Släta lädertyglar i bra kvalitet?

Rimfaxe

Trådstartare
Om man ska köpa släta lädertyglar i bra kvalitet, vilka ska man köpa då? Har ni tips på märke där det går att köpa lösa tyglar, och ungefär i vilken prisklass ligger då tyglarna?

Jag har två par tyglar av märket Pariani som jag köpt begagnade för länge sedan. En kandartygel och en bridongtygel och de är så jättesköna att hålla i! :) Därutöver har jag inga som jag riktigt trivs med, och eftersom jag har några uppsättning träns, så skulle jag gärna vilja ha fler par tyglar i schysst kvalitet.

Tips, någon? :)

Sv: Släta lädertyglar i bra kvalitet?

Dyon? :laugh::love:

Tror jag betalade ungefär 900kr för mina.
(Dock kantflätade men det finns i alla sorter)

Hur är kvaliteten på dessa? Skulle du säga "utmärkt, kan inte bli bättre" eller ganska bra? :)

Fast Dyons flätade tyglar brukar gå sönder rätt snabbt med tanke på hur dyra de är... Själva det flätade går av. Men de är bra så länge de håller :D

Äsch jag har ridit med mina ett bra tag nu i både ur och skur och dom är kanon, blir bara finare och finare för varje putsning! :d

Det blir de, som sagt är de jättebra sålänge de håller. Men för så mycket pengar väntar jag mig tyglar som håller i flera år och det gör det inte... Kanske om man rider lite då och då men inte om de används varje dag, det flätade lossnar. Jobbade i ett stall där bara sånna tyglar användes och de fick bytas ut ofta!

Bra att veta innan man väljer just sånna :)

Ja men då är det väl tur att jag kan köpa nya där dessa kommer att gå sönder då! :grin:

Jag har Treadstone tyglar med gummi på insidan. ÄLSKAR DOM! Mina äldsta är väl 7 år nu. Kvaliteten klagar jag absolut inte på. Inte prislappen heller.

Och själv tycker man att Dyon är överskattat :grin: Har haft mina gummityglar ett tag och lädret tvärvägrar att bli mjukt trots daglig smörjning.

Har själv lädertyglar från Döbert på dressyrtränset, helt fantastiskt mjuka! Vet dock inte om de går att köpa löst...

Jag köpte ett par jättemjuka, smala släta för flera år sedan. Tror att de var från Globus. De var supermjuka redan från början och senare fick jag tag på ett par likadana med stoppar på, lika mjuka och goa de. Använda i flera år och fortfarande lika fina - och till ett mycket lågt pris. Inte så dyra att man sörjer för priset om de går sönder om man säger så.

Har två par smala släta Dyontyglar som är jättemjuka och sköna. Dock tappade de färgen ganska snart, så de är ganska grådassiga. Köpte dem på rea för halva priset så då blev det ju inte så blodigt, men hade förväntat mig bättre färgkvalitet för det ordinarie priset (tror det var 600 kr/st).

Stübben säger jag. :) Har haft mina släta lädertyglar från stübben i runt 10 år nu, de är supermjuka och lädret är av toppenkvalitet. Vet inte hur de är numera dock, saker kan ju ändras på ett årtionde. ;)

Treadstone verkar vara lite svårt att hitta tycker jag. Just vanliga släta lädertyglar utan stickningar etc på har jag inte sett. Kollade en del på Falsterbo men hittade inget då i alla fall. Ska leta lite på nätet...

Hm, delade meningar om Dyon alltså. ;)

Det kan ju vara så som jag tror Hansbo gjorde för några år sedan. De köpte upp något märke eller hur det var. Hur som helst så kom det ut en massa hästsaker från Hansbo som helt plötsligt var billiga! Tidigare var allt så dyrt. Nu hittar jag inget från Hansbo med kvalitet istället...

Döbert är ju ett välkänt dressyrmärke. Jag gissar nästan på att man måste köpa ett komplett träns eller kandar för att få med tyglar. Men jag ska kolla lite efter Döbert.

Globus har jag inte lyckats hitta i vettig kvalitet. Allt verkar vara i Gold Medal-kvalitet, dvs mellanklassläder. :(

Stübben kan jag tänka mig håller kvar vid sin kvalitet. Dock har jag inte sett lösa tyglar någonstans, men tack för tipset! :)

Jag är inte förtjust i Dyon, mina globustyglar inköpta för nästan luft i jämförelse är helt fantastiska.
Däremot gillar jag OS eller Döbert! Går man till välsorterad butik så är det inga problem att beställa tyglar.

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli... 2
Svar
21
· Visningar
1 316
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 086
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka