slaktartankar

Sv: slaktartankar

Nej, jag har fortfarande full respekt för alla djur även dom jag äter. Men ser jag folk som med ett leende på läpparna tar bort sina djur, det är fel.

Det är att stoppa huvudet i sanden, käka kött, använda sig av djurprodukter och låtsas som man inte har del i det ö.h.t.- och de som slaktar ska ge respekt medans du mumsar o roffar i dig-glatt och utan att tänka på djuret och hur det blev slaktat.
 
Sv: slaktartankar

har varit lite klumpig, eller uttryckt sig opassande. Ironi - igen. och japp - diskussionen är absurd, pga hur du och flera andra valt att engagera er.

Jag struntar i om jag klassas som seriös gentemot sånna som dig, faktiskt. Vissa människor har svårare att läsa inlägg än andra, det respekterar jag.
Sånna som du tex där respektlösheten för andra flödar, tar jag inte på allvar eller tar ens en allvarlig diskussion med för jag vet att sånna som du aldrig kan respektera hur andra känner och tycker.

Så lägg ner för det har jag gjort för längesen, när jag märkte att ingenting jag skriver accepteras. Men fortsätt disskutera ni. Ni i gruppen "vi respekterar inga andra åsikter än våra egna."
 
Sv: slaktartankar

Nej, jag har fortfarande full respekt för alla djur även dom jag äter. Men ser jag folk som med ett leende på läpparna tar bort sina djur, det är fel.

Men man får tydligen le när man äter upp det slaktade djuret, eller går i läderskorna, eller rider i lädersadeln?, jisses........vilken dubbelmoral att kräva av andra det man inte håller själv,,,,
 
Sv: slaktartankar

Men ser jag folk som med ett leende på läpparna tar bort sina djur, det är fel.

och ÅTERIGEN. Vart har du sett det folket? Vart har du sett dvs du VET att TS log pga att hon skulle ta bort ett djur?
och vidare - att hon HAR, eller SKALL ta bort sitt djur? Det är ju helt galet det du fortsätter gaffla om och nu senaste sidan, blir rakt ut extremt otrevlig runt, när du svarar folk som påpekar hur du uttrycker dig och hur ogrundat det är?
 
Sv: slaktartankar

Fast det är inte vad du argumenterat om. Det du argumenterat om är att någon (ts/annan/fiktiv) tar bort djur "med ett leende på läpparna". Få av de som svarat i tråden har tolkat det som annat än att ts skriver en vänlig fråga.

Somliga väljer att tolka det som att ts är hjärtans lycklig att äntligen få slakta sin egen ägandes häst - p g a en smiley i slutet av en mening. Känns inte det som ett väldigt generöst tolkningsföreträde?

Jag hade väldigt roligt i bilen på väg upp till slakteriet när vi åkte med senaste hästen. Väl där gjorde jag en ny, trevlig bekantskap i väntan på att vi skulle in i slakthallen. Vi skrattade och skämtade medan vi väntade. Är jag då - enligt dig - en av de förkastliga människor som enligt dig "tar bort djur med ett leende på läpparna"?
 
Sv: slaktartankar

Jag hade väldigt roligt i bilen på väg upp till slakteriet när vi åkte med senaste hästen. Väl där gjorde jag en ny, trevlig bekantskap i väntan på att vi skulle in i slakthallen. Vi skrattade och skämtade medan vi väntade. Är jag då - enligt dig - en av de förkastliga människor som enligt dig "tar bort djur med ett leende på läpparna"?

Spelar det verkligen någon roll? Nej, jag tror inte det.
 
Sv: slaktartankar

Fast det är inte vad du argumenterat om. Det du argumenterat om är att någon (ts/annan/fiktiv) tar bort djur "med ett leende på läpparna".

Det är jag. Vi ska slakta våra tjurar snart.Jag erkänner att jag är glad när de åker, stora och otäcka nu.

Att jag är glad betyder inte att de inte har haft det väldigt bra, och det betyder inte att jag med medel fixar slakttransport som förut beskrivits.
 
Sv: slaktartankar

Många uppfattade det som opassande och även jag, thats it.

Att man uppfattar det som opassande hänger ju mest samman med att man feltolkat innebörden, varför inte försöka förstå vad det egentligen står och vad smil gubben egentligen avser i frågeställningen.
 
Sv: slaktartankar

Att man uppfattar det som opassande hänger ju mest samman med att man feltolkat innebörden, varför inte försöka förstå vad det egentligen står och vad smil gubben egentligen avser i frågeställningen.

Helt enkelt därför hon inte vill förstå.
Inte ens komma på tanken att revidera sitt tyckande.

Vill man måla fan på väggen och ta ut det allra sämsta så gör man precis så.

Kör över TS och lägga in sina egna värderingar. Vränga till allt så att det blir sämre än sämst.
Till och med erkänna att hon aldrig kommer att ge sig i frågan.
Blir som ett karbonpapper med ena kopian efter den andra i feltolkade inlägg..

Och absolut INTE kunna se eller erkänna att smilysen var ett leende till dom som kunde ge svar...och inget annat.

Bästa medicinen är att ignorera sådana där.. Och gå vidare.

Finns ju ett väldigt passande motto för sådana forumanvändare:
-Man skall inte döma andra efter sig själv.

AM
 
Sv: slaktartankar

Måste man ha någon smiley överhuvudtaget med tanke på hur fel det misstolkas? Och vadå vad man ska respektera, allt levande kanske? Även levande ting som inte kan prata. Handskas man med djur ska man även ha respekt för deras död.

Kanske inte och jag är övertygad om at TS undvikit den om hon insett hur upprörda folk skulle bli.
 
Sv: slaktartankar

Fast varför ska det vara så fel att få in några kronor på just hästverksamhet? Det är ju samma med stallplatser, folk verkar bli upprörda så fort någon håller priser(vitt) som ger denne möjlighet att få en liten inkomst - för det mesta med usel timlön. Att få igen åtminstone lite pengar på en häst genom att låta köttet gå till livsmedelsproduktion istället för att bara låta den ruttna i en container eller gräva ner och kroppen blir maskmat istället för människomat - vad är felet? Gäller det bar en individ så gör man ju inte någon direkt vinst med tanke på vad det kostar att hålla en häst varje månad.

Hästsportens första budord:

"Du skall icke löna andra för det du själv inte lyckats åstadkomma" ...
 
Sv: slaktartankar

KL

Jag anser att man har sin fulla rätt att som hästägare själv fatta ett beslut rörande hästens existens eller inte. Hur man tar hästen "av daga" är upp till den enskilde hästägaren.
Det är inget som någon annan har med att göra och således behöver inte TS försvara sig mot angrepp på dennes funderingar/tankar eller för den delen beslut.

Jag personligen tror nog att det är mer än en hästägare som säljer, avlivar, slaktar ... you name it ... sina hästar med en känsla av lättnad. Det finns alltid ett skäl till att man gör sig av med sin häst och i min värld är de flesta skälen mer än väl både humanitära och etiskt godtagbara.

Vad jag däremot INTE anser vara för hästens bästa, är alla hästägare som "mänsklifierar" hästen på ett eller annat vis.
Därmed har jag mycket svårt för att förstå påståenden som att man ska "sörja" sin häst när den går till slakt för annars är man en dålig människa. Om ägaren är upprörd vid tiden för slakten upplever med all sannolikhet hästen det som MER obehagligt än om man är helt lugn och oberörd. Alltså, att vara känslokall kanske är det absolut bästa för HÄSTENS skull. Men knappast för människan, eftersom vi alla vet att människan i större grad än djur är känslostyrda. Därmed inte sagt att djur inte kan känna smärta, sorg osv osv. Men de är inte styrda av känslor på samma sätt som människor utan snarare medfödda instinkter. Således kommer jag snabbt till slutsatsen om att detta återigen handlar om att vissa människor tenderar att förvandla hästars behov till människors behov.
Jag skulle vilja ifrågasätta den här "Du bör sörja din häst när den går mot stupstocken"-mentaliteten som florerar i denna tråd, på vilket sätt undrar jag, hjälper detta hästen?? För det är väl hästens behov vi alla värnar om? Inte människans behov? Eller?
 
Sv: slaktartankar

Ja man kan väl läsa inlägget på två vis, att TS vill provoceraalternativt ställa en fråga. I båda fallen gör amn bäst i att svara rakt och sakligt eller inte all. Vill hon provocera, ja då har hon lyckats med råge, var frågan bara just en fråga så kanske det inte blir fler om det blir ett sånt himla liv.
 
Senast ändrad:
Sv: slaktartankar

Märkligt hur bra och sakliga inlägg som svarar på frågan går obemärkta förbi. Bra svar! :bow:

(Å, nej! Jag använde en smiley, nu kommer alla tro att jag avgudar och tillber dig, o mäktiga Jerseyko!) :grin: <-- Ironisk smiley, menad som ironisk (och faktiskt lite dömande)

Tack.

Ca 30% går bort om man ska försöka räkna ut en slaktvikt på en häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en önskan om att få arbeta med hästar. Men jag vet inte med exakt vad. Ni som arbetar heltid med/runt hästar, vad jobbar ni...
Svar
0
· Visningar
144
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 521
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
470
Övr. Djur Hej! Min bror med familj fick 15 st guldhamsterungar för en vecka sedan! Har lagt ut annons på blocket. De är flyttklara om 4 veckor...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp