Släpvagns adapter som sitter fast på personbil

TheRedLightning

Trådstartare
Nu har jag googlat mig blå och provat det jag kunde hitta.

Jag har en personbil som har ett 13-poligt eluttag och i det eluttaget sitter det en adapter för 7-poligt. Ska låna ett släp nästa lördag som har 13-polig elkabel och tänkte att det är bra att va ute i god tid och se om jag kan få dän adaptern.
Den sitter som berget, provade att vrida den åt vänster men den rubbar sig knappt, provade åt höger för att sen prova vänster igen, som mest kan jag bara få den att "vicka" lite fram och tillbaka.

Den här adaptern har suttit på bilen så länge jag haft den, sen vet jag inte hur länge den satt innan jag köpte bilen. Ägt bilen i 3 år tror jag det är. Funderar på vad jag kan göra, någon här som har tips?
 
Den ska vridas åt vä och man ska inte dra i den samtidigt,för då kan hela dosan lossna :o 😮:o
Har provat det (ej dragit i den), den sitter som berget och rubbas max några millimetrar, provade mest åt höger efter att ja fått den lite åt vänster för att se om det gick att lea upp.
Är rädd att den typ "rostat/ärgat fast" då den ej varit ur på väldigt länge. Funderar på om det går att smörja med elspray.
 
Har provat det (ej dragit i den), den sitter som berget och rubbas max några millimetrar, provade mest åt höger efter att ja fått den lite åt vänster för att se om det gick att lea upp.
Är rädd att den typ "rostat/ärgat fast" då den ej varit ur på väldigt länge. Funderar på om det går att smörja med elspray.
Prova,men den ska som sagt vridas åt vänster om man står med huvudet mot bakluckan (hade en sådan på min bil tills jag blev arg o brukade våld på den)
 
Nån smörjande sprej och tålamod. Nu är det ju ingen risk för minusgrader men när jag får sånt där kärv i låset till tanklocket på min bil (varje vinter) så kör jag på nån smörjande sprej samt varmgarage och tina upp nån timme innan.
 
Vilken lucka tänker du på? Adapterns eller bilens?

Luckan som sitter på bilens uttag menas. Den sitter som en ”låsning” på adaptern. Håller du inte upp den samtidigt kommer du dra tills den går sönder och det är ju onödigt!
När du fått bort adaptern, kasta den och köp en ny. Förvara den i bilen och ha bara på den när du kör med släp med 7-polig kontakt. Dom ärgar väldigt lätt och fastnar alternativt slutar funka/glappar väldigt fort om man har dom sittande på bilen jämt :)
 
Luckan som sitter på bilens uttag menas. Den sitter som en ”låsning” på adaptern. Håller du inte upp den samtidigt kommer du dra tills den går sönder och det är ju onödigt!
När du fått bort adaptern, kasta den och köp en ny. Förvara den i bilen och ha bara på den när du kör med släp med 7-polig kontakt. Dom ärgar väldigt lätt och fastnar alternativt slutar funka/glappar väldigt fort om man har dom sittande på bilen jämt :)
Ah, är på G med min plan B. Fråga vår bilansvarig på jobbet om han kan hjälpa, alternativt kunde en av trafikledarna som mekat mycket med bilar kika på det.
Känns bra å ha det jobbet jag har.
Provade me luckan men den går inte att rubba jättemycket.

Trafikledaren sa för övrigt att ”lösa” grejer inte ska sitta på hela tiden. Jag hade glömt bort att sen satt där. Använde den rätt frekvent när jag hade mitt släp då det var 7-poligt.

Kör inte så ofta med släp nuförtiden eller tja... inte efter personbilen i alla fall. 😅
 
Min kan inte öppnas 90grader,kanske max 0,5 cm,men det är precis så att man kan vrida ur plattan,skitsvårt att förklara.

Fick du hjälp på jobbet?
Luckan på själva eluttaget på bilen sitter typ 90 grader rakt ut för adapter sitter där.
Adaptern är fortfarande kvar, fordonsansvarig på jobbet hann inte kika på det idag men han vill hjälpa mig. I värsta fall får jag åka dit på lunchen på min lediga dag. :)
 
Luckan på själva eluttaget på bilen sitter typ 90 grader rakt ut för adapter sitter där.
Och... förlåt om det blir upprepning, men på de flesta anslutningar jag sett fungerar alltså den lilla luckan till bilens eluttag som låsning för adaptern. Luckan, när den är 90 grader öppnad som du beskriver, vilar fjäderbelastat mot en motsvarande yta på adaptern, och hindrar därigenom adaptern från att vridas loss. Öppnar man däremot luckan ytterligare 5-10 grader så går adaptern fri, och går att vrida motklocks en liten del av ett varv - kanske ett kvarts varv - varpå den lossnar. Men din adapter kanske har någon annan typ av låsning?
 
Och... förlåt om det blir upprepning, men på de flesta anslutningar jag sett fungerar alltså den lilla luckan till bilens eluttag som låsning för adaptern. Luckan, när den är 90 grader öppnad som du beskriver, vilar fjäderbelastat mot en motsvarande yta på adaptern, och hindrar därigenom adaptern från att vridas loss. Öppnar man däremot luckan ytterligare 5-10 grader så går adaptern fri, och går att vrida motklocks en liten del av ett varv - kanske ett kvarts varv - varpå den lossnar. Men din adapter kanske har någon annan typ av låsning?
Det går knappt att öppna den luckan mer än den redan är öppen. Har redan provat.
Fordonsansvarig på jobbet skulle titta på det och se om han lyckas. Troligtsvis har den ärgat fast och därför ej går att lossa.
I värsta fall blir det ett besök på verkstaden om den verkligen inte går att då loss. 🤷🏼‍♀️
 
Nu är den borta i alla fall. Gjorde ett nytt försök ikväll, fordonsansvarig hade provat med, men satt som berget.
Fick hjälp av en kollega. Nu bara hoppas jag att släpets elkabel inte ska sätta sig lika hårt, då dör jag. 🙈😅

B4684FCF-8EE4-484E-B124-D065776015A0.jpeg
 
Nu är den borta i alla fall. Gjorde ett nytt försök ikväll, fordonsansvarig hade provat med, men satt som berget.
Fick hjälp av en kollega. Nu bara hoppas jag att släpets elkabel inte ska sätta sig lika hårt, då dör jag. 🙈😅

Det är nog ingen fara att kontakten till släpet sätter sig lika hårt, då du inte lär ha släpet påkopplat i flera år ;) Elsprej och så koppla ihop bara, så ska du se att det funkar :)
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 449
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp