Slagsmål (uppdatering ang föl som inte går att spruta)

Alexandra_W

Trådstartare
Ikväll har jag gårr tre ronder mot Kele.. Suck..

Hon har ju senaste gångerna börjat komma på hur man kan krångla när man ska stickas. Har dock gått gaanska smärtfritt ändå.

Idag var hon grönjävlig. Bråkade och hade sig, och skickade iväg en kanyl i boxen. Jag silade spån i 30 minuter men hittade den inte. Okej, skitsamma då.

provar igen, när jag sätter kanylen EXPLODERAR hon och sliter loss bindringen som satt med FYRA skruv i väggen. Lyckades böja den med. Far omkring som en furie i boxen och får in ganska många fullträffar på mina smalben i förbifarten. (Känns som jag brutit skenbenet ungefär, och så stampade hon av ett ben i foten på mig, men det är ett av småbenen så det läker av sig själv).

När jag fick fatt i hästen var ju kanylen ett minne blott. Begravd någonstans i spånet. Silade spån i ännu en halvtimme, men hittade inte en endaste kanyl. Så de får väl ligga i boxen då *åååångest*

Sen skulle hon vägra göra någonting, jag provade bremsa, rya och muta. Inte en suck. Tillslut blev det rent slagsmål, som jag dock vann. Och så försökte jag sätta kanylen i baken. Jomenvisst, gick ju inte att få i den ens en fjärdedel, hon bara spände musklerna.

Fick iaf genom en ful hockeytackling få i kanylen i halsen. Var så mörkt så jag såg inte om det kom blod eller ej, men chansade. Halvvägs i skulle hon bråka, men då lyckades jag hockeytackla henne och lägga krokben för henne så jag fick i det sista.

Om jag överhuvudtaget kan gå i morgon, och får i sprutan då så har hon fått HALVA kuren. 10 sprutor - 5 dagar. Jag lär nog ringa vet och höra om jag kan avbryta där, för jag kan inte riskera livet tio gånger till...

Jag vetefan hur smart det är att sätta ut kuren dock. hon är MYCKET bättre, men fortf lite snor (vitt dock) och svullen i käkgropen. Men om jag måste välja vem soms ka dö - hon eller jag - får det fan bli hon.
 
:eek: Ojojoj..! Du kommer nog vara helt mörbultad imorrn.. :crazy: Om du kommer upp ur sängen, sätt på dig skor med stålhätta, säkerhetsväst och hjälm!! :crazy:

Har du ingen som kan hjälpa dig? :crazy:
 
Å herregud, sådär kan ni ju inte ha det! Kontakta vet bums imorgon!
 
Jag har följt den andra tråden oxå!Å jag lider så med dig.Jag har tänkt en del på er dig och din häst!Men jag vet inte vad jag ska säga för jag har inga bra råd att ge dig!Många har gett dig bra råd!men inget verkar fundera :galen!
Du kan ju inte riskera liv och lem varge gång du ska spruta..Det håller ju inte i längden.Går det inte att ställa henne på klinik eller nått så får dom plegga henne vi varge tillfälle :crazy:
Fast å andra sidan har du ju lyckligt vis fått i henne halv kuren så som jag förstått :D
Måste ge dig en klapp på ryggen för det, :bow: tycker du visar gott mod trots bråkig häst och ett sant horsemanchip när du envisas så inni norden för att få i hästen medicinen så hon blir frisk....
Hoppas det löser sig på nått vis för er och att hästen blir frisk*håller tummarna*/Hanna
 
Jag har hjälm & väst. Inte stålhättor dock. Men risken är ju fortf att hon får in en klockren ansiktsträff, och då är det ju slut med lilla Alexandra.

Har pratat med vet och vi avbryter kuren. Blir hon minsta sämre av det så ställer jag henne på klinik så får de försöka sätta permanentkanyl. Men hon är ju symptomfri nu, så vi får HOPPAS dte räcker, även oom dte bästa såklart vore att hon fick hela kuren. Vet tyckte dock jag kunde avbryta, behålla henne hemma och hålla koll, och inte kör atill klinik om hon inte blev sämre.

Jag funderar faktiskt allvarligt på att sälja henne. Trots att det är mitt efterlängtade föl, hon är lugnet själv annars och så himla cool och väluppfostrad (får massor med beröm jämt). Men jag vetesjutton om jag vill ha en häst som som vuxen väger ca 500 kilo, och flippar ur vid injektioner. Vaccinera kommer nog att gå, men att få ont i magen och behöva ställa på klinik vid varje ev PC-kur.. Och hur ska man kunna lägga t ex en ledbedövning säkert på den damen? Och alla andra gånger de får sprutor. Inte ens vet går ju i land med att spruta henne liksom, och det finns ju många andra sjukdomstillstånd när de får sprutor (blodprov, kolik, sårskador etc etc)

Fan..känns inte alls kul just nu, dels för sprutfobin, dels för att jag faktiskt börjar överväga att sälja. Jag som ALDRIG säljer hästar, och som skaffade ett föl just för att få vara med från dag ett och så. Och hon är otroligt cool och välhanterad och lätthanterlig i övrigt.. Och är precis vad jag vill ha, utom själv sprutforbin, men frågan är om jag orkar med rent psykiskt att ha en sådan häst? =/
 
Du orkar!

Fobin kan ju minska med åren också. När kroppen blir större och sprutan mindre.

Alla individer har sina brister och det kunde varit värre.
 
Tyvärr tror ingen av veterinärerna att det kommer "växa bort".

Hon har fått totalt 13 sprutor i sitt liv. 3 stycken när hon var 3 veckor, och 10 nu. Och hon exploderade redan när hon var tre veckor, från spruta ett, och sen har det bara blivit värre. och det har inte hänt något eller så som fått henne att ha anledning att reagera som hon gör, utan hon hatar nålstick helt enkelt..

Nåja, jag har ett tag på mig att fundera över det..
 
Usch och fy, jag lider verkligen med dig! Du har ungefär samma tur med dina hästar som jag med min :crazy: Min går dock alldeles utmärkt att spruta, vilket jag tackar gudarna för när jag hör din historia (han har ju fått 6 kurer på 2 år).

Finns det verkligen inget annat sätt att ge en häst penicillin? Det verkar mysko.
 
Nej, man har inte lyckats hitta en form där penicillin tas upp tillräckligt bra via mag-tarmkanalen hos häst. Vissa magbesvär kan man behandla med penicillin i tablettform till häst. Men det absorberas för dåligt för att det ska fungera att ge i oral form rent generellt. Fast det forskas en del på det iaf, så kanske de hittar något. Skiljer sig tydligen en del från PC-sort till PC-sort med, men olika bakterier kräver ju olika PC. Så i nuläget är det injektion som gäller. Sulfa (hippotrim) kan man ju ge oralt, men det tar ju tyvärr inte ALLA bakterier (även om det har brett spektrum)
 
Apropå att bindringen släppte - här finns ett kanonbra "gummigrimskaft" som vid rätt fastsättning i väggen minimerar risken för skador på både dig och häst
http://www.gilo.se/rubber.htm
Jag hade detta grimskaft när jag hade en helt ohanterad islandshingst (numera valack=lugnare) som drabbades av fullständig panik ibland vid uppbindning. Det kändes mycket säkrare än vanligt grimskaft.

/ honung
 
Jobbigt läge alltså... Hoppas verkligen att det löser sig för er för hon verkar ju vara en skön individ annars.

Det jag tänkte på är väl att det inte kommer bli lättare för någon annan vid sprutning om du säljer... Veterinären hade alltså inga tips alls? Plegg? Annat lugnande i permanentkanyl innan?
 
Oj oj vad du och dina hästar får gå igenom mycket :(

Läser och lär mig mycket från dina välskrivna inlägg.

Om inte annat så kanske du vid ev. yrkesbyte kan överväga veterinär? Du börjar nog snart kunna det mesta som finns att veta om hästdelen i det yrket...

Skickar över en full famn med virtuell styrka till dig!!
 
Tror gör man i kyrkan :smirk:

Fungerade det inte med embla-salva på huden?

Annars blir det väl "sitta runt husknuten och attackera" -metoden när sprutorna ska i.

Förstår att du vill kolla så du satt sprutan rätt (glömt ordet) men nu när det är fara för ditt liv kanske du får hoppa det?
 
Men så hemskt

Jag förstår din frustration och uppgivenhet, det är som en ond cirkel

har inga bra förslag vad man kan göra

har arbetat med vilda djur och då användes blåsrör, man stod utanför boxen och blåste/ sköt dit kanylen, allt för allt undvika skador och närkontakt.

kanske ej fungerar , men en liten tanke iaf
 
¨Haha, blåsrör har jag funderat på. Fast det är nog inte realistiskt genomförbart. kanske man kan ringa djurparken här och säga att man vill de söver en giraff? ;)

Gummigrimskaft går inte, då far hon ju omkring som en tossa. grejen är ju att man måste få henne att sitta FAST, och så fast att hon är STILL. Dvs men får surra fast hela hästen (inkl kroppen) mot en vägg. Annars blir det dans..

Igår och imorse struntade jag ju i att kolla om det kom blod (det gör inte så mkt om det här penicillinet kommer i blodet). Men det är en bigrej, det svåra är att få i kanylen utan att hästen exploderar.

Om jag säljer så får någon annan "ta" det ja, men det är ju något (spruträdslan) jag såklart kommer upplysa om vid en ev försäljning. Frågan är ju om JAG känner att JAG orkar gå och oroa mig inför varje gång det ev kan behövas sprutas..

Xylocainsalva fungerade inte, emblasalva trodde apoteket inte skulle fungera på häst iom att man ska ha fast ett "plåster" ovanpå, men xylocain ska ge samma effekt.

Plegg snedtände hon på å det grövsta imorse.

vet har inga andra tips än att om det krävs (dvs om hon åste ha mer PC) ställa henne på klinik där de får försöka fästa en permanentkanyl (genom att kasta henne om det krävs) och sen försöka ge det så och hoppas det går bra.

Hoppas jag inte glömde svara någon nu.

Himla skumt dock att hon är så överkänslig mit sprutstick när hon är världens mest resonabla annars..
 
Hua ett sånt trubbel, vem vet hur de resonerar de små liven.

Är hon väldigt spänd i halsmusklerna annars? Blir hon det när du kommer med sprutan och hon vet vad som är på gång? Kan du nypa henne hårt i halsen? Tror du det gör ont och det är därför hon är rädd?

Det är ju väldigt svårt (som du ju erfarit) att sticka i en spänd, nästan krampande muskel. Min häst masserade jag först på halsen genom att klappa sidan av handflatorna mot sticktriangeln (om du förstår vad jag menar). Sen böjde jag hans huvud bortåt och stack lite snett in, långsamt. Inte snabb pilkastning alltså. Då var det inga problem. Sen märkte jag att han reagerade på om vätskan var kall också, men jag antar att du provat det mesta. Har du provat ha något över ögonen på henne förresten?
 
Raka en liten ruta för att kunna fästa plåstret så salvan verkligen verkar.

/ponte som botat sin egen sprutfobi med embla...
 
Jag TROR (och jag är inte i kyrkan ;)) att hon är mer irriterad/arg och vill bli av med det som sticker/gör ont.

För både innan och efter är hon helt lugn och avslappnad. Även efter igår när hon ju slet loss bindringar och for som en idiot. Så fort kanylen for ut så blev hon lugn och var sen helt lugn. Fick klappa, klia, nypa och "picka" på halsen utan problem.

Samma sak innan, hon är lugn och fin och inte alls spänd. Man kan nypa, banka, klappa, "picka" (med typ penna eller dyl) på halsen.

Gör ingen skillnad om jag utan krusiduller tänker sätta nålen eller om jag står och gullar med henne/nyper i halsen etc innan. Har även provat att picka och nypa och så där jag INTE tänkt spruta, och samtidigt spruta på annat ställe.

Så jag börjar tro att hon helt enkelt vill bli AV med det otäcka som sticks, för hon är helt lugn innan kanylen är i, och efter kanylen är ur.

Täcka för så hon ser/inte ser gör helelr ingen skillnad.

har ju trott att hon är RÄDD innan, men efter gårdagen så har jag börjat omvärdera och undra om hon inte bara blir arg/irriterad på det otrevliga som sticks/gör ont... Jag trodde ju inte ens jag skulle kunan fåtag i henne efter hons let sig igår kväll, men det var inga problem. Inte heller klappa på halsen etc.

och som sagt, helt avslappnad (ja, så mycket en häst som står normalt är då) i musklerna.
 
Knasigt värre. Ja, det låter ju onekligen som att hon på ett mycket kraftfullt sätt vill göra sig av med det irriterande. Frågan är ju om det går att träna bort... Kankse du kan ställa den frågan på t ex NNHA eller liknande sida och höra om någon med erfarenhet varit med om att bota sprutfobi hos häst? Tyvärr är det ju nödvändigt att spruta dem ibland :( Jag förstår din frustration.
 
Efter att ha försökt få ett fasttejpat drän att sitta på rakat hästben vetefan om det skulle hjälpa att raka ;) Fast eftersom xylocainsalvan inte hjälpte, så är det nog tveksamt om EMLA gör det. Både xylocain och EMLA bedövar ju yttre delen av huden, men inte under. Jag har haft kilovis med EMLA-plåster (hade avancerad sprutfobi i många år förr) och det gjorde liksom ÄNDÅ ont, fast "längre in" sas.

Nåja, vi får väl hoppas att hon inte blir dålig igen, utan att det räcker med de sprutor hon fått.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp