Slitbara grimmor

Silja

Trådstartare
Som ni kanske ser på titeln så söker jag alltså slitbara grimmor. Den ska tåla väder och att slitas då hästen är ute ofta och har den på sig mycket så den kommer att få gå igenom mycket. (Den är till en ridskolehäst om det var till nån hjälp :p) Ska vara i storlek full. Anledningen till att jag söker en ny är för att hans andra är så fruktansvärt fula :P Gärna något som matchar honom. Säg gärna vad den ev. heter och var man kan köpa och typ ungefär pris.

Ska försöka få upp en bild på han, annars är han på min profilbild.
34i04mw.jpg

Sv: Slitbara grimmor

Lädergrimma!
Har inget annat till mina hästar, då en i läder går sönder bra mycket lättare än en i nylon om hästen skulle fastna!!

Har köpt lädergrimmor på för 200-300kr som håller riktigt bra!
Givetvis tvätta och smörja dem emellanåt så håller de ännu längre, trots regn, lera, sol osv :)

Lädergrimma, slitstarkt, lättskött och snyggt. Nylon blir fula på en vecka, oavsett märke och utförande. Läder blir mjukare ju mer man smörjer, enda nackdelen är väll att det måste göras rent och smörjas lite då och då.

Fast nja. En bra lädergrimma går inte sönder lätt. En sådan är gjord i läder av god kvalité, som tål belastning, och har gedigna beslag. De håller. Länge. (Medan en nylongrimma oftast har klena beslag som går upp/går sönder om något händer.)
Däremot är de bra mycket snyggare än nylongrimmor, och är lätta att hålla snygga. Läder (av bra kvalité) åldras dessutom vackert = håller sig snyggt länge. Jag röstar för läder, alla gånger.

Parentes.. Klart att en nylongrimma för 29spänn går sönder.. inte de billiga "skiten" jag hade i tanke dock.. :)

Inte jag heller. Jag tänker mellan-prisklass, runt en hundring, mer än så betalar jag inte för en nylongrimma (:angel:).

Horseware grimmor säger jag bara, visst det kostar lite men är jäkligt slitstarka! Våran 2 åring har haft sin 1½ år nu :D Dock är det snart dags att byta ut den där den fick mycket stryk av en hagkompis när hon var iväg i träning :meh:

Jag gillar Hööks grimma "Cushion Tape", mjuka, slitstarka och enkla att göra rent. Har några som vid det här laget har rätt många år på nacken och de håller sig riktigt bra. :)
Dessutom ruskigt billiga. :d

min häst har haft samma grimma i 7år... en bucas, begie...

Sen har hon "fingrimma" inne, grå Schockemöhle men kan inte svara för hur bra den är om den skulle bo ute...

Lädergrimman används endast i transporten...

(OT är det bara jag som har samma hovkrats kvar från 1990 när jag blev skötare på en ponny första gången hehehee.... )

Min har på sig en Eskadron-grimma med fårskinn vid nacken och nosen hela året runt, och den ser verkligen som ny ut efter en tvätt. Hon har haft samma grimma i ca 3 år nu, och innan dess hade hon en likadan som tyvärr försvann.

Min häst är i vanliga fall extremt skavkänslig, och denna grimman är den enda som fungerar.

Den är även rejäl, både nylonet och spännerna håller riktigt bra.

Och visst, den är dyr, men om man tänker på hur sällan man får köpa ny grimma, och hur skön den verkar vara för hästarna, så tycker i alla fall jag att den är värd det.

Så här ser den ut när den är lite smutsig:

En vanlig lädergrimma skulle jag valt. Tål att användas i massor och håller sig mjuk mot hästen.

Kör också med cushion web/tape eller bucas i hagen. Shettisen har däremot en vanlig nylongrimma, har inte hittat mjukare i rätt stl. Har försökt med någon med fastsytt ludd, men den var ngt för stor. Hopplöst med vettiga grimmor till de små, och oftast så är shettisstl för litet runt nosen och ponny för långt.

lädergrimma!
Smörjer man dom med jämna mellanrum så håller dom läänge!
Ur estetisk synpunkt så håller sig också en lädergrimma mycket snyggare i längden till skillnad från nylongrimmor som oftast ser snuskiga ut redan efter någon vecka :)

Jag har en grimma till min häst som kostade ungefär 29 kr. För snart tio år sen. Den har använts i ur och skur, både inne och ute, i hagar med "våldsamma" hagkamrater som sliter och drar i grimman.
En tvätt och den ser helt okej ut igen. Inte som ny, men inte heller som en tio år gammal nylon"skit"grimma. Det enda som är slitet på den är den broderade texten på nosen.

Däremot fick min andra häst en ny grimma för 149 kr förra året, den är redan kass. Har tappat färgen och är ful. Måndagsexemplar? Eller kanske är min billiga grimma undantaget som bekräftar regeln?

Walsh lädergrimmor får du för drygt 600-800 :- beroende på om de är en smal eller bred grimma, de är riktigt snygga och slitstarka.
Wals nylongrimmor är också även de slitstarka, haft samma grimma till min bloding i snart ett år och den har inte gått sönder på ett enda ställe, han har alltid den i hagen. Dessa går på några hundralappar men är värd pengarna, tror de kostar runt 250 om jaginte minns fel.

Walsh nylongrimma. Den här grimman hängde med i 5 år innan jag slängde den för att den blev för blek i färgen, helt enkelt för ful.

Walsh nylongrimma. Köpte en likadan igen fast en svart som ser ut så här:

Walsh lädergrimma

Senast ändrad:

Nu blev det en deminblå nylongrimma som är frottéfodrad, 89:-. "Min" prins verkar åtminstone tycka att den är skön, vilket är huvudsaken ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 396
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka