Bukefalos 28 år!

Släpar bakbenen, hjälp!

Oliven

Trådstartare
Jag har en ridtravare, valack 9 år. Han har varit ridhäst i lite mer än 2 år. För 3 månader sedan fick jag veta att han hade ont i ryggen (pga sadel, har en ordentligt utprovad nu, som jag älskar :love: ) och vi fick börja om helt från början (vilket kanske var bra..). töm körde ca. 5 dagar/veckan och skritturer 30 min 2 dagar/veckan i ca 1,5 månad. Sen ökade jag på ridningen mer och mer. Nu efter tre månader så har vi kommit så långt att vi har börjat jobba i trav uppsutten. I skogen på raktspår (grusvägar) travar han i form med glada steg, och jag kan placera huvudet till höger/vänster. Men i traven på ridbanan har vi lite problem.. I vänster varv går det gansaka bra, han söker sig ner och har en ganska bra tackt och tempo och har blivit mycket mer avslappnad och inte så grinig. Men i höger varvet så tappar han tackten och tempot jätte mycket och får inte riktigt med sig bakbenen (man hör hur han släpar dem i gruset..), Jag kan få honom att söka sig ner men han är mycket surare och mer spänd då och det är mycket svårt att få fram honom så han travare på ordenligt, om man inte har halvlånga tyglar och inte ställer några krav, hen så fort man ska försöka plocka ihop honom så blir han sur och tappar tempot och tackten..

Jag vet inte hur jag ska göra.. Var lite så i vänster varvet i början också men det släppte till slut, kommer det kanske göra det i det här varvet eller finns det några bra övningar att göra? Ridbanan är bara ca. 20x25 m..

Någon..? :confused:
 
Sv: Släpar bakbenen, hjälp!

Känner igen det där. Haft en ridtrabvare med liknande problem. "Släpat" ena bakbenet.
Kontakta en bra ekuiterapeut. Hittar h*n inget /det blir inte bra efter att par täta behandlingar och "sjukjymnastik" så skulle jag åkt till klinik med hästen.

Lycka till!

/Linnea
 
Sv: Släpar bakbenen, hjälp!

Jag har också en ridtravare med "bakbensproblem", fast han släpar inte benet utan tar ett kortare steg med vänster bak i vänster varv. Hade en tråd uppe på hästvård, och de flesta kommentarerna pekade på knäledsinflammation eller likande. så mitt första steg var att få hästen kollad hos veterinär. Han var där helt ren i alla leder och visade ingenting på böjprov. Lite "onödigt" kan tyckas, men det var väldigt skönt att kunna utesluta ledimflammationer!!! Jag tog sen ut en equiterapeut som hittade lite spänningar i ryggen (länden) och nacken + att hästen var sned i största allmänhet (vänster rygghalva var längre än höger). Hon behandlade och nu är hästen under igångsättning. Fast han känns bättre redan, och kan ta morotsbitar mellan bakbenen nu, vilket han inte klarade/ville innan.

Kontentan av det här inlägget är alltså att jag hade kollat hästen hos veterinär först, om så bara för att kunna utesluta ledinflammationer, och sen gått vidare med ET eller liknande.

Hoppas det går bra för din häst! Lycka till!
 
Sv: Släpar bakbenen, hjälp!

För ca 1 mån. sedan så hade jag ute en massör som "klämde" igenom honom. Hon hittade inte något särskild, bara någon liten spänning på något ställe, och så tycket hon att han såg väldigt jämt musklad ut.
 
Sv: Släpar bakbenen, hjälp!

Trots att man blir motsagd med glöd så fort man antyder att travare inte är avlade för ridning med vad det innebär så finns en hel del trådar om liknande problem. Precis som ni är flera i den här tråden med liknande erfarenheter.

Travare har precis som någon skrev ofta svagheter i ryggen som har att göra med vad de är avlade för och hur de är byggda för att arbeta. Vilket inte är ridning.

För många travare, inte alla dock, är det svårt att arbeta utan att ha bakbenen långt efter. Det säger ig självt att det frestar på bla ländryggen ch korset. Att släpa bakben är tyiskt ryggproblem, bla.

Det måste till en mycket skicklig ryttare för att få hästen att muskla sig ändamålsenligt för ridning om hästen ska hålla. Det är svårare än med dem flesta andra raser.
Ändå rids travare ofta av folk som inte ens är intresserade av dressyrträning. Tyvärr.

Nu säger jag inte att det gäller dej. Absolut inte. En travare kan få ryggproblem även med mycket bra ridning, vilket jag har sett på några som vi haft i omgivningen. När ryttaren har ökat kraven i hoppning främst, håller inte ryggen.

Det tyder alltså på ryggproblem hos hästen, och bör kollas och du behöver få råd om hur du ska arbeta hästen. Av en veterinär.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 693
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 540
Hästvård Min häst som har gjort en halsoperation är inne på tredje veckan av 4 med skritt för hand och därefter skritt uppsutten…..i två veckor...
Svar
11
· Visningar
1 335
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 347
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp