Slaktpriser?

D

Diggemon

Är det någon här som vet vad man får för att slakta en häst i dagens Sverige? Jag har blivit erbjuden att köpa (mer eller mindre få) en häst av en kompis kompis då han inte har tid med den. Han har pratat om att han vill ha slaktpriset för henne och vad är nu det? Det handlar om en ardenner som väger ca 800 kg (fet).

/ Digge
 
Tja, själv fick jag BETALA nästan 6000 kr för att slakta min häst...

Är hästen inte behandlad så kan du ju få köttpriset, ring och hör med ett slakteri. Köttvikten är ju knappast 800 kg.
 
vbl brukar man få ca 2000kr för och ardennrar runt ca 3000-4000kr för i sverige
 
Tack så mycket!
Det var ungefär vad jag trodde!

Magdalena: Slaktvikten brukar vara ungefär halva levandevikten, så ca 400 kg då. Jag har också fått betala för att få våra hästar slaktade. Nödslakt och dessutom har de oftast ätit mediciner innan så köttet inte gått att använda...

Tack för svaren
/Digge
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
646
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 689
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp