Släppa ut häst med senskada i hagen?

Kithara

Trådstartare
Hej alla kloka hästmänniskor!

Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt illa sårskada på hö bak som följd. Bandagerad på hela benet i åtta veckor. Veterinären var ute var tredje dag för att byta bandage. Efter åtta veckor såg det lovande ut och hon fick börja skrittas för hand samt komma ut i sjukhage. Jag upplevde då att hon rörde det skadade benet konstigt, lyfte det väldigt högt och fick panik då hon kom lite för högt upp med det.

Åkte då in med henne till kliniken då de (först då) röntgade samt tog ultraljud. Då konstaterades senskada! Vi fick backa tillbaka bandet och ställ henne på boxvila igen. I samma veva så slutade såret läka, blev en ny omgång med antibiotika och bandagering av sår.

För ca två veckor sedan hade jag vet ute för ny koll. Då såret fortfarande inte var 100 läkt så blev det inget nytt ultraljud men en utförlig rörelsekontroll. Ohalt i både skritt och trav. Blev nu ordinerad att börja sätta igång henne uppsutten och prognosen är att hon ska vara fullt igång om fyra månader. Har där innan under de senaste två månaderna skrittat henne för hand ca 20-30 min de dagar hon gått att hantera.

Nu har det gått 4,5 månad och hon har nått sin gräns! Hon har blivit jobbigare att hantera, hon blir helt vild då de andra får gå ut, springer runt i boxen och gnäggar. Innan har hon "stängt av" och bara varit jättedeppig men i takt med att hon har fått börja röra på sig mer och då såklart även fått komma ut mer har hon ändrat beteende. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska låta henne komm ut i hagen med sin kompis igen. Sjukhage är inte att tänka på i nuläget, hon kommer bara bli mer stressad av det. Hon är inte den hästen som springer i hagen i vanliga fall och hennes kompis är väldigt lugn och trygg. Hur hade ni gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Släpper du ut henne nu efter månader på box är risken stor att hon springer och "busar av sig" vid utsläppet. Jag tycker du ska diskutera med din veterinär , & ta reda på vad som händer OM hon busar i hagen; kanske skadan blir värre då?

Kan hon inte ha liten sjukhage innanför kompisens hage?
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

jag hade ALDRIG släppt ut den utifrån din redogörelse om inte veterinär sagt att det under de omständigheter du beskriver är ok.

allt arbete du lagt ner, kan gå tillspillo på 2 minuter i värsta fall.
hela hemligheten med senskador är ju att de mår bra av kontrollerad rörelse - men som sagt, då ska den vara just kontrollerad under konvalecensen.

faktiskt så de flesta skador hade jag aldrig efter så lång boxvila släppt rakt ut i hage öht, utan man brukar lugnast slussa ut dem efter sån tid - mindre hage, lite större osv, utifrån hur den beter sig, och kommer in i vanliga tillvaron igen. försiktigt och successivt för att vara på den säkra sidan.
 
Senast ändrad:
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Senskada? Släppa ut? Aldrig i livet. Det är ju lika effektivt som att slå av benet på hästen.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Jag hade inte vågat släppa ut utan ett nytt ultraljud först. Utan nytt UL kan man ju inte veta hur senskadan läkt. Att hästen är ohalt säger tyvärr inte så mycket om senskadan.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Jo jag förstår såklart faran med det hela. Men min häst mår INTE bra som det är nu. Därav har jag börjat fundera på hur jag ska kunna lösa det hela. Problemet är ju även att jag inte kan lita på henne varken då hon motioneras för hand eller uppsuttet. Hon har exploderat två gånger denna veckan i en rad bockningar. Samtidigt måste hon röra på sig så jag kan inte sluta motionera. Allt känns bara som pest eller kolera just nu.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Nä det är nog inte många hästar som mår bra av boxvila. Men det är ju för deras eget bästa för att de ska kunna bli bra i de långa loppet. Kan du inte kontrollera den så kanske veterinären kan hjälpa till med lugnande? Jag personligen hade aldrig vågat riska när det gäller senskada.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Hörde av mig till min veterinär idag men har inte fått något svar från henne än. Såret är fortfarande inte helt läkt och de vill inte göra nytt UL innan dess att det gått ihop helt och svullnaden runt ärrvävnaden lagt sig så mycket som möjligt. Har ju fått intrycket av att det troligtvis är nästintill helt läkt nu eftersom de menar att hon ska vara fullt igång om fyra månader. Men det kanske jag fått helt om bakfoten...
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Åh vad jag lider med dig. Jag fick lov att ta bort min älskade häst förra veckan pga en sårskada över leden som inte läkte,(leden var hel från bärjan..) hon lyckades sparka sönder sig själv under boxvilan så att leden perforerades.
Det finns ingen möjlighet att ha sällskap inne? Det hjälpte min endel. Hon slutade iallafall att snurra konstant. Annars sjukhage. Vi gjorde så att vi satte upp skjukhagen i den vanliga hagen och begränsade den stora hagen så de andra hästarna alltid var i närheten. O i stortsett fri tillgång på hö för alla hästar så att de höll sig till ätandet mestadels.
Rådgör med din veterinär, men stor hage är nog väl vågat..
Hoppas det löser sig!
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Nog bra att du pratar ordentligt med veterinären innan du tar ett beslut iaf :) Veterinären kan säkert tro att det är så men utan ultraljud kan dem inte veta säkert hur bra senskadan läkt. De har väl uppskattat att utifrån hur skadan såg ut på UL från början så borde ni vara fullt igång om 4 mån om allt går som de ska. :)
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Sjukhage i storhage har vi också haft, har fungerat riktigt bra. Sedan kan man även bygga en hage som en "laburint" så hagen blir större men att de inte kan springa :)
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Hörde av mig till min veterinär idag men har inte fått något svar från henne än. Såret är fortfarande inte helt läkt och de vill inte göra nytt UL innan dess att det gått ihop helt och svullnaden runt ärrvävnaden lagt sig så mycket som möjligt. Har ju fått intrycket av att det troligtvis är nästintill helt läkt nu eftersom de menar att hon ska vara fullt igång om fyra månader. Men det kanske jag fått helt om bakfoten...

se tidigare svar.
den diagnos du fått gäller ju isåfall om inget akut eller galet inträffar. inget annat.
så släppa ut i hage rakt ut med en explosiv häst som beter sig galet redan innan dess, så ja - det blir ett galet resonemang i det hela om du inte är beredd att börja om från noll.
tycker kanske du inte fullt ut fått förklarat för dig just ang senskada och vad det innebär hållbarhetsmässigt för häst? det är en skada som även om den läker, alltid riskerar hållbarhet, då den permanent även efter läkning, riskerar att gå upp igen.
prata med din veterinär som sagt. Och skilj på att det börjar bli jobbigt osv och den tid du ändå lagt på att få hästen att läka. du kastar ev. bort allt ditt jobb i ett ögonblick genom att bli trött i det sista och ta den förefallande enkla vägen så att säga utifrån det.

alla hästar under konvalecens blir värre när de börjar få komma igång. innan dess går de in i sig själva, finner sig i det monotona osv. det är ngt man måste ta med i bilden och beska med, på ett eller annat sätt, som samtidigt inte riskerar att man får jobbet ogjort.... tyvärr. eftersom det är jättejobbigt.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Helt galet att ha häst på box ett halvår? Varför fick inte hästen gå ut i sjukhage från början?

Blir helt förvånad att det fortfarande finns vet. som ordinerar boxvila.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Vissa sårskador behöver stillhet ett tag för att läka ihop optimalt. Fast åtta veckor på box låter väldigt länge. Jag hade en med rejäl sårskada häromåret, och det var en vecka på box.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Att det blev åtta veckor på box beror på att hon stod med bandage på hela benet samt att såret behövde stillhet för att läka. Jag fick ju som sagt sen sätta igång henne men då upptäckte jag att något inte stod rätt till. Nu när jag läst allas svar så kommer jag kontakta en annan veterinär idag då jag känner att min inte har gett mig tillräcklig information. Jag vill såklart inte äventyra någonting men det jag ville få fram är att eftersom hon nu börjar explodera vid hantering (bocka, galoppera runt mig) så gör hon ju redan det hon inte får göra! Därav har jag tänkt i banorna att få ut henne i en hage, förstår också att hon lär springa vid utsläpp men den skadan är ju redan skedd vid hantering för hand. Jag känner min häst och vet att hon hade snabbt kommit till ro och börjat äta.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Det är inte helt ovanligt att man sederar skadade hästar som ska börja motionera lite lätt i sin konvalcens. Fråga veterinären om du kan få ut preparat att lägga i maten.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

exakt, vi har senskadad häst hemma, som står i sjukhage, ska promeneras för hand, och i går skrev vet ut lugnande eftersom han står lite väl mycket på bakbenen... ska ge så liten dos som möjligt, bara så han är lite coolare på promenaderna.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Min ena häst skadade sig allvarligt sista juni 2013, hon trampade sig riktigt illa fram och skadade kotsenskidan. När vi kom in till kliniken blev hon utdömd, möjligtvis att hon kanske skulle kunna gå som avelssto. Jag bad dock om att vi skulle försöka ge henne en chans. Hon kördes till klinik två dagar i veckan i 1 månads tid för att bandageras om. Veterinärerna trodde aldrig att hon skulle bli bra nog för att kunna gå som tävlingshäst (galoppör) men vi gav henne tid att iaf läka.. Men hon svarade bra på penicillinet och stod så pass still i boxen att det läkte. Var ohalt utan böjprov i början av september och då fick hon börja gå ut i hage igen, vi gav lugnande för att hon inte skulle springa samt att hon fick gå med ett äldre avelssto som inte är särskilt springig... Började långsamt skritta igång henne och i början av november var hon inne på återbesök och böjdes då, och var helt ren. Något ingen av de 3 veterinärer som varit inblandade i det trodde. Vid ultraljudet syns ingenting på kotsenskidan, det enda som finns kvar är ett ytligt ärr.

Under igångsättningen har vi varit noggranna med att massera kotan med liniment när hon gått plus att hon skos om oftare för att hovarna ska vara så rätta i vinkeln som bara går.

Jag hade absolut bett om lugnande om det varit min häst, risken finns att skadan går upp/förvärras om den inte kan hålla sig lugn.
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Hur gammal är hästen?
Min häst råkade ut för samma, men hon var 17 år då och prognosen för att hon skulle bli återställd var inte god eftersom skadan gick upp om och om och om igen varje gång hon ballade ur när jag skulle börja leda henne för hand. Fick lugnande utskrivet, första gångerna gick det bra. Men det var som om hon blev "immun" mot det lugnande och jag fick öka dosen hela tiden för att få effekt tillslut gick det inte längre. För när det lugnande gått ur henne så ballade hon ur i boxen och lyckades på det sättet dra upp senskadan igen. Veterinären av mig inget hopp alls längre. Jag släppte henne till slut i hagen, hon sprang lite, men inte så mkt. Jag släppte alltså ut henne när jag (och veterinären) hade gett upp allt hopp om att hon skulle bli bra. Skadan har efter detta aldrig gått upp igen. Men hon håller inte för att ridas på, hon går nu som en pensionär och skadan har hittills hållit för en himla massa bus i hagen.. Skadan är ganska nyligen ultraljudad och det är helt läkt, dock är det en väldig massa ärrvävnad efter att skadan gick upp så många gånger.
Mitt råd till dig är att stå ut så länge det finns hopp om att din häst blir bra. Be om lugnande!
 
Sv: Släppa ut häst med senskada i hagen?

Jag hade en på box i drygt två veckor. Evigheters evigheter men såret satt i karleden och var djupt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 237
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
456
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 765
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp