Slakt = Pengar?

Sv: Slakt = Pengar?

Jag tycker inte slakt är ett värdigt slut. Sen om andra tycker det, fine.
Jag ser inte mindre värdighet att åka med sitt sto och klämma in henne i en trång semin- spilta.
Att köra till ett trevligt hästslakteri som är lugnt och fräscht, ärligt talat, hur vet hästen skillnaden?
Skillnaden finns i våra egna huvuden.

Jag tror faktiskt att flertalet av dessa slaktmotståndare tror att deras (med avlivningsvätska, så klart) avlivade hästar körs en och en till krematoriet och att de sedan, en och en under högtidliga former, körs in i ugnen där de kremeras. Allt medan det strömmar en stämningsfull musik ur högtalarna.

Immer

Dina uttalanden är många gånger både löjliga, fördömande, ironiska och nedlåtande faktiskt, trots att du tyvärr själv inte inser det. Jag har försökt att ignorera det men nu känner jag mig tvungen att kommentera. Om vi upplever det på detta vis så är det så, det kan inte du motsäga då. Men du tycker antagligen att vi har fel åsikter, fel tolkningar samt fel UPPLEVELSER också...

Varför kan vi inte få ha en annan åsikt än dig???:confused::(

Jag skrev INTE praktisk kunskap. Har du hört talas om teoretisk kunskap eller?

Dessutom skrev jag "pricka helt exakt" och inte "pricka rätt", det är stor skillnad. Att pricka helt exakt rätt med påföljande hjärndöd är en sak men att pricka "rätt" så att hästen blir medvetslös (dock inte hjärndöd) och kan avblodas och därmed avlivas smidigt är en annan sak.

Senast ändrad av en moderator:

Varför kan vi inte få ha en annan åsikt än dig???:confused::(

Du får ha precis vilken åsikt du vill.
Men är du medveten om vad som händer med hästkroppen efter avlivningssprutan?

Jag skriver det igen: Om hästen hade fått välja hade den nog hellre blivit uppäten än legat i en container med andra kadaver i varierande förruttnelsegrad innan förbränningsugnen.

Immer

Tack så mkt, visa det oxå!

Ja jag vet vad som händer efter avlivningssprutan. Varför tjatar du om vissa saker hela tiden??? Jag uppfattar det som att du vill övertyga mig och andra om att byta åsikt. Vad hästen skulle välja är väl fånigt att spekulera om. Det är precis samma sak som att en del människor vill bli kremerade efter sin död medan andra vill ha jordbegravning. Inget är mer rätt än det andra.

;)

Ja jag vet vad som händer efter avlivningssprutan. Varför tjatar du om vissa saker hela tiden??? Jag uppfattar det som att du vill övertyga mig och andra om att byta åsikt. Vad hästen skulle välja är väl fånigt att spekulera om. Det är precis samma sak som att en del människor vill bli kremerade efter sin död medan andra vill ha jordbegravning. Inget är mer rätt än det andra.
KL

För mig är det viktigaste vad som händer med hästen så länge den öever. Därför föredrar jag avlivning med bultpistol hemma på gården. Då slipper hästen transport till slakteriet och hästen slipper slakteriet. Hemma kan jag hålla hästen tills det är dags dvs det blir inte en främling som leder fram hästen till slakt.

Vad som händer med kadavret (för det är ingen häst längre) struntar jag faktiskt i. Det kan se lite makabert ut när kroppen lastas med griplastare men för hästen spelar det ingen roll.

De som vill slakta får gärna göra det och jag äter hästkött ibland även om jag hellre äter nöt. ;)

Avlivningsspruta ogillar jag för då dör inte hästen direkt. Det måste vara otrevligare för hästen.

Ja jag vet vad som händer efter avlivningssprutan. Varför tjatar du om vissa saker hela tiden???

Därför att jag träffat så många som inte har en aaaaaning om vad som händer. Eller rättare sagt, de tror att hästarna läggs i rosa små kistor som förs in en och en i förbränningsugnen medan någon läser en vacker dikt och det spelas stämningsfull musik.
Det är många som inte vet vad som verkligen händer.

Immer

;)
Avlivningsspruta ogillar jag för då dör inte hästen direkt. Det måste vara otrevligare för hästen.

Det måste inte alls vara otrevligare för hästen. Hur kan du göra ett så säkert uttalande? FÖr det första dör inte hästen direkt med bultpistol (end. bedövad alt. hjärndöd innan avblodning). För det andra dör hästen nästan direkt med den nya avlivnings-vätskan (Somulose) som inte går att likna med den gamla där det tog betydligt längre tid innan hästen var död. (den används dock fortfarande på vissa håll) Avlivningssprutor funkar ju som så att djuren blir medvetslösa först och därefter dör de så skillnaden är väl marginell kanske mellan bult och spruta. Men bultskottet går snabbare, dock är frågan om hästar som ej är hjärndöda utan endast bedövade upplever någonting när avblodningen sker.? Det kan ju ingen med säkerhet svara på antar jag eftersom ingen har provat men det vore förskräckligt om det är så att några få hästar som blivit dåligt bultade kan uppfatta att de blir uppskurna, smärtan osv.
AVlivningssprutan är en narkosöverdos och då kan man vara säkrare på upplevelsen anser jag eftersom de flesta vet vad eller hur mkt man kan uppleva när man är nedsövd (ingenting med andra ord).

Jag skrev INTE praktisk kunskap. Har du hört talas om teoretisk kunskap eller?

Dessutom skrev jag "pricka helt exakt" och inte "pricka rätt", det är stor skillnad. Att pricka helt exakt rätt med påföljande hjärndöd är en sak men att pricka "rätt" så att hästen blir medvetslös (dock inte hjärndöd) och kan avblodas och därmed avlivas smidigt är en annan sak.

Teoretisk kunskap i detta fall är som jag TIDIGARE skrev, "hörsägen" om man inte provat själv! Och håller med PL, tycker inte heller att du påvisat någon större teoretisk kunskap. Har du inte använt bultpistol själv så har du ju ingen aning egentligen om hur svårt det är att göra detta. Och att bulta så att djuret blir hjärndöd rör sig inte om millimeter. Samt att, som jag även tidigare skrev så måste bultpistolen vara i rätt storleksklass.

Kicki :)

Jag kan ingenting om avlivning av häst över huvudtaget!
Vill du inte läsa mina egna åsikter så kan du sluta läsa nu!

Jag tycker att det låter sjukt att leta efter ett slakteri där man kan få betalt i kilopris. Jag skulle aldrig vilja skicka min häst på slakt, tanken på att min häst töms på blod, skärs i bitar och till slut hamnar i någons mage, som sedan skiter ut min häst, är sjuk!

Skulle jag nu skickat min häst på slakt i alla fall. Så hade jag aldrig velat vara med på slakten, och då skulle jag troligtvis alltid undra - avlivades han verkligen.. eller skickades han vidare till t.ex Italien ?

För det är vad jag har hört. Att hästarna skickas från ett slakteri till ett annat, för det slakteriet hästen hamnade på först får pengar av nästa slakteri om hästen hamnar där. ( är ni med ? ) Sedan har jag också hört att privatpersoner köpt (!) hästar ifrån olika slakterier..
Detta är som sagt ngt jag hört, och vet därför inte om det stämmer.

/ MVH Emma :banana:

Teoretisk kunskap i detta fall är som jag TIDIGARE skrev, "hörsägen" om man inte provat själv!
Kicki :)

Det var som jag misstänkte, du vet inte vad teoretisk kunskap är. Det är INTE detsamma som praktisk kunskap. Du antar att det endast finns erfarenhetsbaserad kunskap (praktisk) samt rykten/hörsägen. Så är det inte. Teoretisk kunskap är sådan kunskap som man läser sig till från betrodda källor och har ingenting att göra med om man provat själv eller inte. För den skull ska man absolut inte förkasta den teoretiska kunskapen. Man går en utbildning till exempel, för att lära sig att utföra någonting i praktiken. Man är inte värdelös bara för att man inte har erfarenheten lika väl som att man kan kunna det praktiska utförandet utan att egentligen kunna teorin om vad som sker. Enligt mig är teoretisk och praktisk kunskap lika mkt värda.

Så det är omoraliskt att få ett par tusenlappar på slakteriet istället för att betala dubbelt så mkt för avlivning bortforsling i container o destruering?
PL

Svaret på frågan du ställer är individuell för var och en..det finns inget rätt eller fel. Men säkert majoriteten av de som skaffar häst ser hästen som sin bästa vän och pengar har då ingen betydelse, så vill jag i allafall tro..

Sedan har jag också hört att privatpersoner köpt (!) hästar ifrån olika slakterier..
Detta är som sagt ngt jag hört, och vet därför inte om det stämmer.

/ MVH Emma :banana:
Jag vet att det stämmer, jag vet en privatpersom som köpt häst från slakteri, flera stycken faktiskt. Det var några år sedan, jag vet inte om det är möjligt längre.
Men det borde vara högre priser på hästkött, så det blev mer attraktivt att skicka de till slakt inom landets gränser. Så länge det finns möjlighet att få mer betalt för en ändå slaktfärdig häst så kommer risken för utlandstransport alltid finnas eftersom det alltid kommer att finnas människor som väljer att ge bort, eller sälja billigt för att själva slippa ta ansvaret.

Jag tycker att det låter sjukt att leta efter ett slakteri där man kan få betalt i kilopris. Jag skulle aldrig vilja skicka min häst på slakt, tanken på att min häst töms på blod, skärs i bitar och till slut hamnar i någons mage, som sedan skiter ut min häst, är sjuk!
´

Den här tråden börjar snart spåra ut. Men jag måste ändå fråga, och det är inte för att bråka, utan att jag seriöst vill veta. Vad är det som gör slaktscenariot värre än destruktionsscenariot? Är det den delen att någon äter upp köttet? För att den töms på blod, skärs i bitar etc. Så som redan påpekats, destruktion är tyvärr ingen dans på rosor det heller.

Om hästen bultas töms den på blod då med. Sen lastas den på container, där det endera redan ligger andra kroppar, eller fylls på andra kroppar ovanpå. Kroppar som kan befinna sig i olika stadier i föruttnelse (jag har sett det rinna ur containerbilen ibland *urk*). När den är full containern, förseglas den och transporteras till destruktionsanläggningen. Vid det här laget kan ens häst ha börjar föruttna också.

Väl framme vid destruktionsanläggningen så lyfter man ju inte direkt fint och försiktigt ut kropparna en och en (ens de som skulle hålla ihop för det)...

Och är sönderdelning, bränning etc och att slutprodukten sedan används i olika sammanhang trevligare än att bli 'skuren i småbitar'?

Du tar nämligen inte bara upp 'jag vill inte någon ska äta min häst' utan en massa andra saker, och det är de jag har svårt att se hur de kan vara värre än destruktionsbiten, därför jag undrar?

har en helt annan fråga kring detta. Efter att ha läst en annan tråd kring det här med avliving blev jag en aning om hur mkt det faktiskt verkar kosta och att det skall betalas direkt på plats-tar slakterier kort...?
Ni som har avlivat häst med de olika metoderna, vad har det kostat? Och hur/när har ni betalat?

Sen till tråden, om man väljer slakt, men inte kan/vill använda köttet-blir det container med allt övrigt "avfall" el har de ungnar el dyl på plats?

Som ni märker har jag sluppit detta med att ta bort häst, men inser att det är bra att ha en uppfattning om hur man vill att det skall gå till om/när den dagen kommer...

har en helt annan fråga kring detta. Efter att ha läst en annan tråd kring det här med avliving blev jag en aning om hur mkt det faktiskt verkar kosta och att det skall betalas direkt på plats-tar slakterier kort...?
Ni som har avlivat häst med de olika metoderna, vad har det kostat? Och hur/när har ni betalat?

Sen till tråden, om man väljer slakt, men inte kan/vill använda köttet-blir det container med allt övrigt "avfall" el har de ungnar el dyl på plats?

Som ni märker har jag sluppit detta med att ta bort häst, men inser att det är bra att ha en uppfattning om hur man vill att det skall gå till om/när den dagen kommer...

Till att börja med tycker jag att du har en sund inställning till detta. Det är SÅ mkt enklare att ha planen klar för sig den dagen beslutet måste tas!
Jag vill dock råda dig att vända dig direkt till de användare här som du själv tycker verka sitta på "rätt" info.
Det är bara du själv som kan bestämma vad som är rätt för dig.
Du slipper på det sättet förhoppningsvis bli matad med olika sräckscenarion och människors fantasier istället för fakta.

Ja hästar som avlivas på slakteri men där köttet inte kan användas hamnar i containern o hamnar så småningom på samma ställe som övriga hästar som går till destruktion.
PL

Tack för omtanken! Men är trots allt ganska lätt att läsa lite mellan raderna ;)

Och är mest nyfiken på priser faktiskt!? Så man vet vad man måste ha för "reserv" budet, om det räcker med vanliga "undanstoppade pengar för ev vet el dyl tillbud" el om man borde avsätta mer?

när den dagen kommer att man måste besluta sig (om det inte är akut då har man ju inte så mkt val:eek:!) så kommer noga resarch (o om det är aktuellt med slakteri el dyl-besök!) ske av vad jag tycker är bäst för mig och hästen ifråga.

ok!

Antog nästan det..!

någon annan som vet hur många destruktionsanläggningar som finns i Sverige?

Katter/hundar o dyl-vart kremeras/förbränns dem? På samma ställe el i anläggningar för människor? Vet att det inte var så dyrt att få tillbaka askan när katten var tvungen att tas bort för en massa år sen...

Du som begravde hästen hemma hur gick du till väga?
Tänkte på allt som söka tillstånd, till själva graven ifråga, till hur ni fick dit hästen?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 796
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 024
Senast: Karminnie
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 074
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt... 2
Svar
35
· Visningar
4 335
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka