Mattsson

Trådstartare
Åhh, jag blir galen på att försöka förstå detta nu :confused:

På bilens reg.bevis står följande:

Tjänstevikt: 1530
Max släpvagnsvikt: 1300
Släpvagnsvikt vid B-behörighet: 1500

På släpets reg.bevis står det:

Tjänstevikt: 530
Totalvikt: 1250
Max lastvikt: 720

Med den kombinationen måste jag väl få dra på B-körkort, eller? Hästen väger väl runt 600 kg.

Sv: Släpvikt

Ja, du får dra det släpet med den bilen på B-kort.

Märkligt dock att de skrivit ut max släpvagnsvikt för B-kort som 1500 kg, när bilens tjänstevikt är 1530. Var tog de 30 kg:na vägen? (Bortser från att bilen bara får dra 1300 oavsett behörighet... ;))

Åhh, jag blir galen på att försöka förstå detta nu :confused:

På bilens reg.bevis står följande:

Tjänstevikt: 1530
Max släpvagnsvikt: 1300
Släpvagnsvikt vid B-behörighet: 1500

På släpets reg.bevis står det:

Tjänstevikt: 530
Totalvikt: 1250
Max lastvikt: 720

Med den kombinationen måste jag väl få dra på B-körkort, eller? Hästen väger väl runt 600 kg.

Som de andra sagt, ja det får du.

Du har dock en bil där du inte tjänar någonting på att ta E rent viktmässigt, däremot finns fortfarande fördelar med E.

Men i ditt fall är det jätteenkelt. Oavsett om du har B eller BE får du dra max 1300 kg.

Dock, är det ett släp som är äldre, och som du funderar på att köpa, så kontrollvägt det. Risken är rätt stor att den där lastvikten är osann (för hög). Dock knappast 120 kg för hög, så din 600 kg:s häst kan du nog lugnt lasta.

Hur kan det stå 1500 på Bkörkort när bilen bara får dra 1300? Är det vanligt???

Inte vanligt men inte ovanligt.

B-kortsvikten är en skrivbordsprodukt. Den hör ihop med undantagsregeln att man får köra tungt släp på behörighet B OM släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt, och om ekipagets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500 kg.

Dvs max släpvagnsvikt för B-behörighet räknas ut av dator och tar ingen hänsyn till vad tillverkaren satt för maximal släpvagnsvikt.

Så i de fall tillverkaren har satt en lägre maximal släpvagnsvikt, än vad undantagsregeln för tungt släp och B-kort medger, får du registreringabevis som är som det i TS fall.

Om maximala släpvagnsvikten är lägre än B-kortsvikten är det alltid, alltid max släpvagnsvikt som gäller.

Ja, du får dra det släpet med den bilen på B-kort.

Märkligt dock att de skrivit ut max släpvagnsvikt för B-kort som 1500 kg, när bilens tjänstevikt är 1530. Var tog de 30 kg:na vägen? (Bortser från att bilen bara får dra 1300 oavsett behörighet... ;))

Mest troligt för att bilens totalvikt är så hög så 3500 kg - bilens totalvikt = 1500 kg.

Du får ju dra tungt släp med B-behörighet om släpvagnens totalvikt inte överskrider bilens tjänstevikt, och bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500 kg.

Kanske korkad fråga, men kan man på något vis modifiera bilen så att den får dra mer än 1300kg? Det är en passat kombi, så jag förstår inte varför den bara får dra så lite..... Har det med motor kapacitet att göra också?

Nej tyvärr. Däremot, men håll tungan rätt i munnen nu, så får du hänga på ett släp, på B-kort, som har en totalvikt på max 1500 kg OM du ser till att BRUTTOVIKTEN (dvs vad släpets tjänstevikt på aktuell last är) inte överstiger 1300 kg.

Men tyvärr så kan du inte göra ngt för att påverka max släpvagnsvikten, det är Passat som satt den begränsningen, och för att höja den skulle du alltså Passat att intyga och bevisa att bilen klarar en högre dragvikt. B-kortsvikten kan man påverka 'själv' genom att höja tjänstevikten (då minskar lastkapaciteten i bilen med lika mkt) och göra en ny begränsad regbesiktning.

Så, vill du kunna dra mer än 1300 kg, så tyvärr är då enda lösningen att köpa ny bil.

Jag vet inte varför vissa biltillverkare sätter vikten lågt faktiskt.

Mest troligt för att bilens totalvikt är så hög så 3500 kg - bilens totalvikt = 1500 kg.

Du får ju dra tungt släp med B-behörighet om släpvagnens totalvikt inte överskrider bilens tjänstevikt, och bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500 kg.

Eller, kom jag på nu, sitter de där 30 kg i draget, det sitter ett drag som tål max 1500 kg på kroken.

B-kortsvikten kan man påverka 'själv' genom att höja tjänstevikten (då minskar lastkapaciteten i bilen med lika mkt) och göra en ny begränsad regbesiktning.

Hur gör man det? Då skulle man ju kanske kunna dra ett tyngre släp på B-kortet, så länge man håller bruttovikten under 1300kg. Vilken djungel detta är.... Stort tack för din hjälp :bow::bow:

Hur gör man det? Då skulle man ju kanske kunna dra ett tyngre släp på B-kortet, så länge man håller bruttovikten under 1300kg. Vilken djungel detta är.... Stort tack för din hjälp :bow::bow:

Du får redan nu dra ett släp med totalvikt 1500 kg, på B-kort sålänge bruttovikten, dvs släpets vikt + lasten inte överstiger 1300 kg.

Du vinner ju i princip inget på att höja B-kortsvikten, sen är frågan hur mycket mer du kan höja, vad har bilen för totalvikt?

Passat kombi har den där otrevliga tendensen. Jag vet, för jag trodde det var den bilen jag ville ha. Till jag stod och skulle handla, och upptäcker just detta. Smög runt på nätet och fann att ALLA Passat i den ålder jag var ute efter hade denna begränsning.

Inget att göra, mer än byta bil. Jag valde att inte köpa, så jag slapp byta - jag köpte ett annat märke.

Jag har också kikat på detta under dagen och kommit fram till att det skiljer mycket från årsmodell till årsmodell. Kan undra vad dom snålat in på eftersom just våran årsmodell inte klarar av att dra så mycket......:mad:

Någon kunnig på verkstaden på VW kan säkert svara på den frågan. Själv rotade jag inte vidare efter att ha avskrivit Passat från listan på tänkbara bilar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 671
Senast: Bison
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället... 2
Svar
25
· Visningar
5 383
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur