Sliter bakskorna

Novisis

Trådstartare
Min häst har slitit ner yttersidorna på sina bakskor nästan helt. Det är inget ovanligt enligt förra ägaren (jag har bara haft hästen i ett halvår). Hovlagaren kommer om 1 ½ v. Vad beror det på att hon sliter ner just yttersidorna bak med tanke på rörelsemönster?
 
Min gör det och hon skruvar när hon sätter ner hoven i marken. Folk och fä har många olika åsikter om eller vad som skall göras åt det. Min hovis rek att inget görs och jag litar på det. Han nästan 40 års erfarenhet, delvis inom travet där hästarna ju slits hårt. Han ser det som en variation inom normalspannet. Men det finns fler åsikter men det får den/de som har de tankarna lufta själva.
 
Min häst har slitit ner yttersidorna på sina bakskor nästan helt. Det är inget ovanligt enligt förra ägaren (jag har bara haft hästen i ett halvår). Hovlagaren kommer om 1 ½ v. Vad beror det på att hon sliter ner just yttersidorna bak med tanke på rörelsemönster?

Jag är ju av en annan åsikt om det kommer till att hästen skruvar hoven bak, här talar saken i sin natur att senor, ligament och bakkota självklart blir påfrestad.

En häst jag ägde tidigare gjorde så i början av sin karriär, det löstes enkelt med ett litet utlägg på skons bakredel så det gav mer stöd. Sedan slutade skruvandet helt.

Titta på din häst bakifrån, skruvar den hoven så prata med din hovis och försök lösa problemet.
 
Ska kolla i em hur hon går bak, om hon skruvar. Räcker det att kolla i skritt?

Ska ringa hovslagaren imorgon och förhoppningsvis kan han komma redan den här veckan och när han kommer så får vi ta en diskussion. Det är han som har skott hästen de senaste åren så han har bra koll på henne vilket känns skönt.
 
Ska kolla i em hur hon går bak, om hon skruvar. Räcker det att kolla i skritt?

Ska ringa hovslagaren imorgon och förhoppningsvis kan han komma redan den här veckan och när han kommer så får vi ta en diskussion. Det är han som har skott hästen de senaste åren så han har bra koll på henne vilket känns skönt.

Det syns oftast tydligast i skritt, kolla även att hästen verkas plant så att inte utsidan är högre och genom det orsakar den här ökade slitningen på utsidan.
 

Liknande trådar

Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 809
Senast: ameo
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 319
Senast: Shixle
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
591
Senast: Sol
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp