slaktartankar

Sv: slaktartankar

Varför ens fundera? Skulle aldrig få för mig att tänka tanken om hur mkt jag skulle få om mina hästar slaktades :mad:

Jag "går också i slaktartankar". Och helt ärligt är slaktpriset det sista jag tänker på. För mig är det mer intressant om jag behöver slakta hästen eller inte. Pengarna upptäcker man sedan - och åtminstone för mig är inte det viktigt i beslutet som sådant.
Min häst ska slaktas (och får slaktas eftersom hon har ett "rent" pass) eller gå kvar och skräpa som sällskapshäst. Beslutet är inte helt enkelt.
 
Sv: slaktartankar

KL
Märkligt det här med buke !
Om man vill sälja sin häst så skriker och gapar folk för att hästen blir en vandringspokal. Om man vill ge bort sin häst, så blir det samma liv för att då kommer hästen säkert hamna hos någon som kommer missköta häststackaren. Rekomendationen brukar då vara att ägaren ska ta sitt ansvar och slakta hästen.
Och nu när någon frågar om slakt blir det ett j-a liv för det. Hmm..finns det några rätt, eller ?
 
Sv: slaktartankar

Alla köttbönder borde enligt dig försvinna från jordens yta?

Jisses, vilket väsen. Det är väl klart att TS är i sin fulla rätt att slakta sin egen häst om hon vill? Och frågan i sig tycker jag är betydligt mindre konstig än många, många, många andra frågor som kommer upp på forumet. Det är väl inte ofta slaktpris på häst diskuteras härinne?

Hur trav kom in i en diskussion om ardenner till slakt är för mig en gåta, men tydligen har människor olika tankar kring hästar och slakt.
 
Sv: slaktartankar

*delvis knapplån*

Det blir alltid ett herrans liv på Buke så fort någon andas slakt. Jag får intrycket att det är "rädda-alla-hästar-till-vilket-pris-som-helst-kollektivet" som gapar värst.
Ok, jag kan väl hålla med om att ordvalet inte var så lyckat om man nu är pedant med språket. Men i hur många trådar är det inte en massa språkliga fel? Ibland är det faktiskt svårt att första vad som skrivs.

I det här fallet ställde TS en enkel fråga och blir nästan lynchad för det. Det är ju likadant i en annan aktuell tråd. Vilka är ni att döma någon annan utifrån vad som skrivs på ett forum? Vad har ni för människovärderingar?

Jag har läst många trådar här som får mej att fundera, fundera och förfasa. Men jag lägger mej inte i detta utan fortsätter att läsa alla svar och fram för allt så dömer jag inte utan att veta hela bakgrunden.

Att travet ramlade in i denna tråd har kanske sin förklaring i att travfolk i allmänhet har den goda insikten att ta bort en häst i rätt tid ist för att låta människans egoism gå före. Det kanske är därför det alltid hackas på travet. Anfall är bästa försvar.
 
Senast ändrad:
Sv: slaktartankar

I det här fallet är det att man köper en häst av polisen i början av september och sen startar en tråd i början av november om vad man kan få för den hästen slaktad.. Varför köpa hästkraken öht? För att göda upp den? Tyvärr är ardenner en av de få raser som man faktiskt kan få lite pengar för om man skickar den på slakt. Och med rätt kontakter så kan det bli skapligt betalt. Jag kan tippa på att slaktvikten kan ligga på ca 400kg, kanske mer. Det är inte för inte att ardenner föds upp för att slaktas.

Men att köpa en från polisen och sen slakta den för pengar..eh. nä..
 
Sv: slaktartankar

Jag håller med Mul till 100%.
Varför köpa/Rädda en häst för att i nästa stund ha funderingar på slaktpris ?
Det klingar inte riktigt rätt....
Huruvida folk vill slakta sina hästar är en helt annan sak, man vill inte att dom ska bli vandringspokaler, dom är skadade, sjuka etc. Det är väl självklart att man tar bort sin häst på det sätt man själv tycker är ok när dagen är inne . Jag fick känslan av att hon köpt sin häst för att tjäna pengar när den slaktas, och JAG tycker inte det är OK !

Hade tex en Slaktare köpt hästen direkt av Polisen, så hade det ju varit Rent mjöl i påsen så att säga !

Men som TS säger så är det hennes bara hennes funderingar .
Reaktionerna hade inte blivit så starka om hon frågat vilket pris hon kunde tänkas få vid försäljning !

Hej från Hambo
 
Sv: slaktartankar

Ja men, var någonstans framgår det att TS har för avsikt att slakta den hästen? TS ställde bara en enkel fråga, eller hur? Så läser iaf jag. För mej verkar det mer som att de som svarat har lagt in den betydelsen i TS frågeställning.
Jag har förstått att TS köpt en häst av polisen. Och sedan ställer en enkel fråga ang slakt på detta forum. Men det rättfärdigar inte alla förutfattade meningar om att TS skall slakta hästen!
 
Sv: slaktartankar

I det här fallet är det att man köper en häst av polisen i början av september och sen startar en tråd i början av november om vad man kan få för den hästen slaktad.. Varför köpa hästkraken öht? För att göda upp den? Tyvärr är ardenner en av de få raser som man faktiskt kan få lite pengar för om man skickar den på slakt. Och med rätt kontakter så kan det bli skapligt betalt. Jag kan tippa på att slaktvikten kan ligga på ca 400kg, kanske mer. Det är inte för inte att ardenner föds upp för att slaktas.

Men att köpa en från polisen och sen slakta den för pengar..eh. nä..

Nej det gjorde hon inte, hon skrev i september att hon köpte en ardenner från polisen för några månader sen...

Tror du inte att om man köper en ardenner för ex antal kronor, göder den x antal månader för att slakta den, så har man redan koll på slaktpriset så man vet att det är en förtjänst?:idea:
 
Sv: slaktartankar

Undrar om du inte får mer betalt om du säljer honom privat?..Tror nästan det. Så till vidare den inte är skadad eller sjuk förstås. Annars är det dags priser som gäller och det är enklast om man ringer slakteriet och frågar.
 
Sv: slaktartankar

I det här fallet är det att man köper en häst av polisen i början av september och sen startar en tråd i början av november om vad man kan få för den hästen slaktad.. Varför köpa hästkraken öht? För att göda upp den? Tyvärr är ardenner en av de få raser som man faktiskt kan få lite pengar för om man skickar den på slakt. Och med rätt kontakter så kan det bli skapligt betalt. Jag kan tippa på att slaktvikten kan ligga på ca 400kg, kanske mer. Det är inte för inte att ardenner föds upp för att slaktas.

Men att köpa en från polisen och sen slakta den för pengar..eh. nä..

Nu vet jag inte vem du pratar om, inte mig iaf. För jag har inte köpt någon häst i september.
 
Sv: slaktartankar

Slaktpriset brukar ligga runt 7 kr kilot. Slaktar han sig i 400 kg så får du kanske 2500 kr, för det brukar alltid bli några hundra i avdrag för diverse.
Och du måste ha ett rent pass till honom om han ska på slakt.

Till er som lägger näsan i blöt:

Om TS har köpt hästen billigt och sen slaktar den är knappast olagligt.
Och har hon haft hästen mer än några veckor så tjänar hon ändå inte pengar på affären. Hästar kostar att ha, om man nu inte stjäl fodret eller nåt sånt.

Ett tips till er som blir helt galna av att slakta en häst. Engagera er i mer globala frågor än så, tex utrotningen av noshörning och tiger.
 
Sv: slaktartankar

Slaktpriset brukar ligga runt 7 kr kilot. Slaktar han sig i 400 kg så får du kanske 2500 kr, för det brukar alltid bli några hundra i avdrag för diverse.
Och du måste ha ett rent pass till honom om han ska på slakt.

MEN skickar man en ardenner utomlands eller på "rätt" slakteri så kan man få bra mycket mer. Sen ha en häst på bete är inte så dyrt. Ska man slakta så ska man göra det nu när man måste stalla in.

Jag är inte emot hästslakt. Men jag tycker synd om hästen att behöva komma från ett hem, genom polisen till ett nytt hem och sen en ägare som funderar på att slakta hästen. Iofs är det ju bättre att slakta hästen än att hästen kanske inte får den omvårdnad eller skötsel som den har rätt till. För att det är många som köper ex ardenner eller annan större hästras och sen snart kommer på att dom är stora, starka, äter mycket och skiter mycket. Behöver stora grejer, kostar extra i hovslagare osv. (nu säger jag inte att det är så) Men jag vet flera som köpt och sen sålt snabbt..
 
Sv: slaktartankar

Ni behöver inte oroa er för min häst. Jag hade väl troligvis slaktat hästen innan han togs in från bete, fick skor, ny utrustning osv om jag inte skulle ha råd att ha en häst? Var bara nyfiken på vad man skulle få eftersom jag inte har koll på slaktpriser och vet några ardennrar som riskerar att bli burgare nu när det är dags för uppstallning.
 
Sv: slaktartankar

Citat:
Var bara nyfiken på vad man skulle få eftersom jag inte har koll på slaktpriser och vet några ardennrar som riskerar att bli burgare nu när det är dags för uppstallning.

Jag uppfattar fortfarande TS fråga som rent hypotetisk, vilket också framgår av det senaste inlägget.
 
Sv: slaktartankar

Ni behöver inte oroa er för min häst. Jag hade väl troligvis slaktat hästen innan han togs in från bete, fick skor, ny utrustning osv om jag inte skulle ha råd att ha en häst? Var bara nyfiken på vad man skulle få eftersom jag inte har koll på slaktpriser och vet några ardennrar som riskerar att bli burgare nu när det är dags för uppstallning.

En gissning är väl att priset är som sämst nu, just för att det är installning...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en önskan om att få arbeta med hästar. Men jag vet inte med exakt vad. Ni som arbetar heltid med/runt hästar, vad jobbar ni...
Svar
0
· Visningar
148
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 522
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
472
Övr. Djur Hej! Min bror med familj fick 15 st guldhamsterungar för en vecka sedan! Har lagt ut annons på blocket. De är flyttklara om 4 veckor...
Svar
8
· Visningar
940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp