Släppa ihop två ranghöga hästar

bergstopp

Trådstartare
Nu blev ju min mammas häst utan sällskap så han går nu själv i en hage precis intill mina.
För några år sedan släppte vi ihop honom med min ena och det gick bra i typ 20 min sen blev det ett jäkla liv och mammas häst blev helt sårig av min 😔
Nu vet vi inte om vi vågar släppa ihop dom igen. Då var vi iof dumma och släppte dom direkt utan att dom ens sett varandra innan och i en hage som dom båda var hemmastadda i.

Jag tänker att det kanske kan funka om dom får gå med ett staket mellan sig ett tag, att vi rider ut ihop och så innan man provar igen? Eller är det kört?Jag vill gärna ha tips!
Jag hade en tanke om att låta dom hälsa på varandra utanför hagen när man håller dom båda typ varje dag innan man släpper ihop dom? Igår fick dom göra det och min började genast slå med frambenen och tjuta 🤦🏼‍♀️

OM vi provar att släppa ihop dom och det blir bråk, vad gör man? Sist kunde vi avleda med att rassla med foderhinken men tänk om det inte går? Man vill ju inte gärna gå i mellan...
 
Testa hagarna bredvid först men det är ingen garanti för att det går som en dans sen. Min släpptes in i en hage som han gått bredvid i ett år (oförändrad flock), det gick bra en vecka. Sen var en av hästarna illa skadad och vistades på djursjukhus i sju veckor. När den kom tillbaka kunde min häst inte ens gå i hagen bredvid utan att det rök ur öronen på båda.
 
Jag hade varit försiktig i och med att de redan rykt ihop och ni fick sära dem. Låt dem gå i hagar brevid varandra och gärna på box brevid varandra på natten några dygn också för att bättre kunna se ”hur landet verkar ligga”.
 
Som ovan, och ta av bakskorna och på med benskydd... Så har man gjort allt man kan. Massa gott gräs och flera alternativ till vatten så att det inte finns någonting att konkurrera om.

Jag förstår det som om din häst redan har en kompis? Vad är det för häst? Om det finns risk att din vaktar sin kompis hade jag tagit ut den ur ekvationen och låtit bråkstakarna skapa en relation på egen hand.
 
Som ovan, och ta av bakskorna och på med benskydd... Så har man gjort allt man kan. Massa gott gräs och flera alternativ till vatten så att det inte finns någonting att konkurrera om.

Jag förstår det som om din häst redan har en kompis? Vad är det för häst? Om det finns risk att din vaktar sin kompis hade jag tagit ut den ur ekvationen och låtit bråkstakarna skapa en relation på egen hand.

Den andra hästen är kompis med båda men min häst älskar honom så hade faktiskt tänkt låta honom vara utanför ett tag om vi nu vågar släppa ihop dom.

Tack för alla svar. Vet inte om jag vågar. Är så rädd att nån eller båda skadar sig, men samtidigt så vill jag så himla gärna att dom ska gå ihop 😩
 
Jag har ett lyckat exempel på ett ihopsläpp mellan två som inte funkade första gången. 😊
Första försöket gjordes för ca 3 år sedan och det slutade med att den äldre försökte ha ihjäl den unga trots att resten av flocken försökte skydda den och han blev utjagad till slut. De har gått särade tom denna vår när de släpptes ihop igen och de betedde sig som bästa vänner efter 20 min. 😊

Förutom det som redan är skrivet skulle jag sätta på munkorg på dem, så slipper man bett iaf.
 
Jag har ett lyckat exempel på ett ihopsläpp mellan två som inte funkade första gången. 😊
Första försöket gjordes för ca 3 år sedan och det slutade med att den äldre försökte ha ihjäl den unga trots att resten av flocken försökte skydda den och han blev utjagad till slut. De har gått särade tom denna vår när de släpptes ihop igen och de betedde sig som bästa vänner efter 20 min. 😊

Förutom det som redan är skrivet skulle jag sätta på munkorg på dem, så slipper man bett iaf.
Betten är iof oftast av okomplicerad art och mer kosmetiskt. Det är sparkarna som jag skulle oroa mig för.
 
@caballus och @Ace
Den äldre har vid ett annat tillfälle med en annan häst hängt i halsen runt hela hagen (med tanke på storlek pratar vi minuter). Den hästen skenade i total panik för att komma loss och hade ett ärr av bettet när den såldes 2 år senare.

Återigen, jag tycker redan många skrivit bra tips i tråden angående hur man kan minska bråk och sparkar.
 
Jag håller med, bett läker.
Jag skulle inte vilja använda munkorg. Då tas hästarna ifrån möjligheten att följa upp hot med ett bett och berövas alltså en viktig del av kommunikationen, jag ser framför mig att det kan orsaka än värre bråk.

Håller med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 145
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp