Slickar sig mellan benen

F

fisken

Min hanhund på 10 mån slickar sig väldigt mycket mellan benen. Han luktar väldigt illa i munnen pga detta, samt att det inte är så trevligt i övrigt. Han gör det mycket på morgonen och även på natten, ibland så jag vaknar av ljudet :cool:
Han gör det också ofta efter att vi varit ute på promenad, alltså efter att han kissat.

Vad kan detta bero på?
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Verkar som att han har någon infektion i snoppen? Hur ser de ut? Gult klet?
Torka med ljummet vatten några gånger/dag och se om det blir bättre.
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Det beror säkert på att han är kletig och irriterad där, är han kastrerad? Tydligen får många hanhundar liknande kletproblem när det är mycket löptikar i området.
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Ibland är där gult klet i håren runt om, men han slickar upp det så fort att vi inte hinner se ibland :crazy:
Kan testa att torka med ljummet vatten och se om det hjälper.
Han är inte kastrerad. Vi har en del löptikar häromkring så det kan säkert göra sitt!
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Kan man klippa lite i håren runt snoppen? Eller det är där för att skydda? För han har rätt mycket och långa hår där och det fastnat lite gult klet och säkert urin på håren som han sen slickar i sig.
 
Sv: Slickar sig mellan benen

För det första kommer de flesta hanhundar på att de har en snopp ungefär vid 1års ålder och precis som allt annat av hankön är de otroligt intresserade och uppskattande av vad de har mellan benen :cool:

Vissa hundar har mer eller mindre sekret kring snoppen större delen av livet. Tycker du att det luktar illa, fick jag tipset av veterinären för någon vecka sedan att man kan tvätta antingen med ljummet vatten eller dofilusfil.
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Jag tycker det låter som förhudskatarr, vanligt bland yngre hanar och oftast helt ofarligt så länge man behandlar det. Det finns ett sköljmedel på apoteket som du kan använda. Man för in sprutan under förhuden och spolar rent, upprepar behandlingen 4-5 gånger och kommer det ändå tillbaka kan det vara bra att uppsöka veterinär.
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Delvis kl

Skulle vilja säga att det är vanligt bland hanar oavsett ålder med förhudskatarr.

Som sagt oftast inget farligt och jag har fått lära mig att man inte ska hålla på och spola i tid och otid då det i längden kan förvärra problemen. Jag spolar mina mycket sällan, det skulle vara om det börjar droppa massor.

När jag har spolat (1ggr på hanen som är 9 och en på treåringen) så har jag använt mild jodopaxlösning.

Mvh
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Var kanske lite snabb och otydlig där, givetvis ska man behandla om hunden är irriterad och det droppar massor eller kommer riktigt tjockt med gult. Då kan man spola med ex jodopaxlösning eller någon annan bakteriehämmande/dödande lösning några dagar i rad.

Men jag behandlar inte mina om där bara är lite klet, "normalmycket" så att säga.

Mvh
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Kan man klippa lite i håren runt snoppen? Eller det är där för att skydda? För han har rätt mycket och långa hår där och det fastnat lite gult klet och säkert urin på håren som han sen slickar i sig.

Vår hundfrisör sa att man skulle klippa så det inte var så långt just där, men inte klippa för mycket för då kunde det bli irriterat. Så jag gissar att lite hår är bra som skydd.
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Om det nu inte är så att han har någon infektion (typ förhudskatarr) eller liknande kan det helt enkelt också vara så att han gör det för att det är skönt så att säga. Våran kille gjorde det också väldigt ofta, trots inga konstaterade besvär och veterinären sa att sådant beteende hos särskilt okastrerade hanar är vanligt.
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Om det nu inte är så att han har någon infektion (typ förhudskatarr) eller liknande kan det helt enkelt också vara så att han gör det för att det är skönt så att säga. Våran kille gjorde det också väldigt ofta, trots inga konstaterade besvär och veterinären sa att sådant beteende hos särskilt okastrerade hanar är vanligt.

Stämmer in på min i alla fall, sen han kastrerades så slickar han sig betydligt mindre.
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Om det nu inte är så att han har någon infektion (typ förhudskatarr) eller liknande kan det helt enkelt också vara så att han gör det för att det är skönt så att säga. Våran kille gjorde det också väldigt ofta, trots inga konstaterade besvär och veterinären sa att sådant beteende hos särskilt okastrerade hanar är vanligt.

Men herregud, det är väl typiskt karlar! :rofl::rofl:
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Ja våran kastrerades också nyligen och jag tycker verkligen att det har minskat med "slickandet"
 
Sv: Slickar sig mellan benen

Håll ögonen lite öppna på andra saker oxå. Ibland har hunden tonsillit ( luktar illa ur munnen ) som sedan smittar och ger förhudskatarr när den slickar sig. Så kolla efter tecken som slickar sig runt munnen, lägga tungan till rätta överdrivet mycket vid sänggående.Kliar sig mot hals/mun/öron. Slöhet eller rastlöshet, osäkerhet, analproblem, magproblem. Behöver inte vara ngt såklart men håll ett öga öppet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 831
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 380
Senast: Linn-Nora
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp