid köp.
Spinner vidare..

Ja man får räkna med reservationer i ett sånt läge om man vill höja försäkringen. Men oftast är det då en sådan reservation som man kan bli av med efter en specifik tidsperiod om man kan visa upp nytt veterinärintyg. Viktigt att få fullmakt så att man kan ringa försärkringsbolaget och fråga om sånt!
 
Jag är rätt obrydd inför att den blivit behandlad. Du får tänka till över träningsupplägg och verkligen jobba i balans och varierat. Dock hade jag backat om försäkringen har reservationer och om du inte får tillgång till alla journaler. Priset ska också avspegla att du tar en lite större risk vid köp.
Han har inga tidigare reservationer och är väldigt bra försäkrad. Har fått protokollet samt fått erbjudandet att hänga med på återbesöket:)
 
Spinner vidare..

Ja man får räkna med reservationer i ett sånt läge om man vill höja försäkringen. Men oftast är det då en sådan reservation som man kan bli av med efter en specifik tidsperiod om man kan visa upp nytt veterinärintyg. Viktigt att få fullmakt så att man kan ringa försärkringsbolaget och fråga om sånt!
Hur går jag tillväga om man vill ringa försäkringsbolaget?
 
Hur går jag tillväga om man vill ringa försäkringsbolaget?
Man ber ägaren att skriva en fullmakt som ska lämnas till flrsökringsbolaget. Tex såhär: https://www.agria.se/dokument/avtal-intyg-och-fullmakter/hast/fullmakt/

Sen ringer man bara och ber dem att berätta om försäkringen, skadehistorik, aktuella och ev framtida reservationer osv.
Be även om att få ett skriftligt utlåtande från försäkringsbolaget.

Men det är ju aktuellt först när du tittat på hästen och är intresserad av att köpa.
 
För den som sitter i samma sits i framtiden och vill veta hur det gått så köpte jag samma häst. Vi väntade med provridning tills vi fick ok att rida och han var lite igång och sen kom jag flera gånger och provred. Var även med på sista veterinärbesöket när han blev helt och hållet friskförklarad och hans gamla ägare skickade alla dokument från veterinären till mig. Har inte haft något problem med honom och min hovslagare försöker jämna till honom i hovarna då han belastade ena sidan mer och därför fick en plattare och större hov och vi tror att det är anledningen till varför han fick en kotledsinflammation. Världens underbaraste häst och jag är glad att jag chansade :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 201
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: BornAgain
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp