slipa skär

nira

Trådstartare
Hoppas denna tråd ligger i rätt forum nu...
Hur vet man när man måste slipa skären till klippmaskinen?
Köpte en klippmaskin för drygt ett år sedan och har klippt ca 10-15 hästar med den sedan dess. Funderar på att skicka iväg skären på slipning innan klippsäsongen sätter igång igen, har två hästar hemma som redan har vinterpäls nu.
Men, som sagt, hur vet man att man inte slipar dom i onödan?

Sv: slipa skär

Om du inte vill slipa i onödan får du vara beredd på att stå med en halvklippt häst den dagen de "är slut". Du märker det garanterat- för det går inte att klippa överhuvudtaget....
Det konstiga är att med mina så går det helt tvärt slut. inte så att de klipper lite sämre och sedan "dör". De bara slutar ta på en gång...

När maskinen börjar "tugga" är det dax att slipa skären.
Hur många hästar man kan klippa innan man behöver slipa beror på en rad olika faktorer. Tänk på att smörja ofta, minst en gång i kvarten, det spar skären jätte mycket.

Klipper man ofta kan det löna sig att ha två par skär, då ser man till att det ena paret är nyslipat hela tiden så slipper man stå där med en halvklippt häst.
På den tiden jag klippte "riktiga" tävlingshästar så hade jag dessutom ett par grova skär till lite lurvigare päls och "förklippning" och fintandade skär för sista trimmen....

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 188
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls